Українська правда

"Золоті вагони", або Гроші "наліво" - 2

За даними джерел в Адміністрації президента, Борису Колеснікову радять іти працювати у Раду. Мовляв, "Сім'я" хоче взяти залізничне господарство під свою "опіку".

У квітні я писав про вагони, які стають золотими. З того часу нічого не змінилося. А судячи з інформації, яка час від часу потрапляє до рук, вагони і нині там, де треба чиновникам.

Єдиний позитив - віце-прем'єр Борис Колесніков гарно понервував. Як кажуть в "Укрзалізниці", він нібито під час кожної наради, впродовж місяця після виходу матеріалу, вимагав його зняти.

Схема, описана у статті, була проста, як залізничні шпали: усі вагони "Укрзалізниця" передала у власність державного підприємства "Український транспортно-логістичний центр" - УТЛЦ, яке стало монополістом на цьому ринку.

УТЛЦ було створено, як кажуть, "від балди", без врахування реальних запитів клієнтури та ринку залізничних перевезень, і викликало ступор у галузі та хаос у підписанні договорів. Тобто договори потрібно було укладати з УТЛЦ, а вантажі перевозили експедиторські контори.

В цьому не було б нічого поганого - подібна схема років 20 працює у багатьох західних країнах, якби ці експедитори не були приватними, а серед їх засновників не були помічені керівники "Укрзалізниці".

За півроку майже нічого не змінилося. Хіба що стало більше нахабності та грошей, які йдуть "наліво". Хоча УТЛЦ є структурним підрозділом "Укрзалізниці", воно самотужки встановлює тарифи на перевезення.

За підрахунками транспортників фактичні експортно-імпортні тарифи на залізничні перевезення зросли за півроку в середньому на 33%, транзитні - на 50%, а розцінки на окремі види вантажів - аж до 250%. Це більше, ніж прогнозували спеціалісти Мінекономрозвитку, які за дорученням Кабміну вивчали цю ситуацію.

Таким чином, Мінінфраструктури Бориса Колеснікова проігнорувало доручення уряду стримати зростання цін на перевезення. Зробити це обіцяло і керівництво "УЗ". Але сказали - і забули. Заходів із здешевлення послуг вирішили не вживати. Очевидно, це невигідно. Інші причини для пояснення знайти важко.

Вантажні перевезення - велика діра, яка приносить засновникам експедиторських контор гарні прибутки. Однак докази, які б свідчили про корупцію, знайти важко. Тим більше, що усі розпорядження керівники "Укрзалізниці" дають усно.

Раптом що - крайніми будуть керівники середньої ланки - начальники станцій та регіональних дирекцій, які безпосередньо мають справу з клієнтурою. Через відсутність документально зафіксованих наказів вони не мають чіткої інформації ні про тарифи на перевезення, ні про додаткові надбавки та коефіцієнти.

Фото stadion.lviv.ua

Також є закритою інформація про фірми-посередники, з якими рекомендовано укладати угоди. Ринок вантажних перевезень давно нагадує болото, у якому багато непрозорих схем. Правоохоронцям є де копати. Було б бажання.

Те, що відбувається на залізничному транспорті - це приклад, як не потрібно робити реформи. Або як реформувати підприємство, щоб потім його вигідно прибрати до своїх рук.

Керівництво "Укрзалізниці" та Міністерства інфраструктури у разі звільнення підуть не з порожніми руками. Тим більше, що передумов для цього вистачає.

За даними джерел в Адміністрації президента, Борису Колеснікову радять іти працювати у Раду. Мовляв, "Сім'я" хоче взяти залізничне господарство під свою "опіку".

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.