Дубина і Діденко літають коштом "Газпрому"?
Необхідність розрахунків за газовим контрактом знекровлює Україну, ставлячи її на межу дефолту. У такій ситуації подорожі керівників державної української компанії до Москви літаком "Газпрому" виглядають як мінімум неетично.
Як стало відомо "Економічній правді", минулого тижня у столичному аеропорту "Бориспіль" побував літак російської компанії "Газпром Авіа" Dassault Falcon 900EX з бортовим номером RA 09006.
Утім, жодна делегація російської монополії цього дня в Україну не прилітала.
Гіпотетично, літаком "Газпрому" міг прилетіти хтось з тамтешніх високопосадовців.
Однак новий посол Росії Михайло Зурабов вже був у Києві, а колишній - Віктор Чорномирдін, який навідувався на перемовини з Юлією Тимошенко і Віктором Януковичем за результатами першого туру, навпаки, приїхав на день пізніше.
У "Нафтогазі України" підтвердили: насправді літака відправили з Москви заради двох осіб - керівника "Нафтогазу" Олега Дубини і його першого заступника Ігоря Діденка.
Про це у тому числі свідчать і дані про перетин кордону керівниками "Нафтогазу" цього дня, які опинилися в розпорядженні "Економічної правди".
Така історія трапляється з керівниками НАКу не вперше. У січні 2008 року чільники "Нафтогазу" Олег Дубина та Ігор Діденко подорожували до Москви на розкішному літаку Embraer-135BJ Legacy, що належить одіозному російському нафтогазовому бізнесмену, власнику "Ітери" Ігорю Макарову.
Однак тоді керівництво "Нафтогазу" спочатку всіляко заперечувало факт таких перельотів, а потім визнало їх, досить оригінально пояснивши мотиви пересування чартером російського газового бізнесмена.
"Це те ж саме, якщо уявити, що у члена уряду від БЮТ зламався автомобіль і йому треба негайно потрапити на якесь засідання. І він буде голосувати на початку вулиці Грушевського. Повз проїжджатиме чорний мерседес, і його власник буде знати, що це стоїть урядовець. І він зупиниться, а урядовець сяде і з вдячністю під'їде. Але в мерседесі буде, наприклад, пан Ахметов. То чи буде вважатися, що урядовець корумпований Партією регіонів?" - пояснив тоді Ігор Діденко.
У цьому ж випадку представник президента з міжнародних питань енергетичної безпеки Богдан Соколовський не побачив у використанні газпромівського літака жодних слідів корумпованості.
"Яка різниця, яким літаком летіти? Наскільки мені відомо, у "Нафтогазу" немає власного літака, тому немає нічого особливого у використанні будь-якого приватного літака, незалежно від того, кому він належить", - вважає Богдан Соколовський.
"Це був звичайний робочий візит, в ході якого вирішувалися якісь чергові технічні моменти. Такі візити відбуваються кожного місяця. Наскільки нам відомо, жодних принципових рішень в ході цього візиту прийнято не було", - повідомило джерело "Економічної правди", наближене до компанії.
З іншого боку, постає питання, чому керівництво "Нафтогазу" для звичайного перельоту скористалося одним з найдорожчих приватних суден у світі. "Газпромівський" Dassault Falcon 900EX - елітна модель вартістю 25-30 мільйонів доларів. В Україні дозволити собі таку змогла тільки найбагатша людина - Рінат Ахметов.
У самому "Нафтогазі" розповіли, що візит до Москви було ініційовано російською компанією.
"Терміновість зустрічі була обумовлена необхідністю узгодити графік і режим транзиту та постачання російського газу територією України європейським та українським споживачам, та забезпечення сталого функціонування євразійської газотранспортної системи в умовах аномально низьких температур за останні роки, що мали місце впродовж січня", - розповів "Економічній правді" прес-секретар НАКу Валентин Землянський.
Тож, за його словами, зважаючи на нагальність питань, "Газпром" надав один з власних літаків.
Зі свого боку, "Нафтогаз України" надіслав "Газпрому" листа з пропозицією відшкодувати витрати. Наразі, за словами Землянського, відповідь ще не надійшла.
Варто відзначити, що, за оцінками експертів, переліт на такому літаку маршрутом Київ-Москва-Київ коштує не менше 25 тисяч євро.
Чому у такому разі НАК не зафрахтував літак в українського авіаперевізника? Це було б набагато дешевше. "Нафтогаз" навряд чи взмозі оплачувати елітний літак для звичайної робочої поїздки, який до того ж треба переганяти з-за кордону.
У будь-якому випадку, є привід замислитися, чому російське підприємство, головним завданням якого є обслуговування "Газпрому", з радістю надає літак для ділових партнерів, з якими ще рік тому росіяни вели потужну газову війну.
Як відомо, за результатами цієї суперечки "Нафтогаз" уклав з "Газпромом" угоду про постачання блакитного палива в Україну на десять років. Навіть сьогодні "Нафтогаз" вважає цей договір великою перемогою.
Втім, для такого трактування угоди вітчизняним чиновникам завжди бракувало аргументів. Насправді ж завдяки цьому документу Україна отримує газ за вищими цінами, ніж більшість європейських країн.
Скільки коштує газ для європейських країн, доларів за тисячу кубометрів
Одержувач | Ціна на кордоні країни-одержувача* | Транзит від кордону РФ до кордону країни- одержувача | Ціна на західному кордоні РФ | Обсяг річної закупівлі згідно з контрактами, млрд. куб. м |
Україна | 304,15 | 0 | 304,15 | 52 |
Польща | 307,59 | близько 8,5 | 299,09 | 10-12 |
Угорщина | 321,71 | 31,32 | 290,39 | 8 |
Румунія | 315,37 | 40,50 | 274,87 | 6 |
Італія | 301,62 | близько 60 | 241,62 | 23 |
Німеччина | 273,27 | близько 65 | 208,27 | 30 |
Білорусь | 168,00 | 0 | 168,00 | 22 |
Джерело: Євростат, Енергетична хартія, дані ЕП
Необхідність розрахунків за кабальним контрактом фінансово знекровлює країну, ставлячи її на межу дефолту. У хід ідуть кредити державних банків, дотації з бюджету, облігації внутрішніх запозичень і навіть золотовалютні резерви.
У такій ситуації подорожі керівників державної української компанії до Москви - коштом північного сусіда? - навіть з термінових питань виглядають як мінімум неетично.