Українська правда

Емісія НБУ та розмитнення газу, або як виконали бюджет у січні

За останній день січня уряд спромігся зібрати 42% планових надходжень до бюджету. За рахунок розмитнення газу і друкарського станку Національного банку...

Поява дірки у бюджеті

Ще вранці у вівторок, 27 січня, у загальному фонді бюджету існувала "дірка" розміром у 5,3 мільярдів гривень.

Податківці разом з митниками та іншими державними службовцями зібрали лише 44,5% плану, або 4,2 мільярди. При цьому, податківці дали лише 46,8% плану, митники - 42,7%, місцеві бюджети - 31,7%.

До спеціального фонду тоді було зараховані 673,7 мільйони гривень. Отже, разом - 6 мільярдів гривень.

Але потім план надходження до загального фонду було збільшено з 9,5 до 10,5 мільярдів гривень. "Дірка" збільшилася.

Майже та ж сама "дірка" все ще існувала попередньої п'ятниці. Того дня Віктор Ющенко зробив заяву, що в Україні повністю розбалансована фінансова система.

"На сьогодні уряд не зібрав і половини запланованого на січень обсягу податків і зборів", - підкреслив він. На момент виступу президента у загальному фонді бюджету були вже 6,2 мільярди гривень. Тобто, 59%.

Дірка зникла за день

Того ж дня, пізно ввечері, прем'єр Юлія Тимошенко повідомила, що "незважаючи на кризу, державний бюджет за січень перевиконано".

Того ж дня голова Державного казначейства Тетяна Слюз підтвердила ці слова. "За оперативними даними, на 31 січня державний бюджет виконаний на 101%, а надходження склали 12,2 мільярди гривень", - сказала вона. Голова ДКУ не пояснила, що це за гроші.

Але дивним є той факт, що лише за один день до бюджету були отримані 6 мільярдів гривень. Це більше, ніж за все 30 днів січня.

Разом з цифрами, Слюз зробила звинувачення в адресу Ющенка. "Інформація, яка була оприлюднена президентом щодо виконання доходної частини бюджету на 50% не відповідають дійсності", - сказала вона.

Дійсно, 6,2 мільярди, про які казав Ющенко, є дійсно трохи більшими, ніж 50% від названих нею 12,2 мільярдів.

Загальний фонд виконано на 86,3%

Але перевиконання, про яке розповіли Тимошенко та Слюз, є штучним.

Джерело у Мінфіні розповіло "Економічній правді", що загальний фонд державного бюджету у січні виконано лише на 86,3%. До нього надійшли 9,07 мільярди гривень при уточненому плані 10,5 мільярдів.

При цьому 30 січня виконання по загальному фонду складало лише 59,3% плану. Отже, наступного дня до нього надійшли 2,84 мільярди гривень.

Загальний фонд - це та сама частина бюджету, з якої сплачуються зарплати бюджетникам та компенсується дефіцит Пенсійного фонду. А значить, грошей дійсно не вистачає.

Таємні 4 мільярди

Крім зазначених 2,84 мільярдів до загального фонду, велика сума коштів надійшла до спеціального фонду бюджету.

Джерело з Мінфіну частково розповіло про походження частини коштів. А саме, про 4 мільярди гривень, отримані з трьох напрямків.

Перший. Саме в суботу до загального фонду бюджету надійшли 1,131 мільярдів гривень податку на додану вартість. Ймовірніше за все, це звичайні податки, зібрані з економіки.

Хоча, все ж таки, дивно. Ще 30 січня виконання плану по податку становило 76,7%, а вже наступного дня сягнуло 106,1%.

Другий напрямок. Також у суботу загальний фонд отримав 1,002 мільярди гривень від Нацбанку. При цьому, НБУ зробив емісію.

Формально, ці гроші є перевищенням кошторисних доходів над видатками, які регулятор традиційно сплачує щокварталу. Цього разу замість березня довелося робити перерахування у січні.

Але НБУ не міг отримати цей прибуток.

По-перше, левову частину доходів Нацбанк отримує від рефінансування банків. Але в січні діяла заборона на видачу нових кредитів, і НБУ надавав трохи рефінансування ще за призначеннями минулого року.

