Не нашкодь!
Днями преса оприлюднила основні положення нового митного кодексу. Лаконічність повідомлень наразі не дозволяє зробити комплексний аналіз документа, що готується, але говорити про певні тенденції вже можна.
Навести порядок на українській митниці треба було давно. Це зрозуміло будь-якій людині, що має стосунок до зовнішньоекономічної діяльності. Отже, плани уряду щодо реформ у цій сфері - це, безумовно, плюс.
Однак при регулюванні таких чутливих питань, які впливають на інвестиційний клімат, наповнюваність бюджету, розвиток зовнішньоекономічних зв'язків, створення робочих місць, важливо пам'ятати постулат Гіппократа: "Не нашкодь!".
У зв'язку з цим найбільше насторожують пропозиції щодо розширення функціоналу митниці - аудит і оперативно-розшукові заходи. На мій погляд, це неправильно.
Як відомо, митна служба є одним з найбільших осередків корупції в країні. Додавання непрофільних функцій лише розширить поле для хабарництва.
Тим більш дивно виглядає пропозиція додати митниці "чужі" функції в умовах, як мінімум, декларованого прагнення України до стандартів ЄС. У європейському законодавстві непрофільні функції митниця повністю передає на аутсорсинг.
Саме антикорупційним ініціативам повинна бути приділена підвищена увага, саме їх слід обговорити в експертному середовищі. Загалом, необхідно зробити все для поступового зниження можливостей тіньових доходів операторів митниць.
Розкритикована ж пропозиція частково перекласти відповідальність на асоціацію імпортерів, на мій погляд, має право на життя. Такий досвід є в Білорусії.
Там давно діє механізм "добросовісного учасника ЗЕД", який своїм авторитетом заслужив певний кредит довіри з боку митних органів і користується спрощеним порядком оформлення. Звичайно, цей інструмент повинен запроваджуватися паралельно з пакетом антикорупційних ініціатив.
Чим прозоріші і зрозуміліші митні правила, тим кращий митний кодекс.
Правильними є спроби захистити інспектора від суб'єктивності при прийнятті рішення про митну вартість. На жаль, протягом останніх місяців в імпортерів не було прогнозу, якою буде ціна в реалізації - при ввезенні в Україну будь-якого товару розмір мита визначався в момент подачі вантажної митної декларації.
У нових нормативно-правових актах слід передбачити регламенти проведення митних формальностей і спростити порядок оформлення на кордоні. Функції контролю та огляду треба передати внутрішнім постам, що пришвидшить процес.