Українська правда

Від магазину в Опішні до ринків ЄС та планів щодо IPO. Історія мережі магазинів "Аврора"

Від магазину в Опішні до ринків ЄС та планів щодо IPO. Історія мережі магазинів Аврора
фото RAU

За десять років компанія виросла з кількох магазинів на Полтавщині до третьої за розміром у Європі мережі. Завдяки чому вдалося досягти такого результату та чому власники “Аврори” не бояться кризи масштабування.

Як побудувати власний бізнес? Знаходиш вільну нішу на ринку, починаєш з малого, постійно вчишся, застосовуєш поради з бізнес-літератури, вкладаєш прибуток у розвиток і стаєш лідером. Співзасновники мережі магазинів "Аврора" пішли таким шляхом і в них вийшло. Компанія з Полтавщини стала одним із лідерів ринку ритейлу України, Центральної та Східної Європи.

Її мажоритарний акціонер Лев Жиденко погоджується з таким формулюванням рецепта успіху, але уточнює: "Просте копіювання підручників не працює. Треба багато експериментувати, наробити помилок, зрозуміти, як воно працює, та адаптувати модель під Україну".

Зараз мережа "Аврора" налічує понад 1 100 магазинів і входить до трійки найбільших непродуктових дискаунтерів у Європі. Компанія створила 9 тис робочих місць, відкриває по одному магазину кожні 14 год та підкорює ринок ЄС.

Справжній ривок ритейлера стався під час великої війни. Поки ділова активність у країні була пригнічена, "Аврора" в рази збільшила виручку і вийшла на ринок Києва. Подальші плани не менш амбіційні: стати першою за десять років публічною українською компанією.

З чого почалася "Аврора"

У 2008 році ще студентом нинішній CEO мережі мультимаркетів "Аврора" Тарас Панасенко з’їздив у США за програмою Work and Travel. Там він побачив мережі однодоларових магазинів, аналоги яких в Україні можна побачити під назвою "Все по 5 гривень". Магазини такого формату продають дешеві товари для дому, побутову хімію, гігієнічну продукцію, косметику, іграшки.

"У Штатах у "доларових магазинах" не смерділо китайськими товарами, якісно обслуговували і повертали кошти за неякісний товар – це те, що відрізняло їх від подібних українських", – згадує Панасенко.

Повернувшись в Україну, він запропонував відкрити такий магазин в Україні своєму роботодавцю Леву Жиденку, який займався інжиніринговим бізнесом у селі Опішні на Полтавщині. Той без ентузіазму сприйняв ідею. Розмір його капіталу обмежувався коштами, накопиченими на придбання квартири. Якщо й диверсифікувати бізнес, то в спорідненій з енергетикою сфері, розмірковував Жиденко.

"Я повірив у характер, здібності і потенціал Тараса, тому вирішив дати шанс і вкласти кошти в перший магазин. Моїм принципом було пробувати маленькими кроками і дивитися, як воно піде", – розповідає ЕП підприємець.

Це сталося у 2011 році. Інвестиції в запуск першої точки становили 70 тис грн. Після відкриття першого магазину в Опішні Жиденко сам з’їздив на стажування в США, де подивився, як працюють однодоларові магазини. Після поїздки він остаточно впевнився, що за цією моделлю в Україні можна побудувати великий бізнес.

 
Бізнес-модель магазинів "Аврора" її засновники запозичили з американського ринку (one dollar store)
фото PHILIP KAMRASS

Мережу партнери розбудовували за кредитні кошти.

Вибір категорії товарів для торгівлі базувався на методі найменшого спротиву. Замість "червоного океану" обрали "блакитний океан", сферу з меншою конкуренцією. "Продукти (харчові продукти – ЕП) – дуже конкурентний ринок. Щоб конкурувати тут, треба мати велику закупівельну силу. У непродуктовому ритейлі ринок був слабкий – продавці вели облік у зошитах. Ідеальне середовище", – пояснює директор.

Зрештою, співвласники мережі не стали ігнорувати категорію продуктових товарів. У магазинах представлені позиції, що користуються великим попитом і не псуються. Категорія food у структурі продажів мережі зросла з 5% у 2021 році до 15% у 2023 році.