По-друге, не було ніякого доходу від операцій з резервами. Цінні папери в іноземній валюті за ринковою вартістю приносили лише "мінус", а загалом резерви зменшувались.

Отже, мільярд Нацбанка - це чиста емісія. Причому, велика. Мільярд - це одна четверта від коштів, які повинні надійти від НБУ загалом за 2009 рік. Вірогідно, уряд просто переконав в.о. голови Нацбанка Анатолія Шаповалові у необхідності перерахувати чверть коштів вже у січні.

Газові гроші

Але і це не все. Третій напрямок отримання грошей - імпортний ПДВ. За підсумками січня, до загального фонду бюджету надійшли 3,13 мільярди гривень. В тому числі, 30 січня зараховані 1,98 мільярди гривень від Київської митниці.

За словами джерела у Мінфіні, ці кошти були результатом клірингових розрахунків за минулий рік. Він висунув власне розуміння появи цих грошей. Швидше за все, вони надійшли від розмитнення газу, який вже рік пролежав у сховищах.

"Ще у першому кварталі 2008 року це паливо намагалися розмитнити, виходячи з ринкової ціни 179,5 доларів за тисячу кубометрів. Подавач - ймовірніше за все, то був "УкрГазЕнерго", - навіть зробив депозит у розмірі податків до сплати. Але тоді розмитнити так і не вдалося", - повідомило джерело.

Цілий рік гроші пролежали на казначейському рахунку. А у січні Тимошенко висунула вимогу тоді ще голові митниці Валерію Хорошковському - завершити розмитнення. Але той хотів розмитнити, виходячи з ціни 320 доларів за тисячу кубометрів.

Виник конфлікт, і прем'єр звільнила Хорошковського. Мабуть, новий господар митниці виявився більш слухняним, і таки розмитнив газ.

"Отже, реального руху коштів не було. Вони вже лежали на єдиному казначейському рахунку. Це була суто бухгалтерська операція. З однієї кишені просто переклали гроші в іншу, і назвали це надходженнями. Хоча не зовсім зрозуміло, чому гроші пішли до спец фонду", - додав співрозмовник "Економічної правди".

Бюджетникам дали гроші в останній день

Уряд та у казначействі кажуть, що пенсії та зарплати бюджетникам сплачені на 100%. Проте, дійсно навіть на Чернігівщині десятки тисяч осіб свої гроші досі не отримали. Та ж сама ситуація в інших регіонах. Що це, недоліки на місцях? Чи помилки у даних Казначейства? Може, державному бюджету дійсно бракує коштів?

Порівняємо дані, що надані Держказначейством та джерелом з Мінфіну.

Сьогодні Держказначейство сповістило громадськість, що у січні по загальному фонду державного бюджету профінансовані захищені видатки на суму 6,983 мільярди гривень, або 100% тимчасового розпису на місяць.

Зокрема, це означає, що цілком профінансовано соціальні виплати, купівля харчування та медикаментів, зроблені розрахунки за комунальні послуги та енергоносії.

Але інформація Мінфіна більш повна. Станом на 29 січня, касові видатки уряду проведені лише на 75,7%. У тому числі на:

- оплату праці працівників бюджетних установ - на 64,3% (залишок 637,1 мільйонів гривень);

- нарахування на заробітну плату - на 56,1% (залишок 249,4 мільйонів гривень);

оплату комунальних послуг та енергоносіїв - на 46,2% (залишок 104,4 мільйонів гривень);

- поточні трансферти населенню - на 84,1 %  (залишок 461,9 мільйонів гривень).

За незахищеними статтями видатки склали лише 78,1% від плану. Недофінансування складало 1,2 мільярди.

Всі ці показники кажуть лише про одне: працівникам бюджетних установ та комунальникам видані гроші з бюджету лише в останній день січня. Отже, реально люди не отримали гроші. Теза уряду про те, що пенсії та зарплати бюджетникам сплачені на 100%, - маніпулювання цифрами.

Дефіцит 3,7 мільярди

Цілком, станом на 30 січня, дефіцит державного бюджету складав 3,7 мільярдів гривень. Для його фінансування були залучені внутрішні запозичення лише на суму 176,4 мільйонів, або на 4,76%.

Тобто, уряд витрачав гроші, які залишились на рахунках Держказначейства ще з 2008 року. Лише в останній день вдалося зменшити цей дефіцит.

