Українська правда

Чому варто реєструвати географічні зазначення

З чим у більшості українців асоціюються слова "Гуцульська овеча бриндзя"? Напевно, зі свіжим карпатським повітрям, соковитим різнотрав'ям з високогірних полонин, незгасною ватрою, столітніми традиціями, досвідом, який передається з покоління в покоління – і ще багатьма речами, притаманними винятково цій місцевості та продукту.

Унікальне поєднання всіх факторів створює справжнє національне надбання, яке слід зберігати, захищати та просувати – як на державному, так і на міжнародному рівні. І одним із найкращих інструментів для реалізації цієї місії є географічні зазначення (ГЗ).

Перші кроки вже зроблено

Виробники "Гуцульської овечої бриндзі" отримали свідоцтво про реєстрацію права на використання ГЗ у 2019 році. Окрім знаменитого сиру, наразі до Державного реєстру географічних зазначень входять ще 28 найменувань для товарів, що походять з території нашої країни.

Йдеться про сільськогосподарську продукцію ("Херсонський кавун", "Мелітопольська черешня"), харчові продукти ("Гуцульська коров'яча бриндза", "Миргородська"), вина ("Закарпаття/Закарпатське", "Придунайська Бессарабія") та народні промисли ("Кролевецькі рушники", "Петриківський розпис").

Безумовно, початок покладено. Попри це, у сфері ГЗ Україна зробила критично мало – особливо з урахуванням нашого культурного різноманіття та безмежного потенціалу локальних виробників. Для порівняння, аналогічний реєстр ЄС містить майже 3600 найменувань для товарів, що походять з країн-членів Євросоюзу. Тож нам є на кого рівнятися, активно надолужуючи згаяне. Це – завдання як для держорганів та підприємців, так і для споживачів, які мають голосувати гривнею за автентичні українські товари.

Деякі важливі кроки вже зроблено: зокрема в серпні 2024 року набули чинності нові правила реєстрації ГЗ в Україні, укладені за участі фахівців УКРНОІВІ та затверджені Мінекономіки. Йдеться про чіткі та детальні вимоги до реєстрації ГЗ для сільськогосподарських товарів, харчових продуктів та спиртних напоїв, які – підкреслю – адаптовані до регламентів Євросоюзу. Це означає, що відповідно оформлені українські ГЗ будуть офіційно визнані й захищені на території ЄС. Іншими словами, перед нашими виробниками постають нові експортні можливості.

В сучасних реаліях реєстрація ГЗ – це не опція, а необхідність

Так, законодавча база за цим напрямом повністю сформована. Проте цього недостатньо. Адже для того, щоб спільними зусиллями просувати бренд України у світі за допомогою ГЗ, слід популяризувати систему ГЗ серед наших виробників. Отже, окреслю аргументи на користь реєстрації ГЗ.

Підвищення репутації товарів. Статус ГЗ гарантує те, що товар не лише автентичний, а й виготовлений згідно з високими стандартами якості. Їх встановлює локальна асоціація виробників, яка й виступає суб'єктом реєстрації ГЗ. Вона ж контролює дотримання цих стандартів, адже якість кожного окремого товару впливає на загальну репутацію ГЗ.

З першим пунктом пов'язана потенційна можливість підвищення ціни на товари. Тут відіграє роль цілий комплекс факторів, починаючи від уже згаданої якості та унікальності товару й закінчуючи тим, що реєстрація ГЗ зазвичай є частиною маркетингової стратегії, коли продукт активно розкручується колективними зусиллями виробників, місцевої влади і держави.

Щодо останнього, то зокрема УКРНОІВІ, з метою популяризації українських локальних виробників, готує інформаційні кампанії щодо нових реєстрацій ГЗ в Україні. А чим відомішим є продукт – тим більшою є ймовірність, що споживачі охоче платитимуть за нього вищу ціну.

Наприклад, дослідження ринку ЄС демонструє, що ціна на продукти зі статусом ГЗ у середньому вдвічі вища за ціну на товари без відповідної сертифікації. Ба більше, в Україні також маємо позитивні кейси: протягом трьох років після реєстрації ГЗ ціна на Гуцульську овечу бриндзю зросла уп’ятеро.

Економічний розвиток регіонів. Це також комплексний процес, найважливішими складниками якого є розвиток локального туризму та створення робочих місць – що, своєю чергою, дозволяє зменшити відтік населення до великих міст. Причому йдеться не лише про безпосереднє виробництво. Навколо товарів з ГЗ може постати ціла екосистема, що здатна змінити локальну структуру зайнятості через створення секторів з вищою доданою вартістю – фінансового, технічного та вже згаданого туристичного.

