Коломойским единым: как летать в Украине
Значительная часть рынка внутренних авиаперевозок находится в руках компаний Коломойского. Однако о монополии скандального олигарха говорить рано. ЭП проанализировала состояние сектора и подготовила "экономные" советы. (Укр.)
Віднедавна тема дешевих польотів стала однією з топових в українському медіапросторі.
Спершу заяви голови Одеської ОДА Міхеїла Саакашвілі про боротьбу з монополією Ігоря Коломойського на авіаринку та його сварки з керівництвом Державіаслужби викликали певне нерозуміння.
Ніхто не міг зрозуміти, до чого тут Саакашвілі.
Коли ж тези глави Одещини на засіданні РНБО повторив президент Петро Порошенко, то стало зрозуміло, що авіаринок може стати черговим полем бою у так званій війні з олігархом.
Першими жертвами стали керівник Державіаслужби Денис Антонюк, якого одразу після скандалу із Саакашвілі відсторонили від посади та, як не дивно, самі авіакомпанії, у яких "принципова" комісія почала забирати дозволи на польоти.
ЕП вирішила дослідити ситуацію на ринку внутрішніх авіаперевезень і дати кілька порад, як хоча б трохи зекономити на польотах у межах України.
Ринок, якого нема
Несподівана цікавість перших людей країни до питання перельотів в Україні видавалася дивною з кількох причин.
По-перше, авіаційний транспорт ніколи не розглядався українцями як основний, особливо для подорожей в межах країни.
Як пояснює глава Мінінфраструктури Андрій Пивоварський, на внутрішньому ринку авіаперевезення навряд чи можуть конкурувати з автобусами чи залізницею, особливо після появи поїздів "Інтерсіті". Оператор швидкісних поїздів звітує про майже повну їх завантаженість, а на деяких рейсах мусить додавати потужності.
Водночас дані Державіаслужби свідчать, що ситуація на внутрішньому авіаринку рухається у протилежний бік. За перше півріччя 2015 року внутрішні рейси впали на 25% порівняно з 2014 роком, хоча і 2014 рік позначився різким падінням.
Головною причиною, крім війни, в міністерстві називають різке зниження платоспроможності українців. Гривня за останні півтора року знецінилася утричі, тож тільки через цей фактор перельоти подорожчали в рази. Відтак, сподіватися, що українці пересядуть з достатньо економних і швидких поїздів на літаки, не варто.
По-друге, монополія компаній Коломойського, яка так дратує Саакашвілі і Порошенка, на внутрішньому ринку виглядає дещо інакше.
Міхеїл Саакашвілі у Державіаслужбі. Відео Hubs.ua
Справді, за останнє півріччя МАУ та "Дніпроавіа", які контролює дніпропетровський олігарх, виконали на внутрішньому ринку майже 75% усіх регулярних рейсів. Проте ситуація не така проста, як може здатися спочатку.
Чиновники та експерти авіаційної сфери сходяться на тому, що внутрішні рейси для перевізників у нинішніх умовах збиткові, і компаніям доводиться перекривати ці збитки за рахунок прибутковіших міжнародних перевезень.
Яскравою ілюстрацією такого стану була діяльність компанії "Візз ейр Україна". Вона мала дозволи на внутрішні перевезення, але, запустивши дешеві перельоти на кількох внутрішніх маршрутах, спершу довела їх вартість до цін конкурентів, а потім їх просто закрила. Причина банальна: відсутність прибутку.
Внутрішній ринок опинився у замкнутому колі. Майже всі рейси виконують дві компанії Коломойського, які навіть не намагаються конкурувати між собою, а нові компанії туди заходити не хочуть, бо економічної користі з таких перевезень без потужних міжнародних призначень отримати неможливо.
По-третє, пильний погляд політичного керівництва до ситуації в авіаперевезеннях мав і несподіваний поворот для самих перевізників.
Після відсторонення Антонюка комісія, яка видає і анулює дозволи на використання повітряних ліній, зайняла позицію статиста і позабирала в компаній усі дозволи на маршрути, на яких не здійснювалися польоти за останній рік.
Не допомогли і запевнення перевізників, що вони запланували польоти. Так, у новачка українського авіаринку AtlasJet комісія рекомендувала забрали дозвіл на польоти з Києва в Одесу, хоча компанія встигла проанонсувати запуск такого маршруту з 1 жовтня. Правда, потім у Державіа дослугались до компанії, і дозвіл їй залишили.
Фото transport-journal.com |
Ще скрутнішою ситуація виявилася у МАУ, в якої забрали майже сотню дозволів.
Комісія прозоро натякнула: хочете, щоб ми працювали за законом, ми працюватимемо, але нарікатимете самі на себе.
