Українська правда

ЖКГ: потрібен Мюнхгаузен

Тарифна політика повинна бути жорсткою, без непродуктивних витрат. Зараз комунальні підприємства мають роздуті штати: на двох робітників припадає один керівник. І все це оплачують споживачі.

Стан житлово-комунального господарства України щороку погіршується, викликаючи обурення населення та провокуючи зростаюче невдоволення владою.

Тільки за 2009 рік кількість аварійних будинків у державі збільшилася на 6,2%. А це - 1 081 будівля по всій Україні і кілька сотень тисяч людей, що у цих будинках живуть. Тож одним з головних завдань Кабміну має стати порятунок житлово-комунальної галузі. Та чи стане?

Одна з головних проблем галузі - марнотратство. Енергоресурси викидаються на вітер у нечуваних обсягах. У Севастополі із 100 літрів води до кінцевого споживача доходить лишень трохи більше п'яти, а майже 95 літрів "усихають" по дорозі.

Між тим, на ці втрачені літри витрачаються хімічні реагенти, за допомогою яких вода доводиться до вимог державного стандарту, це й оплачувана праця робітників водоканалу, і електроенергія, яка живить насоси.

І все це вилітає в нікуди. Втрати сягають 94,8%. Тож недаремно Севастополь має один з найвищих водяних тарифів - 4,14 гривні за кубометр без урахування плати за каналізацію.

Севастополь - чемпіон. Проте в інших регіонах цифри не менш кричущі. На Закарпатті втрачається 82,6% води, на Буковині - 78,9%, на Житомирщині - 71,2%.

З цим потрібно щось робити. Причому методи попередників довели свою неефективність. У 2009 році уряд вклав у систему водопостачання Львова майже 200 мільйонів гривень. Потім відзвітував: тепер у місті вода буде цілодобово.

Вода справді полилася 24 години на добу. Полилася через діряві труби і вивела Львівщину на почесне п'яте місце в антирейтингу водних марнотратників - 61,7% вологи не дійшло до споживача. А гроші благополучно освоєні. На що?

Між тим, система водопостачання справді потребує значних капіталовкладень. Більше 66 тисяч кілометрів водопровідних мереж країни перебувають в аварійному стані. Найгірша ситуація у тому ж таки Севастополі і на Луганщині.

У цих регіонах більше половини мереж відслужили свій термін. Їх потрібно міняти, інакше для багатьох міст і сіл централізоване водопостачання перетвориться на міф з минулого. Уже зараз 98 населених пунктів України отримують воду за графіком, 1 200 сіл користуються привезеною водою.

Ще одним проявом марнотратства у сфері водопостачання є неефективна робота насосних станцій. У Міністерстві ЖКГ знають, що через застаріле обладнання і роботу насосних станцій в неоптимальному режимі непродуктивні витрати електроенергії в середньому у країні складають більше 25%.

Не краща ситуація і в теплопостачанні. Майже 23% котлів, що експлуатуються в Україні, працюють більше 20 років. А за цей час світ навчився спалювати газ набагато ефективніше.

У нормальних країнах економлять, модернізуючи системи. Можна заперечити, що там на модернізацію є гроші, а тут їх нема. Так, коштів не вистачає, але ж в Україні відсутні навіть програми модернізації теплового господарства.

За весь час міністерство затвердило аж одну таку програму. Ще дев'ять регіонів свої проекти ніби підготували, проте відомство їх не затвердило, вбачаючи у запропонованих документах значні недоліки.

Що вже казати про програми модернізації, коли навіть схеми теплопостачання мають лише 30% населених пунктів з централізованим опаленням. Причому, за оцінками міністерства, 80% цих схем зроблені, як кажуть, "для галочки".

Реальних схем не може бути, бо не існує збалансованої системи постачання тепла і води до споживача. Кожна четверта багатоповерхівка в країні - у незадовільному технічному стані, або й зовсім вичерпала свій експлуатаційний ресурс. Такий будинок не можливо економно обігріти чи доставити у нього воду.

Може, тому чи не єдиною ефективною технологією, спрямованою на економію газу, є надання послуг неналежної якості. За перерахунком звертаються одиниці тих, хто сидить у холоді, а щодня по всій країні підприємства комунальної теплоенергетики таким чином економлять десятки мільйонів гривень.

Проте навіть так комунальники не в змозі вирішити проблему розрахунків за спожитий газ. За даними компанії "Газ України", на кінець лютого 2010 року середній рівень розрахунків підприємств теплоенергетики становив 13%.

Заборгованість лише за два місяці 2010 року перевищила 3,2 мільярда гривень. Загальний борг тепломереж за спожите паливо сягає 7 мільярдів гривень. Крім того, 118 мільйонів гривень комунальні підприємства заборгували власним працівникам. Протягом 2009 року ця сума зросла уп'ятеро.

Такі цифри корелюють із боргами споживачів. На 1 січня 2010 року загальний борг перед підприємствами ЖКГ сягнув 11,1 мільярда гривень. Більша частина цієї суми - 7,7 мільярда гривень - "заслуга" населення, яке із своїми неєвропейськими доходами не може оплачувати європейську вартість послуг сумнівної якості.

Незважаючи на це, галузь знову стоїть на порозі масового підвищення тарифів. За інформацією профільного міністерства, лише у трьох містах України тариф на воду відповідає собівартості.

Лише в одинадцяти містах платежі споживачів покривають затрати на теплопостачання. А масова тарифна кампанія не кращим чином позначиться на репутації і уряду, і новообраного президента.

Чи є вихід?

Якщо вірити Мюнхгаузену, з кожної безвихідної ситуації є принаймні два виходи. У випадку з комунальним господарством України достатньо й одного. Він полягає у максимальній централізації системи управління. Що для цього необхідно зробити?

По-перше, необхідно наповнити реальним змістом діяльність створеної ще 2008 року житлово-комунальної інспекції. Нинішні керівники цього органа хизуються, що 2009 року домоглися від комунальних підприємств перерахунків за неякісні послуги на суму, яка перевищує 2,5 мільйона гривень. Однак це лише 0,1% від вартості усіх комунальних послуг, вироблених в Україні 2009 року.

Хто повірить, що система ЖКГ України працює з коефіцієнтом корисної дії 99,9%? Однак за висновками інспекції виходить саме так.

По-друге, держава має перебрати на себе функцію із затвердження тарифу. Органи місцевого самоврядування за останні десять років довели, що не справляються з нею, доводячи зубожіле комунальне господарство до коми.

З одного боку, тарифна політика має бути гнучкою. Якщо через здороження енергоресурсів та збільшення рівня мінімальної заробітної плати зростає собівартість послуг, має підвищуватися і тариф. Інакше галузь не виживе.

З іншого ж боку, тарифна політика повинна бути жорсткою, не допускаючи непродуктивних витрат. Зараз підприємства мають роздуті адміністративні штати: на двох-трьох робітників припадає один керівник. І все це оплачують споживачі.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
ЖКГ уряд тарифи