"Зростання категорії їжі пов'язане з великою кількістю військових та внутрішньо переміщених осіб. Ми не збираємося конкурувати з АТБ, але food у нас зростатиме", – наголошує Панасенко.

Культ їжі поза домом: як українці проміняли свої кухні на фудзони

"Аврора" робить ставку на солодощі, чай, каву і товари виробників, яким складно працювати з великими мережами. "Маленьким виробникам важко виконати умови великих ритейлерів. Ми ж гнучкі в питаннях відтермінування платежів, штрафів і повернення товарів. Їхні болі ми перетворили на свою перевагу", – каже директор.

Лідери ритейлу інших категорій, наприклад АТБ і EVA, не є конкурентами для "Аврори", додає він. Навпаки – досвід показує, що відкриття магазинів поруч з цими мережами посилює пішохідний трафік, від чого виграють обидві сторони.

 
Мажоритарний власник "Аврори" Лев Жиденко після відкриття першого магазину в Опішні сам з’їздив на стажування в США, де подивився, як працюють однодоларові магазини
фото rau

За три роки виросли в п’ять разів

Після виходу на прибутковість співвласники "Аврори" майже весь прибуток реінвестували в розвиток і, за їхніми словами, продовжують робити це досі. Для запуску одного магазину необхідно інвестувати в середньому 2,5 млн грн, з яких 1 млн грн – для придбання товару.

У власності компанії – менше 1% магазинів, до десяти точок, решта приміщень – в оренді. "Аврора" стала активно розвиватися в час, коли з'явилася можливість недорого орендувати приміщення. Ремонт простий, стандартизований, не вимагає великих вкладень", – пояснює ЕП керівник проєктів Colliers Ukraine у сегменті торговельної нерухомості Ігор Заболоцький.

Усі магазини компанія відкриває за власні кошти, без залучення франчайзі. "Франчайзинг потрібен у двох випадках: доступ до крутих локацій і швидкість масштабування мережі. Ринок значно охолонув, тому проблем з орендою нерухомості немає. Швидкість масштабування в нас і так супервисока", – вважає СЕО мережі "Аврора".

Журналіст ЕП бере участь у нараді, яку в "Аврорі" організовують щопонеділка. У zoom-дзвінку – 700 осіб, у тому числі керівники магазинів. Поставити запитання Панасенку може кожен – помітна схильність СЕО до мікроменеджменту.

Чи не бояться власники мережі втратити керованість процесами у випадку розростання "Аврори" і стати заручниками свого зростання? "Ні. У нас немає закредитованості, при цьому хороші фінансові показники. У нас є рада директорів, тому система ухвалення рішень не залежить від однієї людини. Проблеми, як правило, починаються, коли йде розфокусування. У нас завжди є ті, хто допоможуть і підкажуть", – відповідає CEO.

Під час гарячої фази окупації українських земель росіянами "Аврора" втратила 150 магазинів. Мережа стала одним з перших гравців роздрібної торгівлі, хто став повертатися на деокуповані території.

За словами Панасенка, у кінці 2023 року в "Аврори" буде 1 300 магазинів, у кінці 2024 року – до 2 000. На цифрі 2 500 торгових точок компанія планує зупинитися. У Києві "Аврора" планує довести кількість магазинів з нинішніх 80 до 200 і зосередитися на розвитку e-commerce.

За доходом у 2022 році компанія зросла більш ніж удвічі – 13,9 млрд грн порівняно з 5,8 млрд грн у 2021 році. План на 2023 рік – 25 млрд грн. Проте цього злету могло і не бути. Десять років тому, під час першої спроби експансії Києва, "Аврора" ледь не збанкрутувала.

"Начитавшись книжок, ми подумали, що треба відкриватися саме в Києві та Дніпрі. У цих магазинів були дорога оренда, високі витрати на персонал, низька маржа, а продажі – такими ж, як у Полтаві. Дуже важка ситуація була", – пригадує Панасенко. Невдале підкорення столиці коштувало згаяного часу і близько мільйона гривень збитків.