Процес уже запущено. До прикладу, Асоціація виробників традиційних Карпатських високогірних сирів за підтримки Українського культурного фонду у 2021 році розробила культурно-туристичний маршрут "Гуцульські сирні плаї", який протягом перших 6 місяців роботи відвідали майже 6,5 тисячі людей.

А громадська спілка "Агро-еколого-рекреаційний кластер "Фрумушика-Нова’" не лише зареєструвала ГЗ "М’ясо баранини Фрумушика/Баранина Фрумушика" та "Долина Фрумушика" (вино), а й створила Центр етнографічного, сільського зеленого туризму і сімейного відпочинку. Звісно, доки триває війна, доцільно говорити тільки про внутрішній туризм. Проте після іноземці охоче відвідуватимуть і місця вирощування Херсонського кавуна, що прославився на весь світ як символ українського опору окупантам, і майстерні, де створюються Кролевецькі рушники, і багато інших локацій, пов'язаних з автентичними виробами.

Захист від фальсифікату та недобросовісної конкуренції. Лише члени відповідної асоціації виробників мають виняткове право використовувати ГЗ в маркуванні своїх товарів. Якщо ж це робить третя сторона, то "власники" ГЗ мають усі підстави для захисту своїх прав у суді. Знову ж таки, тут йдеться не тільки про прибутки окремих підприємців, позаяк зазвичай підробки виготовлені з неякісних – і навіть шкідливих – інгредієнтів. Тобто реєстрація й захист ГЗ серед іншого є важливим внеском у громадське здоров'я.

Соціальна відповідальність та сприяння сталому розвитку. Міцний зв'язок між продуктами та місцем їхнього походження черговий раз нагадує про необхідність збереження природних ресурсів, без яких довгострокове виробництво було б неможливим. Тому локальні підприємства докладають усіх зусиль для розвитку екологічно стійких методів виробництва. Такий підхід часто крокує пліч-о-пліч з інноваційністю.

Наприклад, тайський фермер Sinsamut Srisaenpang, який вирощує рис із ГЗ "Khao Hom Mali Thung Kula Rong-Hai", розробив та популяризує новий метод "прямого посіву". Він дозволяє зменшити кількість насінин, що висіваються на квадратний метр, забезпечити кожну рослину більшою кількістю води, сонця та поживних речовин – і, в результаті, отримати вдвічі більше врожаю високої якості.

Нарешті, для України належний захист ГЗ – це про захист ідентичності та самобутності, на які нахабно зазіхає держава-терорист. Причому це не метафора, а реальна ситуація. Влітку 2024 року федеральна служба з інтелектуальної власності РФ (Роспатент) повідомила про реєстрацію позначення "Мелітопольська черешня". Іншими словами, Росія вкрала нашу інтелектуальну власність (нагадаю, що раніше це вже сталося з ГЗ "Балаклава", "Магарач", "Новий Світ" та "Меганом").

На жаль, наразі практично неможливо притягнути рф до відповідальності за допомогою юридичних інструментів – адже ворог регулярно порушує всі міжнародні зобов'язання та угоди. Однак те, що "Мелітопольська черешня" є одним із 14 українських ГЗ, зареєстрованих вже за новим національним законодавством, з урахуванням європейських стандартів, дає нам додаткові важелі впливу на глобальну IP спільноту.

Зокрема представники УКРНОІВІ не лише активно заявляють про цю крадіжку на міжнародних майданчиках, а й вимагають підтвердження міжнародно визнаних кордонів України в усіх контекстах, пов’язаних з ІР, реєстрами Всесвітньої організації інтелектуальної власності та глобальними послугами. Тобто ми демонструємо, що Україна – частина цивілізованого світу, яка діє в межах правового поля та грає за спільними правилами.

Підкреслю, що ця стратегія не приносить миттєвих результатів, проте вона є важливою запорукою підтримки міжнародних партнерів.

Без перебільшення, географічні зазначення варті того, щоб ними пишалася вся країна – адже технології виробництва продукції зазвичай відточуються протягом десятків та сотень років. Переконана, що українські ГЗ можуть стати нашою візитівкою та зміцнювати як національну економіку, так і туристичний потенціал.

Для цього необхідна системна і довгострокова політика: з боку держави – просвітницька діяльність і всебічна підтримка виробників у процесі реєстрації та захисту ГЗ, з боку бізнесу – готовність об’єднуватися в асоціації, дотримуватися стандартів та інвестувати в промоцію, а з боку споживачів – вміння цінувати своє, справжнє.

Бо географічні зазначення – це не лише про продукти. Це про те, ким ми є, що ми створюємо – і що готові залишити наступним поколінням.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
інтелектуальна власність бізнес