Українська правда

Як обдурити МВФ

Уряд ризикує перехитрити самого себе, погнавшись відразу за двома зайцями. Може так статися, що внаслідок прийняття нового пенсійного закону падіння рейтингу влади лише прискориться, але при цьому Україна ще й упіймає облизня від МВФ.

Інтрига навколо пенсійної реформи закручується все сильніше. Як повідомив 1 червня Володимир Литвин, Кабмін ще у вівторок ввечері примудрився повернути до парламенту доопрацьований проект закону про пенсійну реформу, який трохи раніше в той же день був відправлений в уряд на доопрацювання на його прохання.

Відповідальний у Кабміні за пенсійну реформу віце-прем'єр Сергій Тігіпко підтвердив, що уряд вже подав до Верховної ради змінений законопроект про пенсійну реформу, і він зареєстрований в парламенті під тим же номером, що і відкликаний.

Потім прес-служба Кабміну подала докладнішу розповідь Тігіпка про новий пенсійний законопроект. Чиновник, зокрема, висловив думку, що доопрацьований урядом варіант пенсійної реформи набагато м'якший за попередній. "Цей варіант змін системи пенсійного забезпечення - найліберальніший в Європі", - сказав він.

Віце-прем'єр зазначив, що новий проект реформи містить одинадцять змін, спрямованих на встановлення соціальної справедливості у пенсійній сфері.

"Ми обмежуємо максимальні пенсії десятьма мінімальними, в тому числі - для вже призначених виплат. Ця норма болюче позначиться на депутатах, суддях і чиновниках високого рангу", - підкреслив чиновник.

Крім того, за словами Тігіпка, законопроект передбачає більш плавне підвищення пенсійного віку для військовослужбовців та держслужбовців.

Про головний камінь спотикання реформи - підвищення пенсійного віку для жінок на п'ять років - він повідомив, що в документі передбачена можливість добровільного виходу на пенсію для 55-річних українок протягом трьох років.

Тобто введення найскандальнішої норми пенсійної реформи про поступове збільшення пенсійного віку жінок з 55 років до 60 років відкладається на три роки. Мабуть, це пом'якшення у пропонованому законі дозволить, на думку уряду, знизити градус напруги в суспільстві і домогтися від МВФ продовження кредитування України.

Як відомо, МВФ відновив кредитне співробітництво з Україною за новою програмою stand by на 15,35 мільярда доларів наприкінці липня 2010 року.

У серпні надійшов перший транш у розмірі 1,9 мільярда доларів, у грудні - другий, 1, 5 мільярда доларів, а в березні 2011 року Україна розраховувала отримати третій транш, теж 1, 5 мільярда доларів. Однак МВФ вирішив не виділяти третій і наступні транші, доки українська влада не виконає взяті на себе зобов'язання.

Як пояснив глава представництва МВФ в Україні Макс Альєр, фонд очікує від України затвердження пенсійної реформи та розв'язання проблеми занижених тарифів на газ для населення. "Перш за все, слід впровадити пенсійну реформу", - підкреслив він.

Чому ж уряд, парламент і президент не прийняли пенсійну реформу, зірвавши графік траншів кредитів МВФ? Тому що рейтинги Віктора Януковича, Миколи Азарова і Партії регіонів і без того катастрофічно знижувалися, а прийняття закону про збільшення пенсійного віку для жінок ще сильніше обвалило б рівень їх підтримки.

За даними опитування, проведеного "Українським демократичним колом" на замовлення Інституту політики, у травні 2011 року порівняно з травнем 2010 року кількість тих, хто схвалює діяльність Азарова, зменшилася на 35% - з 53,9% до 18,9%, а тих, хто не схвалює його діяльність, зросла на 41,8% - з 29,8% до 71,6%.

За цей же період число українців, які схвалюють діяльність Януковича впала на 31,3% - з 61,3% до 30%, а число співвітчизників, які не схвалюють його діяльність, зросла на 32,9% - з 27,8% до 60,7%.