Не виключено, що так само уряд буде поводитись у лютому. Станом на 2 лютого, на Єдиному казначейському рахунку закумульовано 8 мільярдів гривень. Також на рахунках Держказначейства в іноземній валюті знаходяться 3,7 мільярдів гривень. Звісно, не всі ті гроші належать урядові. Але, все одно, є що витрачати.

Отже, негативні прогнози, що навів у своїй доповідній записці міністр фінансів Віктор Пинзеник, справдилися. Уряду дійсно бракує коштів, і бюджет не виконується.

Це є тривожними сигналом. У лютому до загального фонду бюджету треба буде зібрати 12,2 мільярдів гривень замість 10,5 мільярдів у січні. За рахунок яких джерел це буде зроблено, невідомо.

З проханням прокоментувати виконання Державного бюджету України за січень 2009 року, "Економічна правда" звернулася до голови

парламентського комітету з питань податків та митної політики Сергія Терьохіна:

- Про перевиконання

Перевиконання бюджету відбулось, в тому числі, за рахунок ПДВ від розмитнення газу та надходження коштів від Нацбанку.

Президент зробив заяву, маючи на увазі ті дані Держказначейства, які йому дали станом на 21 січня. А коли він говорив - це інша справа. Може, він був зайнятий?

За перші дві декади цього місяця, половина днів були неробочими. Коли голова держава - нібито, економіст, - починає розповідати про 59% виконання за десять робочих днів, коли ще десять залишаються до кінця місяця, - ну і добре, перевиконання. Хоча б на два поділив.

Залишились десять робочих днів, які припали якраз на платежі по ПДВ, податку на прибуток, за землю, по ресурсах. Яка проблема?

Справа в тому, що більшість державних податків, як правило, сплачуються після 20 числа наступного місяця за попередній. Зазвичай, платники не поспішають їх сплачувати. Вони чекають останнього дня, бо це обігові кошти. У січні платежі почали надходити в останню декаду. До цього нічого не було.

- Про спеціальний фонд бюджету

Я не пам'ятаю зв'язку між доходами від розмитнення газу та витратами спецфонду. Треба дивитись. Кожного року спецфонд виглядає по-різному. Я не пам'ятаю, які доходи пов'язані з якими видатками.

Єдине, що мені не подобається сама ідея спецфонду. Всі видатки держави повинні мати однакову важливість.

- Про газ

Щодо газу. Так, дійсно, були нараховані зобов'язання по ПДВ. Вони відбулися у зв'язку з дотацією, яка, знов таки, була передбачена у бюджеті.

Я не в курсі справи, що це за газ. Ви знаєте, що газ у нас обкладається ПДВ. Тому в момент розмитнення стягується - до розмитнення - відповідна сума в бюджет, і проходить через Казначейство. Як це було використано - на купівлю нового газу чи на дотації "Нафтогазу" і в різниці в цінах, якщо це передбачено, - я не знаю. Але те, що це все проведене без будь яких порушень законодавства, це в порядку речей вже багато років, - це я вам можу гарантувати.

- Про Національний банк

Щодо авансових платежів Нацбанку - я раджу подивитися чинний закон про бюджет. Це передбачено, і завжди було передбачено в бюджетних доходах поточного місяця. Тут немає ніяких порушень. Раніше брали щоквартально. Три роки тому - до речі, не цей уряд, - перейшли до щомісячного перерахування. Ось так робиться. То яка проблема?

"Економічна правда". за порадою Сергія Терьохіна, звернулася до закону "Про державний бюджет України на 2009 рік":

"...Стаття 4. У 2009 році Міністерству фінансів України здійснити переоформлення залишку заборгованості Кабінету Міністрів України перед Національним банком України, визначеної абзацом третім частини першої статті 1 Закону України "Про реструктуризацію боргових зобов'язань Кабінету Міністрів України перед Національним банком України", шляхом випуску та передачі Національному банку України облігацій внутрішньої державної позики.

Установити, що Національний банк України у 2009 році вносить до Державного бюджету України ЩОКВАРТАЛЬНО рівними частинами перевищення кошторисних доходів над кошторисними витратами Національного банку України на загальну суму не менш як 4.008.112 тисяч гривень..."