Світові техногіганти продовжують масово звільняти людей. Що чекає на ІТ-фахівців з України?
17 січня, вечір, швейцарське місто Давос. До одного з місцевих закладів під’їжджає автомобіль, з якого виходить всесвітньо відомий музикант та співак Стінг.
Він прибув сюди для виступу на закритій вечірці для топменеджерів технологічної корпорації Microsoft, які беруть участь у Всесвітньому економічному форумі.
Такі вечірки для форуму – норма. На них керівники бізнесів обговорюють стратегічні питання.
Звичайно, такі заходи не обходяться без відповідного рівня зірок, тому Стінг, виступ якого коштує пів мільйона доларів, є ідеальним для цього варіантом.
Однак за кілька годин після завершення виступу співака в іншій частині світу генеральний директор Microsoft Сатья Наделла повідомить про намір звільнити 10 тис співробітників.
Заява про масштабні скорочення не була першою, оскільки з другої половини 2022 року найбільші технологічні компанії почали політику масових звільнень.
Історія Microsoft показала, з яким рівнем цинізму та байдужості топменеджери техногігантів прощаються зі своїми підлеглими, незалежно від рівня їхніх професійних успіхів.
Масштаби скорочень
За 2022 рік близько тисячі технологічних компаній світу звільнили понад 160 тис працівників. Схоже, це був лише початок. За січень-лютий 2023 року масштаб скорочень перетнув позначку 100 тис осіб.
Дані про звільнення працівників ІТ-компаній викликають багато запитань, особливо якщо врахувати, що рівень безробіття в Сполучених Штатах, де переважно розташовані техногіганти, найнижчий за останні 50 років.
Майже кожна велика технологічна компанія, зокрема Google, Meta, Twitter, Amazon, оголосили про звільнення десятків тисяч співробітників.
Так, гендиректор Google і материнської компанії Alphabet Сундар Пічаї повідомив, що компанія звільнить 12 тис осіб. У Google додали, що запропонують 16 тижнів вихідної допомоги і два тижні за кожен рік роботи в компанії.
Аналогічна ситуація – в Amazon та Meta, де планують скоротити 18 тис та 11 тис працівників відповідно. Для Meta скорочення такої кількості співробітників становить 13% персоналу.
Мільярдер Ілон Маск, який у жовтні придбав Twitter, вирішив звільнити половину штату компанії – 3,7 тис осіб.
Це тільки частина загальної картини того, як одна з найперспективніших індустрій починає більш прагматично ставитися до власних можливостей.
На жаль, однією з перших ланок цього усвідомлення стало розуміння необхідності оптимізації процесу шляхом скорочень персоналу.
Звільняли через пошту або блокували ноутбук
Кількість скорочених працівників у компаніях, які до цього тільки розширювалися, є тільки однією стороною медалі. Інша сторона – як найчастіше ці скорочення відбуваються.
Жодних персональних розмов та пояснень. Лише електронні листи, заблоковані робочі ноутбуки та перепустки. Стаж роботи в компанії та компетентність не захищають від звільнення.
Електронний лист – найбільш поширений спосіб дізнатися про звільнення. У постковідному світі, де більшість звикла до роботи поза офісом, звільнення через корпоративну пошту стали поширеним явищем.
Отримати такий лист без можливості зворотної комунікації чи роз’яснення ситуації – сильне емоційне потрясіння.
Повідомлення в корпоративному месенджері Slack чи на пошту ставить людину перед фактом, що її робота в компанії завершена. Вона отримує лише розповідь про період ухвалення важких рішень у компанії.
Цікава історія трапилася в нью-йоркському офісі Google. Коли співробітники зранку прийшли на роботу, то в частини з них перестали працювати перепустки.
Як з’ясувалося, перед початком робочого дня вони не встигли прочитати листи, у яких повідомлялося про їхнє звільнення.
Однак, наприклад, Шарлотта Куккіаро, яка працювала в компанії 11 років, стверджує, що не отримала такого листа.
Чемпіоном з обрання поганих способів звільнення підлеглих є Ілон Маск.
Після його приходу в Twitter він запустив процес звільнень через електронну пошту. Проте не всі працівники отримували такі листи. Декому заборонили доступ до робочих ноутбуків і каналів обміну повідомленнями випадково.
Не менш суперечливим є відбір кандидатів на звільнення. У мережі сотні людей, які потрапили під скорочення, скаржаться на абсолютно рандомний вибір.
"Хоча вони видали хороші вихідні виплати, процес звільнення був нечесним, а те, як вони про це повідомили, було ще гіршим.
Інформація про майбутні звільнення просочувалася раніше, але ніхто не попередив, що вони стосуватимуться працівників з високими показниками результативності", – каже розробник програмного забезпечення з Нью-Йорка.
Серед звільнених – чимало представників поколінь Y та Z. Це люди, які народилися у 1981-2012 роках.
Вони починали кар’єри в ІТ-індустрії, коли великі компанії були на початку свого становлення. У ті часи кількість вакансій переважала над кількістю спеціалістів, які шукали роботу.
Це був період постійного зростання та підкорення глобального ринку, тому працівникам, які потрапляли до технологічних гігантів, страх втратити роботу був невідомим.
