Запалимо російське?..
З трьох законопроектів щодо підвищення акцизу на тютюн, Верховна Рада обрала найгірший. Законопроект №3281, прийнятий у І читанні – це колекція ризиків.
Признаюся одразу: я і сам не палю сигарети, і іншим не раджу. Я за те, аби українці менше курили і менше помирали від хвороб, які може викликати тютюн. Але якщо людина вже зробила свій вибір і палить, я за те, аби вона палила українські сигарети, а не контрабандні російські чи молдовські.
Бо це питання наповнення бюджету і збереження робочих місць. Тим більше - зараз, під час світової економічної кризи.
Я за те, аби зростав акциз на сигарети. Але під цим зростанням має бути чіткий розрахунок, з огляду на інфляцію в Україні, зростання або зниження реальних доходів громадян, а також ціни і податкове навантаження на сигарети в сусідніх країнах - передусім, у Росії й Молдові.
У парламенту була можливість прийняти документ, який ці чинники враховує. А саме, законопроект №3409-1, поданий народним депутатом Сергієм Терьохіним.
По-перше, у ньому був трирічний план підвищення акцизу до 2011 р. Подібний план вже не перший рік використовується в Російський Федерації. І російський досвід вважається непоганим прикладом для наслідування - оскільки така система є більш передбачуваною і комфортною і для держави, і для легального ринку.
В Україні ж усе навпаки - як тільки виникають проблеми з наповненням бюджету, замість проведення системних реформ у податковій сфері, у сфері покращення управління державним майном тощо, депутати обирають просте рішення - підвищення акцизу - на сигарети, пиво і алкоголь.
Щоправда, цього разу, так само, як і влітку, виробники пива і алкогольних напоїв благополучно втекли від підвищення акцизу (законопроект №3409-1 стосувався не тільки сигарет, а значно ширшого переліку підакцизних товарів). Загалом, виникає враження, що алкогольне і пивне лобі у нас значно сильніше за тютюнове.
По тих же сигаретах, прийнятий законопроект - це вже третя зміна правил гри за останній рік. Про який інвестиційний клімат за таких умов може йти мова?
По-друге, в законопроекті №3409-1 було заявлено ідею випереджального росту фіксованої частини акцизу і мінімального податкового зобов'язання. Це вірна ідея - адже саме ці два чинники роблять сигарети менш доступними.
Натомість, у законопроекті №3281 депутати взялися також змінювати адвалерну (відсоткову) частину. Її підняли з 16 до 20%. Звичайно, відсоткова частина акцизу є більш справедливою за своєю сутністю, але вона розширює і без того широку "цінову лінійку" по сигаретах.
Якщо, наприклад, у Німеччині усі ціни на сигарети зосереджені майже повністю між 4 і 4,5 євро, то в Україні сигарети можуть коштувати і 2 гривні, і 13 гривень. І подібні "нововведення" лише розширюють ціновий вибір для покупця сигарет.
Тобто ті, хто не зможе "потягнути" нові ціни, будуть просто переходити на дешевше куриво. Відповідно, паління не буде зменшуватися, просто будуть палити дешевші, і не факт, що корисніші для здоров'я сигарети. Це хіба та мета, яку ставлять перед собою борці із тютюнопалінням?
До того ж, автори законопроекту пропонують брати 20% акцизу вже не від чистої ціни, а від ціни разом з податками.
І їх не хвилює, що це цікаве нововведення напряму суперечить п. 4 декрету Кабінету Міністрів (має силу закону) "Про акцизний збір" (№18-92 від 26.12.1992 р.), де досить чітко сказано, що вартість, від якої береться акциз, не враховує ПДВ і суму акцизу.
Причому, якщо порівняно з Російською Федерацію ставки по фіксованій частині акцизу зараз хоча б приблизно співмірні, то по адвалерній системі - російський акциз вже значно нижчий за український.
І при запропонованих змінах ця різниця складе 3 рази. Що ж стосується акцизів у Молдові та Бєларусі, то там вони вже значно нижчі і за українські, і за російські.
Порівняння ставок оподаткування акцизним збором
в Україні та країнах-сусідах
Ставки акцизного податку в Україні | Ставки акцизного податку в Російській Федерації | Ставки акцизного податку в Білорусії | Ставки акцизного податку в Молдові | |||
Діюча ставка | За законопроектом №3281 | |||||
2009 р. | 2008 р. | 2009 р. | 2 півріччя 2008 р. | 2008 р. | ||
Сигарети з фільтром: | ||||||
Специфічна ставка | 30 грн. | 60 грн. | 25,2 грн. (120 руб) | 30,4 грн. (145 руб) | 13,3-18,7 грн. (5850-8190 руб)** | 3,0 грн. (6 леєв) |
Адвалерна ставка | 16% (береться від ціни без ПДВ) | 20% (береться від ціни з ПДВ) | 5,5% (береться від ціни з ПДВ) | 6,0% | - | 6% |
Мінімальне обмеження акцизного збору (1000 штук) | 40 грн. | 100 грн. | 29,8 грн. (142 руб) | 36,1 грн. (172 руб) | - | - |
Сигарети без фільтру: | ||||||
Специфічна ставка | 12,5 грн. | 35 грн. | 11,5 грн. (55 руб) | 14,7 грн. (70 руб) | 6,0 грн. (2610 руб) | 2,2 грн. (4,40 лея) |
Адвалерна ставка | 16% (береться від ціни без ПДВ) | 20% (береться від ціни з ПДВ) | 5,5% (береться від ціни з ПДВ) | 6,0% | - | - |
Мінімальне обмеження акцизного збору (1000 штук) | 18 грн. | 50 грн. | 15,1 грн. (72 руб) | 18,9 грн. (90 руб) | - | - |
За даними Кабінету Міністрів України
Із вищенаведеної таблиці стає очевидним, що у випадку прийняття законопроекту №3281 в Україні податкове навантаження на сигарети буде в 3-4 рази вищим, аніж в Росії, приблизно в 10 разів вищим, аніж у Молдові.
Так, поборники законопроекту стверджують, що різниця в ціні на сигарети в Україні і Росії буде меншою. Це правда. Але ця різниця буде. І вона буде не на користь України.
До того ж, порівнювати треба не роздрібні ціни, як автори законопроекту, а відпускні. Адже контрабандисти закуповувати російські сигарети для контрабанди в Україну будуть не в супермаркетах і не на базарах. А відразу на російських тютюнових фабриках - так значно дешевше. А відпускні ціни на сигарети в Росії вже є нижчими за українські.
Додайте сюди ще й "транспарентність" українських кордонів. І що матимемо в результаті? Контрабанду. Але вже в Україну.
Так, частина нововведень проекту №3281 має певні позитиви. Наприклад, він виправляє помилку, яку було припущено законодавцями влітку. Тоді, нагадаю, депутати, підвищивши ціни на сигарети, "чомусь" забули про альтернативну тютюнову продукцію (як то тютюн для кальянів, самокруток тощо). Але ця теза була в усіх трьох проектах.
Ще автори законопроекту №3281 примудрилися запровадити подвійний акциз - і на сировину, і на готову продукцію. Раніше такого не було. "Подвійний акциз" призведе до того, що ціни на сигарети підвищаться сильніше, ніж прогнозується зараз.
Що вже казати про те, що прийнятий законопроект напряму суперечить Бюджетному кодексу України. Зокрема, згідно з його ст. 27, аби вступити в силу з початку наступного року, законопроект, який впливає на дохідну чи видаткову частину бюджету, має бути повністю прийнятий, підписаний і оприлюднений до 15 серпня року поточного.