Українська правда

Як вийти з бізнесу

Процедура ліквідації спрощується лише формально і тільки для тих підприємців, які протягом року не мали найманих працівників.

У Верховній раді зареєстрований проект закону "Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо спрощення процедури державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичних осіб - підприємців, які не мають працівників".

Цей акт пропонує внести зміни до Цивільного та Господарського кодексів і законів "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" та "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне страхування".

Слід зазначити, що даний проект потрібно розглядати разом з проектом закону "Про внесення змін до Податкового кодексу щодо спрощення процедури державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичних осіб - підприємців, які не мають найманих працівників" від 27 лютого 2013 року.

Документ пропонує запровадити "заявницький" принцип державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізосіб-підприємців, які не мають найманих працівників, а також спрощення процедури припинення їх діяльності.

Аналіз цих проектів показує, що вони містять суперечливі формулювання.

Так, у більшості випадків, навіть у назвах законопроектів, використовується формулювання "фізична особа - підприємець, яка не має найманих працівників".

Проте, якщо проекти вивчити детальніше, з'ясується, що вказана там "спрощена" процедура поширюється лише на тих фізичних осіб - підприємців, які не мають найманих працівників протягом останнього року, що передує даті прийняття такими підприємцями рішення про припинення підприємницької діяльності.

Таким чином, прийняття проектів у такому вигляді викликає суперечності. До речі, на деякі з формулювань звернуло увагу і Головне науково-експертне управління Верховної ради. Через ці та інші причини у своїх висновках управління зазначило, що обидва проекти підлягають доопрацюванню.

Процедура закриття бізнесу для цієї категорії підприємців буде така. Спочатку підприємець подає заяву до податкової служби про проведення перевірки у зв'язку з припиненням підприємницької діяльності, додавши до неї низку документів. Також певні документи та звітність подаються до Пенсійного фонду.

Не пізніше одного робочого дня з дня отримання документів ДПС мусить передати до Єдиного державного реєстру юридичних та фізичних осіб - підприємців або повідомлення про подання всіх документів та можливість проведення процедури, або повідомлення про подання всіх документів та неможливість її проведення.

Причиною відмови може стати наявність в податкової служби даних про існування у підприємця найманих працівників. Схожі повідомлення повинен надати і ПФУ.

Після цього підприємець подає державному реєстратору реєстраційну картку на проведення державної реєстрації припинення підприємницької діяльності.

Фото УП

В разі надходження позитивних повідомлень від ДПС та ПФУ державна реєстрація підприємця припиняється, в інших випадках - їх передбачено шість - державний реєстратор відмовляє в проведенні державної реєстрації припинення.

Проте навіть після внесення запису в ЄДР про припинення підприємницької діяльності особа не знімається з обліку в ДПС та ПФУ до проведення перевірок і сплати грошових зобов'язань та погашення боргів, якщо такі є.

Таким чином, вказані зміни спрощують процедуру ліквідації лише формально та тільки для тих підприємців, які не мали найманих працівників.

Ця процедура і зараз займає один день. Новації змінюють алгоритм дій: документи реєстратору подаються не в кінці процедури, а на її початкових етапах.

Основна проблема, яка виникає при припиненні діяльності, - проведення перевірок контролюючими органами - не вирішується. Перевірки як були, так і залишаються, їх проведення не скасовується і процедура їх проведення не спрощується.

"Заявницький" принцип державної реєстрації теж не запроваджується, бо продовжують існувати певні передумови для внесення такого запису до реєстру.

Спрощення відбудеться лише в тих випадках, коли фізичній особі з якоюсь метою необхідно якомога швидше формально перестати бути підприємцем. Наприклад, для отримання посади в органах державної влади або допомоги з безробіття.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.