Українська правда

Готуємось до подорожчання пального

Минулого тижня італійці та французи вперше почали сплачувати 2 євро за літр бензину. В Україні ціни поки що, навпаки, падають – зокрема на дизпаливо. Проте, з вересня пальне подорожчає.

Минулий тиждень приніс невтішні новини з Європи. Там повсюдно й стрімко дорожчає пальне. Не оминула ця тенденція й багату сировиною сусідню Росію.

При цьому український роздрібний ринок все ще демонструє повну незалежність від основоположних факторів, що формують цінову погоду на бензин та дизель у наших східних та західних сусідів.

Більш того, ціни на дизпальне у нас продовжили дружнє зниження. Чим це викликано, спитаєте ви? Спробуємо розібратися…

Інші крупні гравці ринку підхопили зниження цін на дизпальне, розпочате двома тижнями раніше заправниками групи "Приват". В наслідок цього, за результатами останньої семиденки, роздрібні ціни на дизель в середньому по країні впали майже на 0,7%, - до рівня у 9,57 грн./л. При цьому ціни на інші види нафтопродуктів в країні практично не зазнали змін.

Статистичні дані свідчать, що у липні поточного року через мережу АЗС (7 653 одиниць) було реалізовано 167,5 тис тонн дизельного пального, що на 11,2% більше, ніж за липень минулого року.

Таким чином, підтверджується припущення, що рітейлери не зважають на зростання цін у Європі, та знижують ціни на дизпальне на власних АЗС. З огляду на суттєве зростання рівнів його споживання, власники АЗС виграють не за рахунок цінових спекуляцій, а завдяки нарощуванню об’ємів продажу.

Одночасно, на ринку зберігаються передумови для росту цін на АЗС вже починаючи з перших днів осені. За деякими оцінками,  вартість дизпального на роздрібному ринку в першій декаді вересня може піднятися до 10 грн/л, а бензину А-95 – з 10,8 до 11,20 грн/л. Говорити про це змушує ситуація на європейських ринках та в оптових сегментах українського паливного ринку.

За даними цінового моніторингу НТЦ "Псіхея", за останній місяць середні ціни пропозицій в середині країни цистернових партій зросли по дизелю на 5,5%, по бензину А-95 – на 11,2%. Не зовсім прийнятна для споживачів і ситуація з імпортним ресурсом, що пропонується на українському кордоні – вагонні норми дизпального та бензину А-95 тут подорожчали за тридцять днів на вже знайомі нам 11,2%.

В Росії пальне дорожчатиме

А ось у багатій на сировинні ресурси Росії ситуація вже зараз не досить приємна для пересічного громадянина. Тамтешні чиновники доволі стурбовані ситуацією на ринку, оскільки терміни досягнутих домовленостей держави з паливними компаніями вже минули. Зараз саме від їхньої поведінки залежить, чи будуть зростати ціни.

В цілому, росіянам панікувати зарано. Однак після семи тижнів стабільності цін на федеральному ринку спостерігається повальне, хоча й несуттєве зростання роздрібних цін. За минулий тиждень пальне зросло в ціні лише на 0,5%. Як зауважив з цього приводу президент Російського паливного союзу Євгеній Аркуша, ціни "трохи ростуть". І ще "трохи виростуть".

Збільшуються акцизи, ніхто не скасовував інфляцію - так із чого бензину дешевшати? За минулий рік, незважаючи на заходи російського уряду, ціни все-таки зросли на 14%.

Аркуша також пояснив, що роздріб йде у фарватері оптових цін, а оптові ціни ростуть в Росії уже досить давно.

Російські фахівці пророкують продовження росту цін на пальне на внутрішньому ринку. При цьому це у наступні місяці буде пов’язано не тільки з нестачею бензинів, скільки із вступом Росії в СОТ і бажанням нафтовиків зрівноважити прибуток, який вони одержують від торгівлі за кордоном і усередині країни. Передбачається, що до 2015 року вартість бензину на російських АЗС зрівняється із цінами в Європі.

Не викличе здивування й те, що слідом за цінами в Росії зростуть і ціни на нашому ринку, адже саме звідти в Україну завозиться нині велика частка нафтопродуктів.