Хто і куди літає в Україні
Попри падіння ринку літаки між українськими аеропортами все ж літають. За даними Державіаслужби, у першому півріччі 2015 року регулярні внутрішні рейси виконували п'ять компаній. Більше половини рейсів, майже 54%, - частка МАУ. Літаки авіакомпанії виконують прямі рейси між такими містами.
Київ-Одеса - щодня по три рейси.
Київ-Харків - щодня з Києва по два рейси, у суботу - один. З Харкова щодня два рейси, у неділю - один.
Київ-Львів - з Києва у понеділок, вівторок, середу і неділю - два рейси, у четвер і суботу - один. Зі Львова - щодня від одного до трьох рейсів на день.
Київ-Запоріжжя - з Києва у вівторок, середу, четвер і суботу - один рейс. Із Запоріжжя у ті ж дні - по одному рейсу.
Київ-Дніпропетровськ - з Києва з понеділка по п'ятницю по три рейси, у суботу та неділю - по два. З Дніпропетровська - так само.
Харків-Одеса - з Харкова у понеділок і четвер один рейс, з Одеси - так само.Київ-Івано-Франківськ - з Києва у п'ятницю та неділю один рейс. З Івано-Франківська - один рейс у понеділок та суботу.
Львів-Одеса - зі Львова у понеділок і п'ятницю один рейс, з Одеси - у вівторок і суботу.
Трансфер можливий між усіма цими містами, але транзитом через Київ. МАУ літає майже винятково на американських Boeing-737 різних модифікацій, хоча має і бразильський середньо-магістральний Embraer-190.
Літає по Україні й інша компанія Коломойського - "Дніпроавіа". Вона має складну систему організації маршрутів, додаючи рейси чи змінюючи їх час залежно від сезону. Зараз літаки "Дніпроавіа" курсують за такими маршрутами.
Дніпропетровськ-Київ (Жуляни) і навпаки - з понеділка по п'ятницю.
Дніпропетровськ-Київ (Бориспіль) - щодня по одному рейсу.
Дніпропетровськ-Львів - по одному рейсу у понеділок та п'ятницю.
Дніпропетровськ-Одеса - по одному рейсу у понеділок та п'ятницю.
Івано-Франківськ-Київ (Бориспіль) - у понеділок і суботу, з Борисполя - у п'ятницю і неділю.
Літає "Дніпроавіа" по Україні, в основному, на компактних Embraer ERJ 145 на 48-49 місць. По цих літаках на сайті компанії навіть проводять 3D-екскурсії.
Натискайте на назви авіакомпаній, щоб дізнатися більше
На літо на внутрішній ринок повернулася компанія YanAir. Її Saab340 на 33 місця курсує між Одесою та Києвом, виконуючи п'ять рейсів на тиждень - з понеділка по п'ятницю. Непогану рекламу YanAir, яка з України літає переважно у Грузію, зробив Саакашвілі, протиставивши її "дорогим і незручним" перельотам МАУ.
Компанія "Мотор Січ" однойменного заводу має в Україні три напрямки.
Київ-Ужгород - з Києва з понеділка по суботу, з Ужгорода - з понеділка по п'ятницю та у неділю.
Київ-Запоріжжя - з Києва з понеділка по п'ятницю та у неділю, із Запоріжжя - з понеділка по п'ятницю та у суботу.
Київ-Херсон - з Києва у понеділок, середу і п'ятницю, з Херсона - так само.
При цьому можливі перельоти між Ужгородом, Херсоном і Запоріжжям з пересадкою у "Жулянах".
Компанія має складну систему стикування рейсів, тому пересадка у Києві у різні дні тижня займає різні проміжки часу. Якщо організувати переліт з Ужгорода до Херсона, і пересадка у Києві займе 1-1,5 години, то весь політ триватиме шість годин, що виглядає досить конкурентно порівняно з іншими видами транспорту.
Однак пересадка може зайняти і дві, і п'ять, і навіть десять годин.
"Мотор Січ" має один Як-40 на 24 місця і кілька українських літаків "Антонова". Проте переважно рейси здійснюються на Ан-24 на 48 місць.
Фото Umut Ozturk/planespotters.net |
Новий гравець на українському ринку AtlasJet пообіцяв запусти внутрішні регулярні рейси до кінця 2015 року. Втім, його поява навряд чи вплине на загальну картину, адже всередині країни ця компанія планує робити лише два рейси.
Цього року "Атлас" почне польоти між Львовом та Києвом - у понеділок, середу та п'ятницю, Києвом і Одесою - сім разів на тиждень.