"Здавалося, що технологічні компанії мають багато можливостей. Якщо ти отримав роботу, ти її зробив. Це був стабільний шлях", – розповідає 26-річна Келлі Чанг, яка потрапила під скорочення в Lyft у листопаді.
Причини скорочення
"На початку пандемії світ швидко перейшов в інтернет і сплеск електронної комерції призвів до надзвичайного зростання доходів.
Багато людей передбачали, що це буде постійне прискорення, яке триватиме навіть після завершення пандемії.
Я теж це зробив, тому значно збільшив наші інвестиції. На жаль, відбулося не так, як я очікував", – пояснив необхідність скорочень Марк Цукерберг.
Загалом причин масових звільнень в технологічних компаніях є кілька.
По-перше – інфляція в США, яка після рекордних 9,1% в червні 2022 року уповільнилася до 6,5% в грудні. Зростання цін вплинуло на видатки компаній, які теж підскочили.
По-друге – політика ФРС щодо ключової ставки. Намагаючись сповільнити економіку, ФРС у 2022 році підвищила ставку до 4,25-4,5%. Це вплинуло на дії венчурних фондів, які стали обережніше інвестувати в технологічні компанії.
По-третє – вплив рекордних наймань на роботу в "ковідні" роки. Тоді робота і відпочинок людей перемістилися в інтернет. Це спричинило зростання ІТ-компаній, які активно надавали свої послуги.
Компанії вважали, що сплеск активності в інтернеті стане новою нормою, тому масово розширювали свої команди. Проте, як визнав Цукерберг, вони помилилися.
Реальність після пандемії була іншою. Активне використання інтернет-послуг скоротилося, а лютневе вторгнення Росії в Україну сильно вдарило по світовій економіці.
Крім того, найняті в "ковідні" роки працівники не були початківцями. Відповідно, їхні зарплати становили значну частину витрат компаній.
У 2022 році великий технологічний бізнес зіткнувся із ситуацією, у якій надії на постійне зростання не виправдалися. До того ж інвестори почали тиснути на компанії, щоб вони скоротили персонал і витрати на оплату праці.
Особливістю масових звільнень є те, що ІТ-компанії не перебувать у критичній ситуації, коли вирішується їх доля.
Якщо порівняти кількість звільнених і загальну кількість усіх працівників компаній, то можна побачити, що в середньому цей показник становитиме 10%. У Google та Microsoft – 6%, у Meta і Lyft – 13%.
У менших компаніях відсоток звільнених становить 20% і тільки у Twitter сягнув 50%.
Яка ситуація в Україні
Для українського ІТ-сектору 2022 рік виявився набагато важчим, ніж для решти світу. Війна стала головним фактором нестабільності.
За даними порталу Djinni, у 2022 році наймання українських ІТ-фахівців скоротилося на 13%. Загалом 2022-й став першим роком за останнє десятиріччя, коли найнятих людей було менше, ніж роком раніше.
Наприкінці 2022 року кількість людей, що шукають роботу, становила рекордні 77 тис. З березня кількість кандидатів стабільно зростає на 10 тис кожні три місяці.
Представники українських ІТ-компаній переконують, що вплив американських тенденцій на Україну незначний. Хоча скорочення є і в Україні, проте основна причина цього – війна.
Утім, вітчизняні сервісні та продуктові компанії змогли адаптуватися до нових викликів та форматів роботи.
"Упродовж року в нас були проєкти, що закінчилися чи скоротилися. Це нормальний стан речей у сервісному бізнесі навіть у мирний час.
При цьому у 2022 році ми знайшли нові проєкти для понад тисячі внутрішніх спеціалістів, які певний час були без проєктів", – розповів старший віцепрезидент GlobalLogic Андрій Яворський.
Крім того, певні галузі стали активніше розвиватися. Серед них – штучний інтелект, кібербезпека та military tech. Однак попри контрольовану ситуацію на ринку праці, глобальна рецесія негативно вплинула на експорт комп’ютерних послуг.
"За даними асоціації IT Ukraine, експорт комп’ютерних послуг з України у 2022 році порівняно з 2021 роком виріс на 5,8%. Проводячи паралель із звичним для галузі темпом зростання на 25-30% щорічно, можна говорити про суттєве уповільнення росту", – зазначив CFO IT-компанії Ciklum Андрій Оксенюк.
Що далі
Наразі важко спрогнозувати долю великих ІТ-компаній, адже масові скорочення тривають і у 2023 році.
Очевидно, що технологічна галузь залежить від загальної економічної ситуації. Невизначеність підсилюється війною в Україні та впливом Китаю на ланцюжки постачань, особливо коли країна бореться з коронавірусом.
На думку професора школи Рональда Коуза в Лондонській школі економіки Джона Ван Рінена, світова економіка стає більш високотехнологічною, тому довгострокові перспективи таких компаній, як Alphabet, Meta і Microsoft, оптимістичні.
До того ж популярність штучного інтелекту і його активне впровадження в продукти компаній дає надію, що попередні темпи розвитку сектору відновляться.
Фото на головній: ua.depositphotos.com