Українська правда

"Мораторій на перевірки": що насправді ухвалено і чому бізнесу рано розслаблятися

В серпні уряд презентував проєкт Програми дій, де серед пріоритетів – запровадження п’ятирічного мораторію на перевірки. Звучить гучно. Але доки Верховна Рада не змінила профільні закони — це лише політичні обіцянки.

21 липня 2025 року президент Володимир Зеленський указом №538/2025 увів у дію рішення РНБО "Про запровадження правових і організаційних заходів щодо мораторію на безпідставні перевірки та втручання державних органів у діяльність бізнесу й стимулювання економічного зростання в Україні".

Що саме вирішила РНБО і що ввів у дію президент?

Якщо читати текст, а не заголовки, РНБО не встановила "загальний мораторій". Рішення доручає уряду встановити обмеження на перевірки Державної податкової служби та Держмитслужби для платників із низьким рівнем ризику (і для авторизованих економічних операторів), з винятками (зокрема для підакцизних товарів).

Іншими словами, йдеться про налаштування ризик-орієнтованої моделі, а не про заборону будь-яких перевірок. Указ №538/2025 також рекомендує Верховній Раді пришвидшити розгляд деяких законопроєктів (у т.ч. змін до Податкового та Митного кодексів), жоден з яких, втім, не стосується заборони або обмеження перевірок.

"П’ятирічний мораторій" уряду – це план, а не норма

18 серпня 2025 року прем’єр-міністерка Юлія Свириденко презентувала проєкт Програми дій уряду із згадкою про мораторій на перевірки бізнесу до п’яти років. Це – програмна декларація і політичний намір, який потребує законопроєктів і голосів у парламенті.

Станом на сьогодні жодного закону, що встановлює 5-річний мораторій, не ухвалено.

Паралельно планові та позапланові податкові перевірки тривають за діючими процедурами. Тобто режим "як було": плани перевірок – у силі, штрафи – накладаються, строки – не зупинені.

Чому "мораторій на підставі указу/постанови" не працюватиме

Податковий контроль – лише за Податковим кодексом. Види перевірок, їх підстави, порядок і винятки визначає саме цей документ. Змінити це може тільки закон. Жоден указ президента або постанова Кабміну не можуть "перекреслити" норми Податкового кодексу.

Ієрархія актів. Принцип простий: у разі колізії між законом і підзаконним актом застосовується закон. Тому навіть "жорсткий" урядовий акт або указ президента не може зупинити дію Податкового кодексу – потрібна законодавча зміна.

Що реально змінилося з 21 липня? По-суті, нічого. Після рішення РНБО уряд анонсував обмеження (а не скасування) перевірок для низькоризикових платників. Винятки – високоризикові сфери (підакцизні товари тощо). Це корисний, але точковий крок у межах ризик-орієнтованого нагляду. Загального "стоп-перевірок" немає. Та і не варто його очікувати в поточній ситуації.

Що треба змінити в законодавстві, аби мораторій став реальністю?

Податковий кодекс:

  • чітко визначити сферу та межі мораторію (на які види перевірок і щодо яких ризик-груп);
  • зафіксувати винятки (підакцизні товари, ПДВ-ризики, трансфертне ціноутворення, виплати пасивних доходів нерезидентам, тощо);
  • внести зміни в частині зупинення/продовження строків давності, накладення штрафів, тощо.

Митний кодекс слід синхронізувати з податковими винятками та ризик-критеріями (АЕО, низький ризик).

Практичні поради бізнесу "на зараз"

Не змінювати внутрішню політику допуску до перевірок. Працюємо за Податковим кодексом: перевіряємо підстави, наказ, строк, предмет; фіксуємо процес. Будь-яка відмова в допуску "через мораторій з новин" – шлях до спору, який бізнес, швидше за все, програє.

Класифікація ризику. Якщо ви low-risk/АЕО – використовуйте цей аргумент у комунікації з ДПС/ДМС, посилаючись на указ №538/2025, але не як абсолютну підставу для недопуску.

Моніторити законопроєкти. Реальним тригером змін стане реєстрація/ухвалення законів під урядову Програму дій (п’ятирічний мораторій).

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
податки бізнес уряд президент