Тут цікавим є не стільки факт підвищення цін, а та колізія, яка минулого тижня  мала місце між Федеральною антимонопольною службою й Російським паливним союзом. Регулятор, вважаючи, що прогнози цін на паливному ринку, які публікує паливний союз, програмують поведінку дилерів, заборонили останньому їх оприлюднювати. На думку ФАС, подібні прогнози можуть спровокувати ажіотажний попит на нафтопродукти, та привести до необґрунтованого зростання цін на них.

В Європі бензин вже коштує 2 євро

Українцям є усі підстави хвилюватися вже зараз, адже дорожчає пальне не лише у Російській Федерації, а й у Молдові, Болгарії, Італії, Іспанії, Німеччині тощо. Хвиля підвищення цін охопила, без перебільшення, всю Європу.

Все це пояснюються відновленням росту цін на нафту, а також зміною курсу долара до євро. Адже операції на світових ринках нафти й нафтопродуктів здійснюються, як правило, саме у доларах США. Тому, коли євро падає відносно долара, у країнах Єврозони завжди дорожчає бензин.


Важливо, що вартість одного літра бензину на автозаправках Італії вперше перевищила 2 євро. Постійне зростання цін на пальне відбувається на Апеннінах починаючи із грудня минулого року, відколи уряд Маріо Монті взяв курс на збільшення акцизів з метою зниження дефіциту держбюджету. За цей час податкові збори збільшувалися вже неодноразово, однак цього разу підвищення роздрібних цін на пальне було викликано переважно ростом відпускних цін провідних нафтогазових компаній - Enі, Tamoіl та Apі ІP.

Подібна ситуація і у Франції, де минулого тижня також зафіксована рекордна вартість літру бензину на рівні тих же 2 євро. Такого крутого зльоту цін на автомобільне пальне в цій країні досі не було.

Подорожчання палива у цій країні пояснюється двома причинами. Об'єктивна причина загальновідома - ріст котирувань нафти на біржах. Суб'єктивна ж причина  подорожчання - у збільшенні податків, яке ініціював уряд останнім часом, щоб боротися з кризою. Причому зроблено це було в розпал періоду літніх відпусток, коли бензин і дизельне пальне особливо користуються попитом.

Аби нормалізувати ситуацію, французький президент Франсуа Олланд вже обіцяв заморозити ціни на бензин шляхом зниження рівня мит, які становлять близько 80% у структурі ціни на пальне.

Що дають плаваючі акцизи

Повернемось до питання, яке ми ставили на початку цього тексту. Звідки така цінова стабільність на українських АЗС?

Основна частина експертів сходиться на тому, що основним чинником стабільності у нас залишаються славнозвісні плаваючі акцизи.

Інші ж переконані, що наш ринок дедалі більше скочується до стану такої собі "вигрібної ями" для пального, переважно, російських  переробників. Воно є низькоякісним, а отже дешевим.

Фото Reuters

Зокрема, заслуговують на увагу слова енергетичного експерта Сергія Куюна. Він зазначає, що Україна постійно відкладає прийняття підвищених вимог до якості бензину. Через це на вітчизняний ринок із сусідніх держав завозиться низькоякісний продукт-неліквід.

"Ми бачимо багато російського дизельного палива стандарту Євро-2 і Євро-3, так само є партії інших неліквідів. Україна поступово перетворюється на "зливну яму". Навколо нас у всіх країнах стандарти стають більш жорсткими. Тому куди запроторювати неліквідний товар? Туди, де його продаж дозволений", - зазначає експерт.

Куюн також нагадав, що вперше перехід на підвищені стандарти якості планувався ще в 2007 році. Тепер плани перенесли на 2013 рік, а в проекті технічного регламенту, який сьогодні обговорюється в уряді, цей перехід запланований на 2017 рік. Таким чином, низька ціна – закономірна плата за низьку якість.

Найближчими днями стабільність на українському ринку збережеться, вважає заступник директора НТЦ "Псіхея" Геннадій Рябцев. Але він зазначив, що фінансові ризики трейдерів зростуть, оскільки ціни на нафту та європейські нафтопродукти залишаються на найвищому з квітня рівні.

Далі все буде залежати від того, чи вдасться фінансовим спекулянтам ще декілька тижнів втримати нафтові котирування на рівні, вищому за 114 дол США за барель. У цьому разі буде вичерпано запас міцності, який зберігали великі трейдери протягом усього літа, і ціни за заправках підуть вгору.

*В якості головної ілюстрації до матеріалу обране фото Reuters

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.