Підприємці та правоохоронці: підсумки півріччя
Статистика Бюро економічної безпеки як профільного органу з розслідування економічних злочинів засвідчила, що 2024 рік став рекордним за показниками тиску на бізнес. Кількість обшуків та арештів у рази більша, ніж у попередні роки.
У 2025 році, попри численні проголошені "мораторії" на перевірки бізнесу, цей тренд досяг піку. Від необґрунтованих проваджень, безпідставних обшуків та арештів майна страждає великий, середній та малий бізнес.
В окремих сферах (оборонні поставки, закупівлі) є випадки, коли будь-який укладений договір – незалежно від того, був він повністю і належно виконаний чи досі виконується, – стає підставою для реєстрації кримінального провадження. Держава визнає проблему, проте її зусилля не дають довготривалого ефекту.
Нове керівництво Офісу генпрокурора визначило пріоритетом зменшення процесуального тиску на бізнес. Запроваджений генпрокурором аудит проваджень підтвердив масштаби проблеми і 8 126 з 23 000 справ проти бізнесу були закриті.
Крім того, офіс анонсував проведення економічних експертиз, за результатами яких провадження або закриють, або в них з’являться перші підозри.
У липні президент та уряд проголосили черговий "мораторій" на перевірки бізнесу з боку контрольних органів, зокрема нібито правоохоронних. На відміну від минулорічного "мораторію", цього разу нормативні документи не мають жодних згадок про заборону слідчих дій та перевірок бізнесу з боку правоохоронців.
Такі дії держави додатково підтверджують масштаби проблеми. Реальний стан справ демонструє опублікована правоохоронцями звітність за 2025 рік.
У погоні за кількістю
За даними Офісу генпрокурора, за перше півріччя 2025 року зареєстровано 3 181 провадження у сфері господарської діяльності. Для порівняння: за весь 2024 рік, який називають "безпрецедентним", зареєстровано 5 139 проваджень. Тобто цьогоріч очікуємо оновлення рекорду від правоохоронців.
Майже половина таких проваджень, 1 510, зареєструвало БЕБ. З них щодо ухилення від сплати податків – 504 провадження (у 2024-му – 779), незаконного збуту та виготовлення підакцизних товарів – 196 проваджень (у 2024-му – 399), привласнення і розтрати майна – 144 провадження (у 2024-му – 321).
Досі актуальна проблема розслідування економічних злочинів непрофільними органами. За перше півріччя 2025 року в цій сфері СБУ зареєструвала 92 провадження (у 2024-му – 182), а ДБР – 139 (у 2024-му – 197).
У погоні за числами страждає якість. Підозри оголошуються в незначній частині справ, а решта використовується для затяжного тиску та "переговорів" з бізнесом.
Силові методи слідства
БЕБ створювалося для припинення безпідставних обшуків підприємців і вилучення їх майна. Бюро мало відійти від практики блокування роботи бізнесу і стати аналітичним органом, у роботі якого домінують аналітичні підходи. Проте статистика свідчить, що БЕБ не відійшло від силових методів слідства.
Так, бюро майже в півтора разу частіше ініціювало арешти майна: 279 засідань, у яких узяв участь прокурор у січні-червні 2025 року, проти 201 за аналогічний період у 2024-му. Також збільшилася кількість ініційованих обшуків. За 2024 рік прокурори взяли участь у 163 справах про обшуки, а в першому півріччі 2025 року – аж у 101.
Побито рекорд 2024 року за кількістю отриманих дозволів на негласні слідчі дії (прослуховування, моніторинг рахунків, негласне зняття інформації з месенджерів та електронних скриньок): у першому півріччі 2024 року їх було 1 529, у першому півріччі 2025 року – 1 665, тоді як за весь 2023 рік – "лише" 1 798.
Посилюється тиск на учасників справ, які розслідує БЕБ, через запобіжні заходи. БЕБ удвічі частіше ініціювало перед судом винятковий запобіжний захід у вигляді тримання під вартою: 72 клопотання у 2025 році і лише 35 – за перше півріччя 2024-го. У першому півріччі 2024 року частка клопотань про тримання під вартою становила 22%, а в першому півріччі 2025 року цей показник зріс до 37%.
Такі дані демонструють, що слідство зацікавлене в силовому тиску на бізнес. Силові методи є пріоритетними в роботі бюро. За допомогою безпідставних обшуків, вилучень, арештів майна та запобіжних заходів слідство часто схиляє бізнес до дотримання власних, а не законодавчо визначених, правил гри.
Підсумки
Проблема правоохоронного тиску на бізнес не нова. Бізнес традиційно скаржиться на те, що провадження використовуються як інструмент боротьби з підприємництвом, а подекуди – як спосіб розправи з конкурентами.
Масштаби цієї проблеми лише зростають. Ми перебуваємо на етапі, коли точкових дій уряду та Офісу генпрокурора для зміни парадигми недостатньо. Перезавантаження відносин держави та бізнесу має початися з низки законодавчих змін, які унеможливлять негативний вплив правоохоронців.
1. Встановлення чітких правил підслідності проваджень, що унеможливлювали б розслідування господарських злочинів непрофільними органами.
2. Закріплення дієвих інструментів захисту від зловживань слідства з метою недопущення повторних арештів, "гри з підслідністю" та незаконних обшуків.
3. Запровадження чітких строків арешту майна.
4. Унеможливлення "невідкладних" обшуків для "рятування" майна.
5. Посилення прав та гарантій бізнесу до повідомлення особам про підозру (можливість призначати експертизи, знайомитися з матеріалами справи).