Українська правда

Кому ФДМ здає країну?

Може, ФДМ не випадково скорочує терміни навчання? Може, хтось веде складнішу гру, яка повинна забезпечити її розробникам швидкий заробіток і виконати лобістське замовлення із захоплення цілого сектора економіки?

Про те, що відбувається в Україні у галузі оцінки, написано не один десяток статей. Боротьба за цей сектор економіки триває вже більше року.

За цей час було зупинено чотири спроби монополізувати ринок оцінки в інтересах однієї політико-бізнесової групи.

Проти сумнівних нововведень виступали навіть президент та Кабмін. Однак процес просувається повзучими темпами.

Не буду втомлювати читача переказуванням змісту "попередніх серій".

Скажу лише, що в Україні всупереч профільному закону таки було введено третій псевдонапрямок оцінки "для цілей оподаткування", який не відповідає міжнародним стандартам.

Тепер ціла армія новобранців, повністю підконтрольних певним бізнес-структурам, масово пішла вчитися на "податкових оцінювачів". Але чому вчитися і як?

В Україні готувати фахівців з оцінки мають право і можливість 22 навчальні заклади, однак Фонд держмайна уклав угоду лише з двома.

Натомість він дав можливість навчати податковій оцінці трьом структурам, які раніше не були помічені у науково-навчальній діяльності. Перша - Навчально-методичний центр з питань оціночної діяльності, друга - Український інститут управління якістю в оціночній діяльності, третя - навчальний центр "Експерт".

Нехай читача не вводять в оману гучні назви цих установ. Це звичайні приватні структури, зареєстровані спеціально для проекту з псевдонавчання податкових оцінювачів. Юридичні адреси цих закладів дивним чином збігаються з розміщеними там же супермаркета, більярдної і ресторану.

Для тих, хто ніколи не мав нічого спільного із сферою оцінки, Фонд держмайна розстарався. Для новобранців, які завтра стануть податковими оцінювачами, він підготував необтяжливі тематичні плани та програми курсів за кількістю годин, майже в п'ять разів менше, ніж до того навчалися звичайні оцінювачі.

Раніше для отримання права оцінювати майно за напрямком "Оцінка у матеріальній формі", слід було вчитися 311 академічних годин. Щоб додатково отримати право оцінювати за напрямком "Оцінка цілісних майнових комплексів, паїв, цінних паперів…", потрібно було ще 194 навчальні години, всього 505 годин.

Після цього ще треба було за кожною з дев'яти спеціалізацій скласти тести, пройти річне стажування і скласти екзамен. Лише тоді людина отримувала право працювати як фахівець - оцінювач всіх видів майна і майнових прав.

Сьогодні на противагу здоровому глузду ФДМ випускає податкових оцінювачів як неоперених пташок, навчаючи їх на короткострокових десятиденних курсах за 120 годин, з яких 47 годин не стосуються оцінки. І складають вони тепер не дев'ять екзаменів за кожною спеціалізацією, а тільки один.

Мало того, "пташенята" за результатом навчання для цілей оподаткування тепер мають право оцінювати всі види майна і майнових прав, всі фабрики, заводи і пароплави, все що рухається і не рухається: літаки і судноплавні засоби, будівлі і земельні ділянки, машини і обладнання, транспорт і цінні речі.

505 годин стискають до 120. Замість 81 години навчання оцінці цілісних майнових комплексів майбутні податкові оцінювачі проходять курс за шість годин, замість 87 годин навчання оцінці речей, що становлять культурну цінність, - теж шість годин. Курс з оцінки літаків та судноплавних засобів проходять за три години.

Загальна кількість годин курсу навчання оцінки

Спеціалізація, прописана в законі "Про оцінку майна, майнових прав і оціночну діяльність в Україні"

Незалежно від замовника оцінки

Для цілей оподаткування

Так було раніше

Напрям 3

для новачків

Спеціалізації

1.8-2.3,

для діючих

І

Оцінка об'єктів у матеріальній формі. Загальні питання оцінки

15

13

8

Основи оподаткування

18

12

1.1

Оцінка нерухомих речей, у тому числі землі, і майнових прав на них

54

18

12

1.2

Оцінка машин і обладнання

31

3

4

1.3

Оцінка колісних транспортних засобів

31

9

6

1.4

Оцінка літальних апаратів

31

3

3

1.5

Оцінка судноплавних засобів

31

3

2

1.6

Оцінка рухомих речей, що становлять культурну цінність

87

6

2

1.7

Оцінка рухомих речей, крім таких, що віднесені до машин, обладнання, колісних транспортних засобів, літальних апаратів, судноплавних засобів, та тих, що не становлять культурну цінність

31

6

2

Всього за І напрямком

311

79 (61+18)

51 (39+12)

ІІ

Оцінка цілісних майнових комплексів, паїв, цінних паперів, майнових прав та нематеріальних активів, у тому числі прав на об'єкти інтелектуальної власності.

Загальні питання оцінки

32

0

0

2.1

Оцінка цілісних майнових комплексів, паїв, цінних паперів, майнових прав та нематеріальних активів, крім прав на об'єкти інтелектуальної власності

81

6

2

2.2

Оцінка прав на об'єкти інтелектуальної власності

81

6

4

Організаційні питання і тестування

29

23

Всього за ІІ напрямком

194

41 (12+29)

29 (6+23)

Разом за І і ІІ напрямками, всі види майна

505

120 (73+47)

80 (45+35)

Це те саме, якби медичний виш відкрив факультет, де за 120 навчальних годин і без інтернатури людині видали б дипломи стоматолога, акушера, хірурга, педіатра, травматолога та гінеколога. Ви б хотіли, щоб вас лікував такий лікар?

