Експеримент для IT?
Збереглася і надто висока адміністративна складова. Так, перелік учасників експерименту повинен затверджувати уряд, що не додасть процесу прозорості.
Українська IT-індустрія на роздоріжжі: у фахових колах і уряді жваво обговорюються моделі розвитку галузі, яка була б конкурентною на світовому ринку.
Події навколо Податкового кодексу сколихнули середовище українських "айтішників". Стало очевидно, що надалі ставити благополуччя сектора залежно від збереження в Україні фіксованої системи оподаткування не можна.
Всі розуміють: завдяки своїй специфіці - високій питомій вазі оплати праці в обсязі витрат - в умовах загальної системи оподаткування галузь не зможе утримувати набрані темпи розвитку і швидко втратить конкурентоспроможність у світі.
Таким чином, постало питання про необхідність створення спеціального закону, який би регулював діяльність національної IT-індустрії. Наразі є, як мінімум, два пакети: ідеї сформували IT-комітет Європейської бізнес-асоціації і асоціація "ІТ України".
Остання розробила проект закону "Про економічний експеримент щодо створення сприятливих умов для розвитку в Україні індустрії програмної продукції".
До честі колег з "ІТ України", вони готують проект відкрито, залучаючи до його обговорення не тільки учасників самої асоціації. Відтак початковий варіант, який викликав чимало нарікань, вже вдалося привести в більш-менш прийнятний вигляд.
Втім, деякі положення законопроекту все-таки викликають заперечення. Одна з головних пасток для IT-бізнесу криється вже у назві документа: поняття "економічний експеримент" вказує на тимчасовий характер закону.
Його рамки пропонується обмежити 2011-2015 роками, тоді як бізнесу для нормального розвитку потрібні зрозумілі правила гри на тривалу перспективу. Визначеність на кілька років - теж непогано, але загалом це гальмуватиме інвестиції.
Тимчасовий характер закону не дозволить IT-бізнесу розраховувати на залучення великих партнерів. Серйозні гравці волітимуть почекати: для них кілька років - не той термін, заради якого варто йти на ризик вкладень у нестабільну економіку.
Крім того, наявність експерименту припускає, що хтось повинен стежити за його результатами. Відповідно, автори проекту пропонують створити бюрократичну надбудову - спеціальну координаційну раду, до якої увійдуть не тільки представники галузі, а й народні депутати, представники низки міністерств і відомств.
Цей орган, за задумом авторів, повинен отримати широкі повноваження, і не тільки щодо моніторингу результатів експерименту. Проект передбачає створення фонду розвитку освіти і науки, який буде поповнюватися за рахунок прибутку IT-компаній. Стимул вкладати у нього гроші - звільнення суми внесків від податку на прибуток.
Якщо у першій редакції закладався корупційний механізм - від оподаткування звільнялася лише та частина прибутку, яка перераховувалася до фонду, а його коштами керувала координаційна рада, то тепер учасники матимуть вибір.
Вони можуть самі фінансувати, наприклад, вузи, і сума цих внесків теж буде звільнена від податку на прибуток. Крім того, коштами фонду повинна керувати наукова рада саморегулюючої організації, чиї учасники є суб'єктами експерименту.
Передбачається, що саме наукова рада на конкурсній основі буде відбирати для фінансової підтримки перспективні наукові проекти. Однак рудиментарна норма про необхідність узгодження проектів з координаційною радою у проекті збереглася.
Збереглася і надто висока адміністративна складова. Так, перелік учасників експерименту повинен затверджувати уряд, що не додасть процесу прозорості.
На щастя, в ході обговорення вдалося відхилити норму про винятковий пріоритет на участь в експерименті членів асоціації "ІТ України", що звело би нанівець роль інших галузевих громадських об'єднань, створило на ринку нерівні правила гри, призвело би до зникнення конкуренції і неминучого застою у галузі.
Зараз настає момент, коли ми не маємо права на помилку. Якщо вже говорити про спеціальний закон для IT, то він повинен бути бездоганним і вивіреним до коми.
Є два шляхи: або остаточно "вичистити" пропонований асоціацією "ІТ України" проект закону від підозрілих рудиментів, відмовившись від експериментального характеру документа, або розробити новий проект, який забезпечить інвестиційну привабливість галузі і підтримає її високу конкурентоспроможність у світі.