 
Магазин "Аврора"
фото avrora.ua

Рецепти успіху

За десять років компанія виросла з кількох магазинів на Полтавщині до третьої за розміром у Європі мережі непродуктового ритейлу. У 2021 році "Аврора" мала 650 торгових точок, зараз – понад 1 100. Як вдалося досягти таких результатів?

Формула успіху "Аврори" – у мінімізації операційних витрат. У всіх дискаунтерів максимальні ціни майже однакові. Не можна ставити вище, ніж у конкурентів, пояснює Панасенко, проте можна гнучко управляти рівнем мінімальних цін.

"Заробіток дискаунтерів не в маржі, а в ефективності процесів. Наприклад, у нас витрати на всю транспортну і складську логістику становлять менше 3%. Це, мабуть, найкращий показник у сегменті", – додає CEO "Аврори".

Зробити операційні процеси максимально ефективними компанії допомогло впровадження системи LEAN Management, яку вперше використала корпорація Toyota. Головна її ідея – автоматизація, цифровізація, зниження витрат, контроль якості товарів, прискорення товарообігу.

 
CEO мережі мультимаркетів "Аврора" Тарас Панасенко
фото економічна правда

Головними конкурентами "Аврори" є мережі "Червоний маркет", "Копійочка", OnePrice та Bonus. За розрахунками компанії Pro-Consulting, у 2022 році частка "Аврори" на ринку становила 20-25%, до кінця 2023 року вона зросте до 30-35%.

Заболоцький вважає, що "Аврорі" вдалося обігнати конкурентів завдяки ширшому асортименту товарів, агресивності та стандартизації форматів. "Аврора" перевершує конкурентів у роботі з вітринами, брендингом, кольорами. Вони яскраві, відкриваються на непоганих локаціях, чітко розуміють свого клієнта, де їм треба стати, щоб максимально залучити покупців", – пояснює він.

100 найбільших компаній України: "Розетка", "Нова пошта", "Сільпо" та інші. Хто у 2022 році заробив більше, а хто – втратив

Крім того, "Аврора" пропонує унікальні для ринку умови: інші мережі розраховуються за товар через 45 днів після відвантаження, а полтавська компанія скоротила цей термін до двох тижнів. Натомість мережа отримує невеликий дисконт на товари.

Такий підхід дає конкурентну перевагу під час кризових ситуацій. "Навесні 2022 року постачальники відвантажували товар у першу чергу нам, бо ми швидше платили і мали репутацію сумлінного платника. Поки в інших мереж був дефіцит, ми в цей час не мали відбою від покупців", – пояснює Панасенко.

Працюй з дітьми, як McDonalds

На стіні в офісі "Аврори" в Полтаві висить плакат, на якому зображена цільова аудиторія мережі. При ухваленні рішень уся команда орієнтується на цих клієнтів.

 
фото еп

Підприємці не погоджуються з думкою, що такі характеристики українців, як бідність та бажання зекономити, є основою популярності їх бізнесу, а погіршення економічної ситуації в Україні збільшує кількість покупців. За словами Жиденка, у світі розвивається тренд на раціональну поведінку, у тому числі з точки зору витрат. Приклад – шведська мережа IKEA, яка пропонує недорогі, але якісні і стильні меблі.

На думку Панасенка, через війну в покупців розмилися рамки "престижності" магазину. В "Аврору" стали заходити і люди середнього класу. У мережі не зафіксували значного перерозподілу попиту на товари. Зараз купують те саме, що і у 2021 році, але з'явилася нова категорія клієнтів – Збройні сили і дружини чоловіків, які служать у ЗСУ. "Зарплати військових – це бустер для бізнесу", – вважає Панасенко.

Одна з ключових маркетингових стратегій "Аврори" – довгострокова робота з дітьми і підлітками. Багато клієнтів почули про мережу від своїх дітей. Це й не дивно: у мережі 600 тис підписників у TikTok та 400 тис – в Instagram.

"Якщо твоя цільова аудиторія старіє разом з твоїм бізнесом – твій бізнес приречений. Ми працюємо з цією аудиторією стратегічно. Зараз вони не роблять нам великих продажів, але через десять років будуть найлояльнішими покупцями. Найкраще в Україні це зробив McDonalds", – ділиться Панасенко.