Більше того, серед громадян сильно зросли протестні настрої. Результати опитування, проведеного Інститутом Горшеніна у березні 2011 року, показали, що 45,3% українців готові взяти участь в акціях протесту проти зростання цін, невиплати зарплат, корупції і політичної ситуації. Все це лякає владу, адже вибори не за горами.

Проте уряд ризикує перехитрити самого себе, погнавшись відразу за двома зайцями. Може так статися, що внаслідок прийняття нового пенсійного закону падіння рейтингу влади лише прискориться, але при цьому Україна ще й упіймає облизня від МВФ. Для такого сценарію є кілька логічних передумов.

По-перше, прийняття пенсійної реформи таки передбачає підвищення пенсійного віку для жінок на п'ять років, нехай і з трирічною відстрочкою. Отже, уряду, президенту і парламентській більшості різкої критики з боку опозиції не уникнути.

Можна не сумніватися, що противники нинішньої влади активно розіграють цю карту, а український народ напевно їх підтримає.

По-друге, відстрочка підвищення пенсійного віку для жінок не тільки збереже, але й примножить проблеми Пенсійного фонду.

Як розповів Тігіпко, 1 квітня 2011 року кількість пенсіонерів в Україні порівняно з кінцем 2010 року збільшилася на 60 тисяч до 13,8 мільйона осіб, а кількість платників внесків до Пенсійного фонду скоротилася на 400 тисяч осіб до 14 мільйонів осіб.

Тобто вже зараз один працюючий утримує одного пенсіонера, і надалі демографічна ситуація буде лише погіршуватися. Отже, необхідність підвищення пенсійного віку українців вже назріла і перезріла.

По-третє, прийняття пенсійного закону з трирічною відстрочкою старту підвищення пенсійного віку для жінок майже напевно не влаштує МВФ.

У фонді розуміють, що через три роки Україна стоятиме перед президентськими виборами, і Верховна рада з подачі глави держави може змінити пенсійний закон, продовживши відстрочку підвищення пенсійного віку на скільки завгодно років.

Гіркий досвід має МВФ: нинішній уряд вже двічі обдурив його з введенням пенсійної реформи. Як відомо, заголовок пенсійного законопроекту з'явився на сайті парламенту 13 грудня 2010 року, але сам текст довго не відкривався.

За словами голови Верховної ради Володимира Литвина, законопроект був внесений до парламенту і зареєстрований, але "потім Кабмін взяв його на доопрацювання". У зв'язку з цим МВФ затягував з наданням другого траншу, і лише 22 грудня, коли текст законопроекту офіційно опублікували, другий транш Україні був виділений.

При цьому уряд пообіцяв фонду, що парламент прийме закон до кінця сесії, але цього не сталося. Потім уряд оголосив про плани провести до кінця лютого 2011 року громадське обговорення пенсійного законопроекту. А 12 березня Тігіпко пообіцяв, що реформу ухвалять до кінця березня, і пенсійний вік підвищать вже з 1 травня.

Однак МВФ вже не "клюнув" на цю обіцянку і не виділив третій транш позики.

Не раз "обпікшись", фонд навряд чи погодиться відновити кредитування у разі прийняття пенсійної реформи із згаданими змінами. Тим більше, що підвищення пенсійного віку - не єдина з невиконаних обіцянок українського уряду.

Не менш важливим є зобов'язання Кабміну підвищити у 2011 році ціни на газ і тарифи на послуги ЖКГ для населення. Його теж не виконають, заявив Азаров.

Відтак, шанси, що МВФ, "натхненний" прийняттям такої пенсійної реформи, відновить кредитування України, мізерні. Відсутність цієї допомоги може створити суттєві проблеми для економіки.

У 2010 році завдяки відновленню співпраці з МВФ рейтингові агентства підвищили кредитні рейтинги України, а в разі припинення дії програми вони їх знизять. Це значно погіршить інвестиційний клімат та призведе до подорожчання і навіть недоступності зовнішніх позик для українського уряду і приватних корпорацій.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
МВФ пенсії