Українська правда

Як реформувати сферу промислового забруднення

Радимо бізнесу уважно вивчати нові екологічні вимоги і шукати гроші на модернізацію.

Промислове забруднення – хронічна проблема України. У 2024 році найвищий рівень забруднення повітря фіксувався в промислових містах Дніпропетровщини, що свідчить про суттєвий внесок промисловості у фонове забруднення.

Це не лише проблема навколишнього середовища – через забруднене повітря Україна передчасно втрачає десятки тисяч життів щорічно.

Збудовані в радянські часи металургійні комплекси, теплові електростанції та підприємства інших галузей уникали екологічної модернізації та генерують суттєво більше викидів, ніж підприємства відповідних галузей у ЄС. Викиди деяких шкідливих речовин перевищують євросоюзівські показники в понад десять разів.

Під час війни ця проблема загострилася: значна частина обладнання працює на межі можливостей, інвестиції в модернізацію згорнуті, а контроль з боку держави ослаблений. Ситуацію ускладнюють обстріли промислових об’єктів, які призводять до додаткового забруднення та посилення ризиків техногенних катастроф.

Екологічне навантаження на довкілля і людей зростає, а питання впровадження сучасних екологічних стандартів після війни стає ще більш актуальним. Тому таким важливим є закон "Про інтегроване запобігання та контроль промислового забруднення", який набрав чинності 8 серпня 2025 року. З цього дня країна почала перехід на нормативи ЄС для зменшення впливу промисловості на довкілля.

Кого і коли торкнеться закон

Дія закону поширюється на найбільш небезпечні для навколишнього середовища види діяльності, перелік яких міститься в додатку до закону. Що зміниться?

Перший елемент реформи – зміна дозвільної процедури. З 8 серпня 2025 року замість трьох дозволів (на викиди в повітря, на спецводокористування і на відходи) підприємства можуть отримати один інтегрований довкіллєвий дозвіл (ІДД). Це спрощення для бізнесу і можливість для дозвільного органу оцінити вплив підприємства на довкілля комплексно, а не фрагментарно, як було раніше.

Операторам установок, які введені в експлуатацію, слід подати заяву на отримання ІДД до 8 серпня 2028 року. Однак їм не варто очікувати крайньої дати. Якщо сплив термін дії одного з трьох "профільних" дозволів, то краще одразу отримати ІДД, ніж новий "профільний", який все одно втратить чинність у серпні 2029 року.

Другий елемент реформи – застосування євросоюзівських нормативів щодо викидів та інших євросоюзівських природоохоронних стандартів діяльності підприємств: стандартів моніторингу викидів, споживання енергії та ресурсів, поводження з відходами (закон імплементує директиву 2010/75/ЄС). Цей елемент реформи найважливіший, але він почне діяти не одразу.

До установок, які введені в експлуатацію, євросоюзівські нормативи почнуть застосовуватися через чотири роки з дня припинення воєнного стану, а до новостворених установок – з дня затвердження профільним міністерством відповідних галузевих нормативів (вони містяться у висновках НДТМ).

24 січня 2025 року Кабінет міністрів затвердив порядок їх розроблення, а Міндовкілля повідомляло про завершення перекладу євросоюзівських НДТМ для багатьох галузей і створення робочих груп для їх обговорення. Проте про затвердження НДТМ бодай для однієї галузі наразі не повідомлялося.

Зараз, після "злиття" Міндовкілля з Мінекономіки та Мінагрополітики, важливо не втратити темп цієї реформи, бо інтегровані довкіллєві дозволи (перший елемент реформи) без висновків НДТМ (другий елемент) – це форма без змісту, навіть якщо на цьому етапі сфера застосування висновків НДТМ обмежена лише новоствореними підприємствами. Це буде першим тестом на спроможність нового об’єднаного міністерства впроваджувати євроінтеграційне законодавство.

Чиїм коштом

У Євросоюзі фінансування заходів з екологічної модернізації за НДТМ здійснюється за кошти підприємств, бо там діє принцип "забруднювач платить". Це базовий екологічний принцип ЄС: той, хто створює забруднення, несе фінансову відповідальність за його запобігання, усунення та компенсацію шкоди довкіллю.

Проте в ЄС також існує практика співфінансування екологічної модернізації, якщо вона має на меті досягти більш амбітних результатів і перевищує мінімальні вимоги, які передбачають висновки НДТМ. Так само співфінансування в ЄС можуть отримати підприємства, які впроваджують НДТМ раніше, ніж того вимагає закон.

Для повноти картини: найкращі доступні технології та методи (НДТМ) не випадково містять слово "доступні". Уперше це поняття зустрічається в директиві 84/360/ЄЕС у 1984 році і трактується як "технології, що не передбачають надмірних витрат".

З того часу при розробці євросоюзівських НДТМ за участю представників бізнесу завжди враховується практична сторона: НДТМ мають бути економічно і технічно доступними для підприємств. Бо інакше як вимагати їх впровадження?

Окремі технології, описані в довідкових документах НДТМ, дають відчутний позитивний економічний ефект завдяки заощадженню ресурсів, зниженню енергоспоживання та зменшенню викидів, які оподатковуються. Щодо таких технологій працює звичайна бізнес-логіка: впровадив – маєш зиск.

Радимо бізнесу уважно вивчати НДТМ для своєї галузі. Для багатьох галузей вони опубліковані в перекладі українською мовою на старому сайті Міндовкілля.

Тож у впровадженні НДТМ немає нічого надзвичайного. Цим шляхом успішно пройшли інші кандидати до ЄС, наприклад, Польща та Чехія. Їх досвід стимулювання та підтримки переходу на НДТМ слід вивчити і врахувати уряду України. Однак для країни, яка веде найбільшу війну в Європі з часів Другої світової, пройти шляхом інших країн-кандидатів до ЄС буде непросто.

Через це українському бізнесу слід якомога швидше ознайомитися з новими вимогами, оцінити необхідні ресурси на модернізацію і почати шукати співфінансування раніше встановленого законом терміну, звертаючись до міжнародних фінансових інституцій, які мають програми "зеленого" фінансування.

Про результати роботи підприємствам варто інформувати уряд і суспільство. Весь громадський сектор щиро зацікавлений у тому, щоб у них вийшло, і ми будемо активно сприяти розв’язанню проблем, які можуть виникнути на цьому шляху. Але ініціативу має проявити той, кого новий закон стосується безпосередньо.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
екологія законодавство ЄС