Стратегічний інвестор та перші магазини в ЄС

Різкому зростанню кількості магазинів та оборотів Жиденко з Панасенком повинні завдячувати приходу інституційного інвестора. У 2021 році акціонером "Аврори" стала Horizon Capital. У портфелі цієї інвестиційної компанії є частки в Rozetka, Ajax Systems, Makeup, Liki24, Datagroup та Yarych.

Розмір частки Horizon Capital підприємці не розкривають. За інформацією Forbes, ця інвесткомпанія купує не більше 20% акцій і заходить у бізнес на пʼять років. У Horizon Capital не відповіли на запит ЕП щодо співпраці з "Авророю".

"У нас з Horizon затверджений план до 2026 року. Це історія не так про гроші, як про амбіції, експертизу і підтримку. Жодного разу після 24 лютого (2022 року – ЕП) навіть натяку не було про виведення грошей. Навпаки – питали, чи вистачає обігового капіталу", – розповідає Панасенко.

Київський "фрукт" на 150 тисяч доларів: історія сервісу доставки овочів OVO

Співпраця з Horizon Capital стала гарантом виходу "Аврори" за межі України. 5 жовтня відкрився перший закордонний магазин мережі в румунській Сучаві. За словами Панасенка, компанія погодила відкриття в Румунії десяти магазинів. До кінця 2023 року їх буде 15, до кінця 2024 року – 150. Далі – ринок Болгарії.

Коли в компанії задумалися про вихід на міжнародні ринки, девʼять з десяти голосів були за Польщу. Однак аналіз показав, що краще починати з Румунії. "У Польщі дискаунтерів значно більше на душу населення, ніж у Румунії і Болгарії. В останніх нижча конкуренція. Це легше, ніж борсатися в "червоному океані", – пояснює Панасенко.

 
5 жовтня відкрився перший закордонний магазин "Аврори" в румунській Сучаві
фото з facebook Тараса Панасенка

Співвласники не приховують, що підглядають за успішними прикладами в ЄС. Більшими за "Аврору" мережами one dollar store є польська Pepco та румунська KIK. "Pepco цікаві тим, що до 50% їхніх продажів – жіночий та дитячий одяг. Не буду приховувати – наша команда їздить у Польщу і Румунію дивитися, що вони роблять цікавого", – ділиться CEO.

У 2021 році Pepco провела первинне розміщення акцій на фондовій біржі і як публічна компанія оприлюднює звіти з усіма показниками, підходами до роботи. "Якщо хочете будувати власний бізнес, знайдіть компанію-прототип, яка зробила IPO, і перечитайте всі їхні звіти. У нас є зустрічі, де кожен департамент розповідає, що він побачив у конкурентів, і що ми можемо перейняти", – ділиться інсайтами гендиректор.

IPO для "Аврори". Чом би й ні?

У 2026 році "Аврора" і сама планує розмістити акції на біржі, найімовірніше – у Варшаві, Бухаресті або Лондоні. Horizon Capital вийде із складу акціонерів. IPO для "Аврори" виглядає як стратегічна мета і необхідність.

Pepco, яка вийшла на IPO два роки тому, оцінили за мультиплікатором 20 до EBITDA, що характерно для технологічних компаній і фінтех-стартапів.

"Є три варіанти розвитку подій: викуп менеджментом пакета стратегічного інвестора, продаж компанії новому власнику та IPO. Перший – найгірший варіант, оскільки є ознакою невдалої історії. Ми хочемо зберегти бізнес у власності, тому варіант з IPO пріоритетний", – запевняє Панасенко.

З Варшави з любов'ю. Kernel повертається в Україну, але ціна зворотного квитка влаштовує не всіх

Друга причина розміщення на біржі – амбіції. "IPO – це стандарти прозорості, гарна стратегія, працююча бізнес-формула, ефективний менеджмент. В Україні багато компаній мають такий потенціал. Це призвело б до покращення репутації країни на міжнародній арені", – переконаний CEO.

ритейл компанії торгівля Румунія Horizon Capital