Європротокол: поки що легше "на місці"
Страхова компанія в першу чергу створюється з метою отримання прибутку. Якщо будуть підстави не виплачувати кошти, скоріш за все, вона скористується такою можливістю. А враховуючи досвід росіян, незнання або недотримання водіями правил оформлення європротоколів надавало страховим компаніям достатньо підстав відмовляти у здійсненні виплат.
19 вересня 2011 року набув чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо дорожньо-транспортних пригод та виплати страхового відшкодування». Розглянемо, що ж змінилося для українських водіїв в зв`язку з такими змінами.
Враховуючи досвід країн Європи, введено спрощену систему оформлення незначних ДТП за спільним повідомленням водіїв (так званий «європротокол») з можливістю не викликати співробітників ДАІ.
Скористатись новелою зможуть далеко не всі автовласники. Обов`язковою передумовою є наявність у всіх учасників ДТП полісу обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності, відсутність травмованих (загиблих) людей, відсутність у водіїв ознак алкогольного, наркотичного чи іншого сп`яніння чи перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, а також згода учасників ДТП щодо її обставин, що передбачає визнання певним водієм своєї вини.
Є ще одна умова. У разі оформлення документів за європротоколом, розмір страхової виплати за шкоду, заподіяну майну потерпілих, не може перевищувати максимальних розмірів. Такі розміри затверджені Державною комісією з регулювання ринків фінансових послуг (Держфінпослуг) за поданням Моторно-транспортного страхового бюро України (МТСБУ). На 2011-2012 роки така максимальна сума виплат становить 10 тисяч гривень, з початку 2013 року вона буде збільшена до 25 тисяч гривень.
Зате є і очевидні переваги. В разі оформлення ДТП за євро протоколом, особи, винні у її скоєнні, звільняються від адміністративної відповідальності за порушення правил дорожнього руху, що спричинило пошкодження транспортних засобів. У стандартному випадку, крім штрафу, це порушення передбачає можливість позбавлення права керування транспортними засобами на строк від 6 місяців до 1 року.
З однієї сторони, існує позитив від запровадження європротоколів. Більшість ДТП, особливо у великих містах, є незначними, і розмір збитків часто не перевищує 150 - 600 доларів США. За старою схемою, водію, з вини якого сталася ДТП, якщо сума збитків невелика, простіше порушити вимоги законодавства та розрахуватися з потерпілим «на місці» без виклику співробітників ДАІ. Причин робити це було декілька.
По-перше, в разі оформлення ДТП за участю ДАІ, в такого водія до вирішення судом справи про адміністративне правопорушення мають вилучити посвідчення водія. По-друге, існує ризик не відбутися одним штрафом в декілька сотень гривень – можуть взагалі позбавити права керування. По-третє, більшість страхових компаній передбачає в полісах розмір франшизи від 500 до 1000 гривень, і цю суму доведеться відшкодовувати потерпілому самому водію. За таких обставин в багатьох випадках водії, щорічно купуючи поліси, при настанні незначних ДТП ними не користуються і сплачують додаткові кошти з власної кишені.
З іншої сторони, хоча представники страхових компаній і стверджують, що ціна на поліси залишається незмінною, на мою думку, подорожчання є, навіть за умови, якщо тарифи змінюватись не будуть. До набрання чинності вказаних змін до закону існувало 3 типи полісів. Якщо коротко нагадати, то 1-й тип (це 1 автомобіль та будь-яка кількість водіїв), 2-й тип (це, навпаки, 1 водій та будь-яка кількість автомобілів) та 3-й тип (1 автомобіль та від 1 до 5 водіїв). Вартість полісу залежала від декількох факторів, одним з яких є водійський стаж (чим більше стаж – тим дешевше). Таким чином, громадяни в залежності від своїх особистих потреб (кількості автомобілів, кількості членів сім`ї, які ними користуються, їх стажу) могли обрати той тип полісу, який більше відповідає їх потребам і обійдеться дешевше.
Зараз залишився тільки один варіант, який раніше був 1-м типом. Конкретну ціну подорожчання вартості полісів в зв`язку зі скасуванням типів полісів визначити важко, проте, на мою думку, в цілому для більшості населення різниця буде 100-200 гривень, хоча можливі й інші варіанти.
Наприклад, особисто я використовую 2 автомобілі, мій водійський стаж більше 10 років, тому я ще до змін у законодавстві придбав поліс 2-го типу, за який сплатив з урахуванням знижки 5% «бонус-малус» (відсутність виплат за попередній період страхування) 995 гривень. Після закінчення дії цього полісу мені доведеться придбавати вже 2 окремих поліси, по одному на кожний автомобіль, знижка за стаж більше 10 років врахована не буде. Таким чином, мені доведеться заплатити щонайменше 2 тисячі гривень, а це мінімум в 2 рази дорожче.
Отже, є підстави, щоб складати євпротоколи. Але щодо прогнозів додаткового збільшення вартості полісів в зв`язку зі збільшенням звернень до страхових компаній я вважаю: якщо це навіть станеться, то не зараз. На мою думку, в 2011 році такі звернення якщо й були, то це лише поодинокі випадки. В 2012 році їх вже трохи побільшає, і далі з роками вони будуть зростати, але не в геометрічній прогресії.
Чинників цього багато. В першу чергу, на сьогоднішній день лише невелика кількість водіїв отримала бланки європротоколів. Другим чинником є невеликий розмір максимального відшкодування до 2013 року - 10 тисяч гривень.
Третім чинником є симбіоз відсутності практики з менталітетом та правовою необізнаністю у наших громадян. Дуже багато водіїв, навіть серед тієї невеликої кількості, хто вже отримав бланки, не знайомі з порядком дій. Вони не впевнені, що зможуть правильно скласти документи, які вони раніше ніколи не бачили. Водії не мають відповідного практичного досвіду, і тому спочатку віддадуть перевагу вже перевіреним методам – або розрахунок «на місці» без оформлення ДТП, або виклик ДАЇ та оформлення за вже звичною їм процедурою.
До того ж, не треба забувати, що страхова компанія в першу чергу створюється з метою отримання прибутку. Якщо будуть підстави не виплачувати кошти, скоріш за все, вона скористується такою можливістю. А враховуючи досвід росіян, незнання або недотримання водіями правил оформлення європротоколів надавало страховим компаніям достатньо підстав відмовляти у здійсненні виплат.
Слід також звернути увагу на те, що в Україні багато автомобілів придбані в кредит, а однією з умов надання банком кредиту є оформлення страховки КАСКО. Тим водіям, які мають таку страховку і у випадку ДТП захочуть нею скористатись, для відшкодування витрат на ремонт власного авто доведеться оформляти ДТП за старою схемою - крім випадків, коли їх договір страхування дозволяє цього не робити. Проте, звичайно це зовсім незначні випадки, наприклад, розбиття фар чи вітрового скла камінням.
Та й потерпілому при наявності в нього КАСКО іноді вигідніше ремонтувати своє авто саме використовуючи свою страховку, а не поліс винуватця. Наприклад, якщо його договір КАСКО передбачає відшкодування вартості деталей без врахування зносу, а автомобілю вже декілька років.
Такі невеликі, проте суттєві додаткові фактори, як наявність франшизи та витрати часу на спілкування зі страховою компанією, також ніхто не відміняв. Тому, з огляду на все вищевикладене, є підстави вважати, що найближчим часом самим простим варіантом відшкодувань збитків розміром до 500 доларів залишиться, як і раніше, розрахунок «на місці».