"Вчитися" за новим напрямком оцінки для цілей оподаткування крім новачків, які щойно прийшли в оцінку з вулиці, змушені повторно і діючі оцінювачі, ті, хто працює на ринку не один рік, має знання, досвід і навички.

Всі розуміють: якщо діючий оцінювач мав кваліфікаційне свідоцтво з оцінки будівель, то і для податкової оцінки він мав би право оцінювати будівлі. Але Фонд держмайна був непохитним і змусив вчитися діючих оцінювачів двічі.

Диво дивне! З одного боку, діючі вчаться повторно, а з іншого - і для них все перевернули з ніг на голову. Як в цій грі: "Роби все навпаки".

Чому діючому оцінювачу, який раніше займався тільки оцінкою автомобілів (15+31 година навчання), сьогодні як "податковому оцінювачу" всього за 80 годин навчання, а не за 505 годин, дають можливість оцінювати всі види майна: і літаки, і пароплави, і фабрики, і заводи, і будівлі, і земельні ділянки?

До державної програми щодо оподаткування доходів громадян ФДМ підтягує підготовлених нашвидкуруч працівників, нехтуючи якістю майбутніх послуг. На шкоду інтересам держави і суспільства понизили рівень захисту прав та законних інтересів споживачів оціночних послуг, інвестиційну привабливість України.

Відбувається не тільки профанація навчання, але й дискредитація усієї оціночної діяльності в країні.

У нас що, війна? Чому ми переходимо на короткострокові курси молодого бійця? Під час війни було зрозуміло, чому пілотів вчили два тижні, а медсестер - місяць. Чи готові ми сьогодні летіти в літаку, конструктора якого навчали всього два тижні? Чи готові ми лікуватися у лікаря, який пройшов тижневі курси санітара?

Між іншим, постанова Кабміну №231 від 4 березня 2013 року "Деякі питання проведення оцінки для цілей оподаткування та нарахування і сплати інших обов'язкових платежів, які справляються відповідно до законодавства", на яку посилається ФДМ, жодним чином не декларує зменшення годин навчання.

Крім цього, ФДМ самочинно підміняє річне стажування, прописане законом "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні", підготовкою навчальних звітів під час навчання.

Голова ФДМ Олександр Рябченко. Фото focus.ua

При цьому фонд посилається не на профільний закон з оцінки майна, а на "терміни" (дефініції) Порядку проведення оцінки для цілей оподаткування.

Постає питання: чому через 20 років розвитку професії "оцінювач" виникає потреба у послабленні вимог для "новоспечених" фахівців? Скасування стажування стосується оцінювачів усіх кваліфікацій, у тому числі і тих, що оцінюють державне майно. Невже це відповідає вимогам національної безпеки?

Нині на ринку оцінки в Україні працює більше дев'яти тисяч оцінювачів: від великих фірм до дрібних підприємців. В умовах економічної кризи і відтоку з України інвестиційного капіталу навіть існуючі фахівці не завжди мають вдосталь клієнтів.

Тепер же на ринок вийдуть десятки тисяч нових оцінювачів, підготовлених за "експрес-методом". Це спричинить обвал цілого сектора економіки і залишить без роботи тисячі людей. Кому це потрібно? А тепер згадайте питання про лікарів.

Після того, як клієнту зроблять неякісну роботу, він шукатиме фахівців з авторитетним ім'ям. В умовах кризи довіри до всього вітчизняного українці найчастіше звертаються до іноземних аналогів. У цій маленькій війні за ринок оцінки найбільше шансів перемогти в іноземних фірм, які мають філії в Україні.

Можливо, ФДМ не випадково скорочує терміни навчання, перетворюючи його на абсурд? Можливо, за введенням нового напрямку в оцінці та внесенням хаосу стоїть не лише бажання швидко заробити?

Може, хтось веде набагато складнішу гру, яка повинна забезпечити її розробникам швидкий заробіток і виконати лобістське замовлення із захоплення цілого сектора економіки? На ці питання повинні відповісти інші органи.

Які є розумні пропозиції?

1. Для базового навчання новачків курс з оцінки всіх видів майна не може бути коротшим за 505 годин.

2. Для тих, хто навчався 120 годин за третім напрямком, визнати термін навчання неповним для оцінки всіх видів майна і заборонити їм займатися оціночною діяльністю до проходження повного курсу - 505 годин - і річного стажування.

3. Згідно з профільним законом заборонити Фонду держмайна підміняти обов'язкове річне стажування підготовкою учбових звітів під час навчання для всіх напрямків і всіх спеціалізацій незалежно від замовника.

4. Визнати за діючими оцінювачами, які навчалися 80 годин за спеціалізаціями 1.8 чи 2.3, термін навчання неповним для оцінки всіх видів майна і надати їм право оцінювати тільки ті види майна, за якими вони отримали кваліфікаційні свідоцтва до моменту навчання за спеціалізаціями 1.8 і 2.3.

5. Оцінювати всі види майна дозволити тільки після проходження повного курсу - 505 годин - і стажування.

Фото oslawiony.pl
Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.