Українська правда

Кожні другі держзакупівлі - корупційні

Помітно зріс обсяг державних коштів, які витрачаються поза процедурами держзакупівель. У першій половині 2011 року таким чином було витрачено 111,8 млрд грн, у 2012 році - 164 млрд грн.

Частка процедур державних закупівель в одного учасника, які вважаються найбільш корупційними, зросла майже у вісім разів: з 6% у першому півріччі 2011 року до 45% у першому півріччі 2012 року.

Про це свідчать результати аналізу даних Державної служби статистики України.

Загалом у першому півріччі 2012 року було здійснено майже 64 тис процедур закупівель згідно з укладеними договорами. Це майже в півтори разу більше, ніж у відповідному періоді 2011 року - 38 251 процедура.

З них 48% становили відкриті торги, 45% - закупівлі в одного учасника, 7% - запит цінових пропозицій, решта - двоступеневі торги та попередня кваліфікація учасників. Минулого року відкриті торги становили 79% від усіх проведених процедур, запит цінових пропозицій - 15%, а закупівлі в одного учасника - 6%.

Всього у першому півріччі 2012 року за укладеними договорами державних закупівель було витрачено 222,7 млрд грн, тоді як у першому півріччі 2011 року - у півтори разу менше - 154 млрд грн.

Помітно зріс обсяг державних коштів, які витрачаються поза процедурами держзакупівель згідно із законом "Про здійснення державних закупівель". Так, у першій половині 2011 року поза процедурами було витрачено 111,8 млрд грн, тоді як 2012 року - вже майже 164 млрд грн.

Збільшилася також кількість учасників, які подавали свої пропозиції - з 97 тис у першій половині 2011 року до 109 тис у першій половині 2012 року, та кількість переможців держзакупівель - з 33,7 тис у 2011 році до 56 тис у 2012 році.

Фото unn.com.ua

Кількість іноземних переможців державних закупівель України залишається мізерною: 104 або 0,3% від усіх переможців у першій половині 2011 року та 123 або 0,2% у відповідному періоді 2012 року.

За даними Держстату, дещо збільшилася кількість оскаржень процедур закупівель: із 166 у першій половині 2011 року до 217 у відповідному періоді 2012 року.

На збільшення ваги закупівель в одного учасника могли вплинути два фактори.

По-перше, на початку 2011 року всі закупівлі комунальних послуг були виведені із-під дії профільного закону. Їх повернули лише у жовтні 2011 року, з набранням чинності нової редакції закону про здійснення державних закупівель.

Як правило, закупівлі комунальних послуг проводяться взимку кожного року саме в одного учасника через монопольне становище на цьому ринку комунальних або державних підприємств.

По-друге, у жовтні 2011 року було скасовано зобов'язання замовників отримувати у Мінекономрозвитку погодження на закупівлю в одного учасника.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.