Літати AtlasJet буде на Airbus-320, які вміщають 140-180 пасажирів. Компанія обіцяла показати ціни на ці рейси ще 21 липня, але досі цього не зробила.
(Не)помірні ціни
Якось президент МАУ Юрий Мирошников поскаржився, що не любить лоукостів, бо вони перетворили польоти літаками на проїзд електричкою.
Ціни на внутрішні авіаперевезення повинні задовольнити керівника найбільшої авіакомпанії країни: тут вартість польотів навіть близько не нагадує не те що електрички, а навіть дорожчі пропозиції на "Інтерсіті".
Як відомо, вартість мандрівки залежить від кількох чинників.
АМКУ свого часу пояснив, що собівартість польоту, яка і визначає вартість квитка, залежить від вартості пального - до 30%, зборів аеропорту, плати за аеронавігаційне обслуговування - до 25%, вартості літака, його обслуговування та обслуговування пасажирів - до 15%, плати системам бронювання - до 20%.
Майже за всіма цими пунктами в Україні діють якщо не монополії, то принаймні дуже неконкурентні умови. Проте це матеріал для окремого розслідування.
Компанії пропонують три цінові категорії квитків: "економ" - найдешевші, покликані забезпечити наповненість частини літака, "стандарт" - базова ціна, яка забезпечує рентабельність польоту", і "бізнес" - найдорожчі, але й найкомфортніші перельоти, які дають "класичним" авіакомпаніям основний дохід.
Часто авіакомпанії ускладнюють цю градацію. Так, МАУ ділить "економ" і "стандарт" ще на дві категорії, щоб дати ширшу гаму цін. Дехто, наприклад, "Мотор Січ", навпаки, спрощує градацію - у неї відсутній "бізнес" через особливості літака. Проте загальна логіка ціноутворення зберігається завжди.
Натискайте на назви маршрутів, щоб дізнатися більше
Логічно, що за перше півріччя 2015 року на внутрішніх рейсах усі авіакомпанії перевезли заледве 560 тис пасажирів - трохи більше 1% населення. Літати по Україні хоч і зручно, проте для пересічних людей дуже дорого.
Як не розоритися
Якщо потрібно купувати квиток "сьогодні на завтра", то мандрівка в межах України гарантовано коштуватиме 2-4 тис грн. Так відбувається через те, що квитки "економ", а часто і "стандарт" розходяться задовго до дня вильоту. Якщо є бажання зекономити, то переліт може коштувати менше. Ось кілька порад.
1. Плануйте політ завчасно
Якщо запланувати мандрівку хоча б за два-три місяці, то майже гарантовано можна купити один з "економних" квитків.
2. Порівнюйте ціни
Щоб обрати оптимальну ціну, слід перевірити її на кількох ресурсах: сайті перевізника і на сайтах, які продають квитки. Перед цим потрібно налаштувати свій браузер в режим "інкогніто", адже системи з продажу можуть запам'ятати ІР і "докинути" певну суму до ціни перельоту, розуміючи, що до рейсу є інтерес.
3. Літайте у "дешеві" дні
Ціна перельоту відрізняється залежно від дня тижня. "Золотими" днями вважаються вівторок, середа і четвер, коли попит на польоти менший, і авіакомпанії пропонують нижчі ціни, щоб заповнити літаки.
4. Не летіть у сезон
Сезон теж позначається на вартості квитка. Оскільки попит різко зростає під час літніх і зимових відпусток, у новорічні та державні свята, для здешевлення поїздки краще обрати період міжсезоння. Це може суттєво здешевити переліт.
Фото odessa.aero |
5. Купуйте квитки "туди і назад"
Якщо відомі дати відльоту і прильоту, то краще купувати квитки одразу "туди і назад". Авіакомпанії зацікавлені у тому, щоб пасажир скористався їх послугами в обох напрямках, тому у сумі переліт "туди і назад" завжди дешевший. Додатково можна зекономити, якщо планувати політ на "дешеві" дні.
6. Індивідуальні свята
Часто авіакомпанії для залучення клієнтів пропонують індивідуальні знижки до дня народження чи річниці. Перед польотом слід переглянути сайт перевізника. Можливо, вдасться здешевити переліт і таким чином.
7. Підпишіться на розсилки
Перевізники постійно аналізують заповнення літаків і планують прибутки на кожну лінію. Часом вони можуть додати промоційні квитки на рейси, які не заповнюються, чи нові маршрути, які вони відкривають. Щоб не пропустити таких можливостей, варто підписатися на розсилки від компаній.
Ці правила діють на внутрішніх і міжнародних рейсах. Вміючи економити і знаючи про акції, можна організувати відпустку за помірну суму.