Аграрный фонд благотворительности
Конкурентна перевага Міністерства аграрної політики та продовольства - надзвичайна тяга до самовдосконалення. Ці прагнення зламати ніщо не здатне.
Так, в аграрному відомстві й досі не полишають надії розширити межі такої загальновідомої "годівниці" як Аграрний фонд.
За кожної влади й за будь-якої погоди ця структура була плацдармом для оборудок та розкрадань фінансових і матеріальних цінностей держави.
Що таке Аграрний фонд? Це установа, яка повинна виконувати роль цінового регулятора через здійснення державних інтервенцій на ринку агропромислової продукції і наповнювача продовольчого резерву країни.
Для цього фонд і створили у 2005 році. З того часу структура регулярно потрапляє у скандали, пов'язані з хабарництвом і крадіжками стратегічних резервів.
Тим не менш, Мінагропрод бачить роль Аграрного фонду в іншому світлі. Там з неї хочуть зробити потужного гравця з широкими повноваженнями і статусом. Мова йде не тільки про намагання чиновників будь-якою ціною акціонувати АФ.
Якщо за цією трансформацією ще можна побачити хоч якісь благі наміри, наприклад, намагання створити прибуткову організацію - хоча це і суперечить філософії будь-якого державного цінового регулятора, то за задумами Мінагропроду приховуються схеми, дуже схожі на корупційні.
Ще 2012 року голова податкового комітету парламенту Віталій Хомутиннік подав до Верховної ради законопроект із змінами до закону "Про державну підтримку сільського господарства України" в частині діяльності Аграрного фонду.
Документ дозволяв фонду купувати послуги із зберігання, перевезення, переробки та страхування об'єктів державного цінового регулювання. Це відкривало перед ним непогані можливості для "дерибану" бюджетних коштів. Не дивлячись на істотні ризики, 4 липня 2012 року депутати прийняли цей закон.
Однак Банковій таке зухвальство не сподобалося. Президент забракував зміни, наголосивши, що норма про закупівлю послуг Аграрним фондом може призвести "до неефективного та нераціонального витрачання бюджетних коштів і застосування корупційних схем".
Здавалося б, на цьому все. Так останнім часом "помирало" чимало ініціатив владної команди, які не були попередньо погоджені з гарантом. Проте ці плани щодо "покращення" діяльності Аграрного фонду виявилися живучими, і, як не дивно, реанімував їх особисто Віктор Янукович.
Микола Присяжнюк не розлучається з портфелем навіть тоді, коли показує Миколі Азарову цукрові буряки. Фото УП |
Виявляється, норма про наділення Аграрного фонду відповідними функціями із закупівлі послуг була прописана не тільки в законопроекті Хомутинніка.
Таку ж ідею - слово в слово - містив законопроект Кабміну щодо подальшого удосконалення адміністрування податків і зборів.
І президент підписав його без жодних застережень у грудні 2012 року.
Цей закон набув чинності з 1 січня 2013 року.
Відповідно до нього АФ може купувати послуги із зберігання, перевезення, переробки та страхування продукції, що входить до списку об'єктів державного цінового регулювання.
Що це означає?
Раніше Аграрний фонд тільки відшкодовував витрати виробникам на усі зазначені послуги, крім однієї - страхування. Норми покриття витрат визначав Кабмін.
Зараз же АФ отримав можливість купувати такі послуги за будь-якими цінами, у тому числі й вищими за ринкові, і без контролю з боку Кабінету міністрів.
Не варто пояснювати, до яких втрат державного бюджету може призвести така "реформа".
Тим більше, що шановні "добродії" раніше уже вивели Аграрний фонд з-під дії закону про державні закупівлі. Тож хто і як буде "пиляти" гроші з державної казни на перевезення продукції або її страхування, ніхто уже не дізнається.
Крім того, реалізація положення стосовно закупівель Аграрним фондом послуг із страхування потребуватиме значних додаткових видатків державного бюджету. Однак джерела покриття таких видатків не визначено.
Незважаючи на це, напередодні Мінагропрод вирішив остаточно закріпити за АФ нові повноваження. Як стало відомо ЕП, на засіданні Кабміну в середу аграрне відомство запропонувало внести зміни до положення про Аграрний фонд.
Однак, виявляється, аграрному міністрові Миколі Присяжнюку цього замало. У постанові, яка розглядалася на засіданні уряду, іншим пунктом пропонувалося надати Мінагропроду виняткове право на затвердження кошторису Аграрного фонду без погодження з Міністерством фінансів.
Натисніть для збільшення |
Це ще одне послаблення для АФ, яке дозволяє Мінагропроду вирішувати, як розпоряджатися мільярдами гривень, передбаченими на державні інтервенції.
У спеціальному фонді держбюджету-2013 для АФ передбачено 500 млн грн. Крім цього, в бюджеті також визначено, що буде здійснюватися окреме запозичення шляхом випуску облігацій внутрішньої державної позики на 5 млрд грн.
Правда, задекларованої в бюджеті суми АФ ніколи не отримує. Надходження від таких операцій, зазвичай, непередбачувані. В кращому випадку від розміщення ОВДП фонд отримає третю або четверту частину заявленої суми.
Утім, з 2005 року по 2013 рік Аграрному фонду для здійснення покладених на нього функцій з держбюджету було виділено більше 14 млрд грн, які він освоїв. Інша річ, наскільки ефективно вони були освоєні.
Тільки за 2010-2012 роки з АФ було виведено близько 2 млрд грн і звільнено чотири керівники установи. Далі буде?