Українська правда

Логістика для e-commerce в Україні виходить на новий рівень

Логістика для e-commerce в Україні виходить на новий рівень
Перший в Україні фулфілмент-центр від ZAMMLER обробляє понад 100 тис. заявок в місяць

Отримати інтернет-замовлення протягом години після здійснення покупки на сайті – це абсолютно реально в США та Європі. Враховуючи світові тренди, все нові послуги для e-commerce з’являються і в Україні.

Зокрема, на вітчизняному ринку набирає обертів послуга із назвою "фулфілмент", яка вже давно користується попитом у світі.

Кожного року вітчизняна електронна комерція демонструє зростання на рівні 35%, що спонукає суміжні галузі пропонувати нові послуги для інтернет-бізнесу. Згідно дослідження Ukrainian E-commerce Expert, у клієнтському портфелі поштових компаній частка e-commerce, становить 60-70%. Про те, що  український ринок e-commerce є найдинамічнішим, у Європі говорять дослідження European B2C E-Commerce Report 2016.

Півтора роки тому на українському ринку почали говорити про відносно нову бізнес-послугу – фулфілмент – яка у світі набула популярності завдяки революційним рішенням у логістиці компанії Amazon.

Опції, які входять в послугу
Опції, які входять в послугу "фулфілмент" від групи логістичних компаній ZAMMLER

Єдиного визначення у послуги немає. Але учасники ринку транслюють фулфілмент як повний комплекс операційно-складської обробки замовлень для інтернет-магазинів: прийом товарів від постачальників, зберігання на складі, комплектація і упаковка, відвантаження замовлень на доставку, доставка власним транспортом або контроль доставки поштовими компаніями, обробка повернень. Так, віддавши логістичні операції на аутсорсинг, інтернет-магазин зосереджується на просуванні свого продукту і  продажах, а за обробку товарів і своєчасне виконання замовлення відповідає вже логістичний провайдер.

І хоча логістичний аутсорсинг для інтернет-магазинів сьогодні не є інновацією, фулфілмент як окремий вид бізнесу почали сприймати нещодавно. Однією із перших компаній, яка запропонувала послугу фулфілмент своїм клієнтам, була група логістичних компаній ZAMМLER. У 2015 році групою компаній відкрито перший фулфілмент-центр під Києвом.

 
Перший в Україні фулфілмент-центр від ZAMMLER обробляє понад 100 тис. заявок в місяць

Валерій Баранівський, Заступник директора "ЗАММЛЕР СКЛАД", відмічає, що нову послугу українські e-commerce сприймали з обережністю і навіть недовірою:

заступник директора ТОВ
заступник директора ТОВ "ЗАММЛЕР СКЛАД"

"Коли ми відкрили склад для фулфілмент-сервісу, гравці ринку e-commerce здебільшого не були до цього готові, – зазначає експерт. – Першими клієнтами були компанії, для яких ми вже на той момент виконували складські операції. Здебільшого ми зіштовхнулися з ситуацією, коли певна частка інтернет-магазинів не розуміє, що таке фулфілмент і чи потрібно це саме їм. До того ж, ця послуга передбачає інтеграцію IT-систем, а також інформаційну відкритість між партнерами, яка стосується бази клієнтів і постачальників. Проте, коли витрати на склад стають болючими для бізнесу, а частка замовлень, відправлених із запізненням, зростає – це вірні ознаки того, що інтернет-магазину варто замислитися про аутсорсинг операційно-складської обробки товару".

За словами Валерія Баранівського, фулфілмент дозволяє гравцям ринку e-commerce значно скоротити витрати на логістику та вдосконалити внутрішні процеси.  По-перше, інтернет-магазину не треба інвестувати великі ресурси у складські приміщення та навчання персоналу. По-друге, логістичний оператор здатен якісно і швидко обробити повний об’єм замовлень навіть у високий сезон продажів. По-третє, логістичні провайдери значно якісніше і оперативніше можуть виконати повернення непроданого товару постачальнику.

У виграші залишається і кінцевий споживач, адже, якщо логістичні процеси побудовані правильно, значно скорочується час доставки інтернет-замовлення.

Працівники використовують автоматизовану систему управління складом (WMS), що дозволяє звести кількість помилок до мінімуму
Працівники використовують автоматизовану систему управління складом (WMS), що дозволяє звести кількість помилок до мінімуму

Як відмічає заступник директора "ЗАММЛЕР СКЛАД", незважаючи на певні стримуючі фактори розвитку послуги, проникнення e-commerce у загальну роздрібну торгівлю з кожним роком зростає, тому перспективи у послуги фулфілмент  в Україні точно існують.

"З моменту запуску послуги клієнтів стало значно більше, наші обсяги зростають щомісяця. Послуга також отримала нові етапи розвитку, – зауважує Валерій Баранівский. – Для комунікації із кінцевими споживачами ми організовуємо call-центр, який обробляє дзвінки для узгодження часу доставки, або улагодження ситуацій, коли замовлений товар ще не отримано від постачальника. У клієнтів також з’явилася можливість відслідковувати стан складскької обробки та місцезнаходження замовлення під час доставки". 

Сьогодні на українському ринку послугу фулфілмент пропонують не тільки логістичні компанії, але й поштові служби або багатопрофільні корпорації зі складським дивізіоном. Проте, обираючи логістичного партнера, представники e-commercе сегменту повинні враховувати деякі нюанси.

"Поштові служби орієнтують фулфілмент на обслуговування виключно власною мережею, в них це скоріше не окремий бізнес, а додаткова опція для "повного сервісу" клієнту  – пояснює Валерій Баранівський. – Тобто кінцеві споживачі можуть отримувати своє замовлення тільки у поштовому відділені цього оператора. Логістичний провайдер може одночасно відвантажувати замовлення на всі поштові служби, що дозволяє інтернет-магазину пропонувати своїм споживачам різні варіанти доставки. Проте, у кожного інтернет-магазину свій формат бізнесу, а фулфілмент не тільки для гігантів ринку. І деяким компаніям дійсно комфортніше співпрацювати із одним поштовим провайдером".

Експерт відзначає, що роботи з вдосконалення сервісу ще багато. В першу чергу, це автоматизація і зниження працезатрат на оформлення документів, що дозволить пропонувати ринку більш якісну послугу по меншій вартості.