Українська правда

Дубина і Діденко літають коштом "Газпрому"?

Необхідність розрахунків за газовим контрактом знекровлює Україну, ставлячи її на межу дефолту. У такій ситуації подорожі керівників державної української компанії до Москви літаком "Газпрому" виглядають як мінімум неетично.

Як стало відомо "Економічній правді", минулого тижня у столичному аеропорту "Бориспіль" побував літак російської компанії "Газпром Авіа" Dassault Falcon 900EX з бортовим номером RA 09006.

Утім, жодна делегація російської монополії цього дня в Україну не прилітала.

Гіпотетично, літаком "Газпрому" міг прилетіти хтось з тамтешніх високопосадовців.

Однак новий посол Росії Михайло Зурабов вже був у Києві, а колишній - Віктор Чорномирдін, який навідувався на перемовини з Юлією Тимошенко і Віктором Януковичем за результатами першого туру, навпаки, приїхав на день пізніше.

У "Нафтогазі України" підтвердили: насправді літака відправили з Москви заради двох осіб - керівника "Нафтогазу" Олега Дубини і його першого заступника Ігоря Діденка.

Про це у тому числі свідчать і дані про перетин кордону керівниками "Нафтогазу" цього дня, які опинилися в розпорядженні "Економічної правди".

Така історія трапляється з керівниками НАКу не вперше. У січні 2008 року чільники "Нафтогазу" Олег Дубина та Ігор Діденко подорожували до Москви на розкішному літаку Embraer-135BJ Legacy, що належить одіозному російському нафтогазовому бізнесмену, власнику "Ітери" Ігорю Макарову.

Однак тоді керівництво "Нафтогазу" спочатку всіляко заперечувало факт таких перельотів, а потім визнало їх, досить оригінально пояснивши мотиви пересування чартером російського газового бізнесмена.

"Це те ж саме, якщо уявити, що у члена уряду від БЮТ зламався автомобіль і йому треба негайно потрапити на якесь засідання. І він буде голосувати на початку вулиці Грушевського. Повз проїжджатиме чорний мерседес, і його власник буде знати, що це стоїть урядовець. І він зупиниться, а урядовець сяде і з вдячністю під'їде. Але в мерседесі буде, наприклад, пан Ахметов. То чи буде вважатися, що урядовець корумпований Партією регіонів?" - пояснив тоді Ігор Діденко.

У цьому ж випадку представник президента з міжнародних питань енергетичної безпеки Богдан Соколовський не побачив у використанні газпромівського літака жодних слідів корумпованості.

"Яка різниця, яким літаком летіти? Наскільки мені відомо, у "Нафтогазу" немає власного літака, тому немає нічого особливого у використанні будь-якого приватного літака, незалежно від того, кому він належить", - вважає Богдан Соколовський.

"Це був звичайний робочий візит, в ході якого вирішувалися якісь чергові технічні моменти. Такі візити відбуваються кожного місяця. Наскільки нам відомо, жодних принципових рішень в ході цього візиту прийнято не було", - повідомило джерело "Економічної правди", наближене до компанії.

З іншого боку, постає питання, чому керівництво "Нафтогазу" для звичайного перельоту скористалося одним з найдорожчих приватних суден у світі. "Газпромівський" Dassault Falcon 900EX - елітна модель вартістю 25-30 мільйонів доларів. В Україні дозволити собі таку змогла тільки найбагатша людина - Рінат Ахметов.

У самому "Нафтогазі" розповіли, що візит до Москви було ініційовано російською компанією.

"Терміновість зустрічі була обумовлена необхідністю узгодити графік і режим транзиту та постачання російського газу територією України європейським та українським споживачам, та забезпечення сталого функціонування євразійської газотранспортної системи в умовах аномально низьких температур за останні роки, що мали місце впродовж січня", - розповів "Економічній правді" прес-секретар НАКу Валентин Землянський.

Тож, за його словами, зважаючи на нагальність питань, "Газпром" надав один з власних літаків.

Зі свого боку, "Нафтогаз України" надіслав "Газпрому" листа з пропозицією відшкодувати витрати. Наразі, за словами Землянського, відповідь ще не надійшла.

Варто відзначити, що, за оцінками експертів, переліт на такому літаку маршрутом Київ-Москва-Київ коштує не менше 25 тисяч євро.

Чому у такому разі НАК не зафрахтував літак в українського авіаперевізника? Це було б набагато дешевше. "Нафтогаз" навряд чи взмозі оплачувати елітний літак для звичайної робочої поїздки, який до того ж треба переганяти з-за кордону.

У будь-якому випадку, є привід замислитися, чому російське підприємство, головним завданням якого є обслуговування "Газпрому", з радістю надає літак для ділових партнерів, з якими ще рік тому росіяни вели потужну газову війну.

Як відомо, за результатами цієї суперечки "Нафтогаз" уклав з "Газпромом" угоду про постачання блакитного палива в Україну на десять років. Навіть сьогодні "Нафтогаз" вважає цей договір великою перемогою.

Втім, для такого трактування угоди вітчизняним чиновникам завжди бракувало аргументів. Насправді ж завдяки цьому документу Україна отримує газ за вищими цінами, ніж більшість європейських країн.

Скільки коштує газ для європейських країн, доларів за тисячу кубометрів

Одержувач

Ціна на кордоні країни-одержувача*

Транзит від кордону РФ до кордону країни- одержувача

Ціна на західному кордоні РФ

Обсяг річної закупівлі згідно з контрактами, млрд. куб. м

 Україна

304,15

0

304,15

52

 Польща

307,59

близько 8,5

299,09

10-12

 Угорщина

321,71

31,32

290,39

8

 Румунія

315,37

40,50

274,87

6

 Італія

301,62

близько 60

241,62

23

 Німеччина

273,27

близько 65

208,27

30

 Білорусь

168,00

0

168,00

22

Джерело: Євростат, Енергетична хартія, дані ЕП

Необхідність розрахунків за кабальним контрактом фінансово знекровлює країну, ставлячи її на межу дефолту. У хід ідуть кредити державних банків, дотації з бюджету, облігації внутрішніх запозичень і навіть золотовалютні резерви.

У такій ситуації подорожі керівників державної української компанії до Москви - коштом північного сусіда? - навіть з термінових питань виглядають як мінімум неетично.

Дубина корупція Газпром Нафтогаз