Українська правда

Нова податкова система

7 листопада 2014, 18:54

Одним з перших рішень новообраного парламенту мусить стати прийняття нової податкової системи.

Причому нової не за формою, а за змістом.

Що для цього потрібно?

По-перше - політична воля керівництва уряду і Верховної ради.

По-друге - як мінімум 226 депутатів, готових підтримати податкову реформу.

По-третє - сам проект рішення, узгоджений з усіма зацікавленими сторонами: державою, громадянами та бізнесом.

Чому ми досі живемо із старою азарівською податковою системою? Тому що донедавна всі ці три фактори були відсутні. Не було ні політичної волі, ні достатньої кількості голосів у Верховній раді.

Уряд розробив два проекти податкової реформи. Один з них жорстко розкритикували спеціалісти, від другого Кабмін фактично відмовився сам, хоча цей документ міг стати основою для реформаторського рішення.

Після негативної реакції суспільства і бізнесу уряд, посилаючись на недієздатність парламенту, припинив роботу над новою економічною конституцією.

Верховна рада сьомого скликання не була реформаторською. Левову частку своєї каденції більшість депутатів обслуговували режим Януковича, тому очікувати від них якихось кардинальних змін та підтримки наших реформ було важко.

Цей мікс з об'єктивних і суб'єктивних причин призвів до втрати часу. Весь 2014 рік уряд латав дірки в економіці. З кожним місяцем робити це стає дедалі важче. На порозі 2015 рік. Потрібно приймати новий бюджет, і якщо він буде підготовлений на старій податковій базі, шансів швидко подолати економічну кризу не буде.

Ми зобов'язані у стислі терміни перейти на нову податкову систему, яка буде стимулювати бізнес і людей працювати легально. Щоб пришвидшити зміни, готується детальна Коаліційна угода. Над нею працює сім робочих груп за різними сферами. Одна з них займається змінами до податкової системи.

Ми узагальнили всі пропозиції, надані експертами та бізнесом до запропонованого проекту, і 6 листопада узгодили на рівні робочої групи трьох політичних сил наступні базові принципи нової податкової системи.

1. Скорочення кількості податків з 22-х до дев'яти. Повинні залишитися: податок на прибуток, ПДВ, податок з доходів фізосіб, акцизний податок, рентні платежі, податок на нерухомість, в тому числі на землю, екологічний податок, єдиний податок, в тому числі фіксований сільськогосподарський податок, мито.

2. Встановлення розрахунку об'єкта оподаткування податком на прибуток, виходячи із сформованого згідно з МСФО або П(С)БО фінансового результату у фінансовій звітності.

3. Ліквідація корупційної складової в адмініструванні податків, у тому числі в усіх видах плати за земельні ділянки та в адмініструванні екологічного податку.

4. Зниження ставки єдиного соціального внеску та об'єднання його в один платіж з податком на доходи фізичних осіб.

 Фото УП

5. Надання можливості для податкового компромісу (податкової угоди) у 2014 році та проведення податкової амністії капіталів після реформування податкової системи шляхом одноразового добровільного декларування з 1 січня 2016 року.

6. Забезпечення адміністрування податку на додану вартість із забезпеченням прав платників податку, вчасним його відшкодуванням.

7. Встановлення гарантій відшкодування ПДВ, зокрема, строки такого відшкодування та відповідальність податкового органа за його недотримання.

8. Спрощення системи адміністрування при використанні реєстраторів розрахункових операцій.

9. Спрощення адміністрування в податковому обліку, зменшення переліку форм та обсягу податкової звітності.

10. Встановлення особистої фінансової відповідальності працівників податкових та митних органів за втрати суб'єктів підприємницької діяльності через невиконання працівниками закону.

11. Ліквідація корупційної можливості при наданні індивідуальних податкових консультацій.

12. Передбачення можливості надання податковому органу первинних документів та їх копій в електронному вигляді.

13. Визначення обов'язковості надання податкового повідомлення-рішення у разі складання акта за результатами перевірки.

14. Віднесення податкових органів до сфери дії закону про основні засади нагляду та контролю для забезпечення застосування ними ризикоорієнтованої системи контролю.

15. Ініціювання укладення договорів про уникнення подвійного оподаткування з країнами, внесеними до переліку офшорних зон.

16. Підняття ставки акцизного податку на цигарки без фільтру до рівня ставки цигарок з фільтром поетапно, потягом двох років.

17. Впровадження електронних акцизних марок замість паперових.

Це - каркас, деталі - згодом, після підписання коаліційної угоди.

Сподіваюся, ця робота буде завершена вже у листопаді, оскільки часу обмаль. Якщо ми її не зробимо, скоро не буде чим латати дірки.

Потрібні докорінні зміни, а вони можливі лише за умови впровадження кардинально нової, європейської системи податків.

Фото УП

* * *

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться.

Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.