Закон "Про факторинг" розблокує мільярди для малого бізнесу
Літо 2025 року стало вирішальним моментом для реформ в Україні. На тлі стійкості в умовах російської агресії уряд прискорив зусилля з модернізації економіки та створення кращих умов для інвестицій. Деякі з цих реформ набули широкого розголосу в суспільстві. Інші ж просувалися дещо непомітно, хоча їхній довгостроковий вплив потенційно не менш значний. Однією з таких реформ є прийняття закону "Про факторинг".
Для українського бізнесу, особливо малого й середнього, відсутність доступного фінансування залишається однією з найбільших перешкод для зростання. Довгі платіжні цикли є звичним явищем: компанії постачають товари або послуги, виставляють рахунок, а потім часто чекають на оплату від 60 до 90 днів. Водночас вони повинні покривати витрати на заробітну плату, закуповувати матеріали та підтримувати виробничий процес.
Традиційні банківські кредити важко отримати, зокрема компаніям, які не мають застави або надійної кредитної історії. Ці виклики обмежують конкурентоспроможність та вповільнюють відновлення саме тоді, коли бізнес найбільше потребує гнучкості та ліквідності.
Що факторинг означає для бізнесу
Факторинг пропонує практичне рішення – він дозволяє компаніям продавати свою дебіторську заборгованість фінансовій установі (фактору) й отримувати кошти майже відразу, уникаючи тижнів або місяців очікування оплати від покупців. Коли нарешті настає термін сплати, платіж надходить від покупця безпосередньо до фінансової установи. Підприємства сплачують невелику комісію за цю послугу, але отримують швидкий і надійний доступ до оборотного капіталу.
У світі факторинг є загальновідомим й усталеним фінансовим інструментом: в Європейському Союзі він фінансує близько 12% ВВП; натомість в Україні у 2024 році він становив лише 0,44% ВВП, що є одним із найнижчих показників у Європі.
Ця різниця підкреслює як недорозвиненість ринку, так і неосяжні можливості в майбутньому.
Новий закон
Новий закон покликаний розкрити цей потенціал. Він містить прості та прозорі правила, засновані на міжнародних стандартах, розроблених УНІДРУА (Міжнародний інститут уніфікації приватного права). Україна є однією з перших країн, що впровадила цю сучасну систему.
Вона дозволяє підприємствам продавати як поточну, так і майбутню дебіторську заборгованість, а також надає правову визначеність різним видам факторингу, серед яких: факторинг з регресом (коли постачальник несе ризик, якщо покупець не платить); факторинг без регресу (коли фактор бере цей ризик на себе); та конфіденційний факторинг (який по суті є факторингом з регресом без зобов'язання інформувати покупця про відступлення).
Закон також відкриває можливості для програм зворотного факторингу, за якими великий покупець організовує фінансування для отримання дешевшого кредиту.
Закон також чітко визначає, що будь-які умови договору, які блокують або обмежують компанію у продажу її дебіторської заборгованості, є нікчемними. Важливо, що він вводить новий Реєстр відступлень права грошової вимоги – державну базу даних, яка фіксує продажі дебіторської заборгованості компаній, забезпечує прозорість та дозволяє запобігти спорам.
Водночас він відкриває шлях для цифрових рішень, як-от національна цифрова платформа залучення фінансування на основі активів, яка слугуватиме онлайн маркетплейсом для факторингу в публічних закупівлях, забезпечуючи постачальникам за договорами публічної закупівлі доступ до швидшого та справедливого фінансування.
Чому факторинг важливий для малого бізнесу
Переваги для бізнесу очевидні. Факторинг може забезпечити потреби в негайній ліквідності й надати компаніям швидший доступ до капіталу, коли вони його найбільше потребують. Він також зменшує витрати на фінансування, особливо в разі зворотного факторингу, коли фінансування базується не на кредитному рейтингу постачальника, а на рейтингу покупця, який зазвичай є кращим.
Він створює рівні умови для малих підприємств, які часто не мають доступу до банківських кредитів, та зміцнює ланцюги постачання, гарантуючи, що постачальники (зокрема за договорами публічної закупівлі) отримають справедливу та своєчасну оплату.
Потенційний вплив особливо вражаючий у сфері публічних закупівель. У 2024 році тендери через "Прозорро" – електронну систему публічних закупівель – перевищили 1,5 трлн грн. Якби навіть частина цих контрактів була підтримана факторингом, можна було б розблокувати мільярди гривень фінансування, надавши тисячам постачальників швидший і надійніший доступ до оборотного капіталу.
Наступні кроки
Прийняття закону – це лише перший крок. Щоб факторинг дійсно прижився в Україні, необхідно створити кілька важливих елементів фінансової інфраструктури.
По-перше, необхідно створити Реєстр відступлень права грошової вимоги та інтегрувати його в існуючі системи. Така державна база даних забезпечить простий і прозорий спосіб реєстрації та перевірки транзакцій.
По-друге, слід впровадити національну цифрову платформу залучення фінансування на основі активів, передбачену законом. Спираючись на успіх "Прозорро.Продажі" – української онлайн-системи аукціонів для продажу та оренди державних активів – цей цифровий майданчик дозволить підприємствам продавати дебіторську заборгованість та отримувати конкурентні пропозиції фінансування від різних установ.
Завдяки прозорості та конкурентності факторингу платформа дозволить зменшити витрати на фінансування та розширить можливості, особливо для малого бізнесу.
Наостанок, слід запровадити стандартизовану систему електронного інвойсингу (електронних рахунків-фактур) для підтвердження дійсності дебіторської заборгованості, зменшення ризиків шахрайства та надання надійних даних кредиторам.
Якщо ці заходи будуть впроваджені, потенційна користь може бути разючою. Український малий бізнес продемонстрував надзвичайну стійкість протягом останніх років, але його ріст все ще стримується через обмежений доступ до фінансування.
За умови належного впровадження, новий закон про факторинг може змінити цю ситуацію – відкрити доступ до мільярдів фінансування, зміцнити ланцюги постачання та прискорити Україну на шляху до стійкості та процвітання.