Українська правда

Чи світить сонце для Клюєва

З певністю можна сказати, що "відкачування" грошей з держбюджету триває. Нема жодних завад для отримання зиску із старих схем. Хоча, кажуть експерти, зараз вдалий час для того, щоб покласти край царюванню "ясного сонечка".

У поле зору суспільної уваги давно не потрапляв Андрій Клюєв, а даремно.

Його "золоті насоси" - сонячні електростанції - досі у законодавчому полі.

Вони все ще мають повне право на "качати" гроші з державного бюджету.

Більше місяця тому начебто держава визнала, що за об'єктами, розташованими на території окупованого Криму, вона не має сплачувати за електроенергію. Тим не менше, за словами наших свідків, цей процес продовжується.

Чи досі отримує пан Клюєв гроші по "зеленому тарифу"? Ось головна інтрига навкого колишнього голови Адміністрації президента Віктора Януковича, якого досі вважають причетним до кривавих подій на Майдані.

Sunny side of the street

Через три місяці після зникнення Андрія Клюєва пристрасті навколо нього та його компаній вщухли. У країні відбулися вибори, триває антитерористична операція.

Втім, відсутність бізнесмена, колишнього голови РНБО та АП ще не означає, що він уже не може заробляти гроші на українському бюджеті.

Ще наприкінці березня Антикорупційне бюро при урядовому уповноваженому з питань антикорупційної політики виступило з ініціативою "обрізання" "зеленого" тарифу для сонячних електростанцій встановленою потужністю більше 10 МВт.

Зроблено це було ще на постреволюційному ентузіазмі. Мотивація була проста: покласти край "викачуванню" коштів з державного бюджету України.

Як це робилося?

В Україні було затверджено один з найвищих у Європі "зелених" тарифів для сонячних електростанцій.

 Джерело: Tariff Watch

Згідно з постановою НКРЕ від 30 квітня 2014 року він становить 7,32 грн за кВт для СЕС, в тому числі розташованих в Криму. В тому числі, для "клюєвських".

Натисніть для збільшення

Як відомо, для населення тариф становить 0,2802 грн за кВт, а для інших споживачів - 0,85 грн за кВт або 1,082 грн за кВт залежно від класу напруги. Виходила дуже проста схема: виробляємо дуже дорогу електроенергію, яку купує держава. Держава має клопіт з роздрібними цінами на струм і субсидує чудовий бізнес Клюєва.

Виникає купа питань. Чому українська держава має платити за електрику, що виробляється на території окупованого Криму?

Чому колишній голова Адміністрації президента Януковича досі має отримувати надприбутки за рахунок пролобійованого ним "зеленого тарифу"? Так, це політичне рішення - але "сонячні" електростанції Клюева варто було б "відрізати" від українського енергоринку. Зокрема, з позицій пошани до "Небесної Сотні".

Це лише верхівка айсберга. До ґешефтів також слід додати безмитне ввезення китайських панелей та іншого устаткування для будівництва електростанцій.

Дещо складніше було з обмеженням доступу до цього високоприбуткового бізнесу. Для цього олігархи Клюєв та Ахметов "протягнули" закон про "локальну складову" - з вимогами до кожного періоду будівництва щодо наявності українського обладнання.

Єзуїтський закон було прийнято після запуску фігурантами своїх об'єктів, які будувалися без подібних обмежень. Мовляв, це наша корова, і ми її доїтимемо.

У березні 2014 року до Верховної ради було внесено законопроект про "обрізання промінчиків" Клюєва. Зокрема, Антикорупційне бюро пропонувало позбавити права користуватися "зеленими" тарифами сонячні електростанції потужністю більше 10 МВт. Особливо з огляду на суттєве зниження вартості "сонячних" модулів.

Натисніть для збільшення

Експерти по-різному оцінили цей документ. "Такі дії законодавця порушують інтереси інвесторів у сфері сонячної енергетики, учасників ринку альтернативних джерел енергії, а також шкодять правовій системі", - вважають у юридичній компанії Arzinger.

"Шкода репутації та економічна шкода перевищить економію в кілька разів. До того ж таку економію неможливо буде забезпечити, коли потерпілі почнуть подавати позови. Загалом, міжнародне співтовариство буде розцінювати такі дії українського законодавця як поганий сигнал", - додають юристи компанії.

Хоча подібні міркування на фоні анексії АРК і терористичних дій на сході країни не зовсім доречні. Дещо інакше сприйняли цю ініціативу спеціалісти, які оцінюють ситуацію з точки зору реальної ситуації на ринку.

"Для інвесторів це буде нейтральний сигнал, особливо якщо ці кроки їм пояснять. Іноземних інвесторів, що працюють у даній сфері, розмір українського "зеленого" тарифу для СЕС завжди шокував, оскільки був у два-три рази вищим за тарифи в інших країнах", - каже керуючий партнер компанії Imepower Юрій Кубрушко.

За його словами, для гравців ринку високий "зелений" тариф завжди був свідченням корупції і протекції. Саме тому вони обережно ставилися до проектів СЕС в Україні. Вони не вірили, що такі тарифи можуть існувати завжди. Крім того, додав експерт, крупним проектам у сонячній енергетиці не судилося бути реалізованими.

"Я не вважаю, що прийняття цього законопроекту заморозить інвестиції у сонячні електростанції в Україні. На мою думку, це станеться лише у тому випадку, коли в майбутньому сфера дії цього закону пошириться на всіх інших гравців ринку", - вважає керуючий компанією "Юрокейп нью енерджі" Пітер О'Брайєн.

На думку Кубрушка, законопроект стосується лише підприємств Андрія Клюєва.

"Мети "накрити" інших інвесторів не було. Скоріше, метою законопроекту є захист усіх приватних інвесторів, тому і з'явилася "планка" 10 МВт. Всі незалежні девелопери будували СЕС потужністю саме до 10 МВт. На такі станції не треба було отримувати погодження від "Укренерго", - говорить Кубрушко.

Минуло два місяці, а документ досі блукає коридорами парламенту. НКРЕ виконує закон і затверджує тарифи в тому числі для виробників електроенергії з альтернативних джерел.

Помічник директора ДП "Енергоринок" Володимир Зосименко повідомив, що всі платежі за "зеленим" тарифом здійснюються регулярно відповідно до затвердженого НКРЕ алгоритму розподілу коштів.

"Диверсифікація енергоресурсів залишається пріоритетом. Втім, тут ідеться про економію сотень мільйонів євро щорічно, які будуть іти компаніям - власницям об'єктів у Криму. Саме там залишилася більшість сонячних електростанцій України", - говорить керуючий директор компанії iC consulenten в Україні Олена Рибак.

Фото pravda.sebastopol.ua

Допомога від сепаратистів

На допомогу нерішучим українським законодавцям прийшли сепаратисти. Один з "керівників" Криму Аксьонов назвав проекти сонячної енергетики липовими і натякнув, що не проти переглянути, в тому числі і виділення землі. Компанія Клюєва Active Solar назвала ці звинувачення безпідставними.

Який зараз статус проектів Клюєва у Криму, і чи працюють вони, незрозуміло. Прес-служба фірми не надала інформації з цього приводу. У неофіційному коментарі було сказано, що СЕС зараз не генерують енергію. При цьому є інформація, що кримські компанії Клюєва все ще продовжують кредитуватися в українському Ощадбанку.

З певністю можна сказати, що "відкачування" грошей з держбюджету триває. Нема жодних завад для отримання зиску із старих схем. Хоча, на переконання експертів, зараз вдалий час для того, щоб покласти край царюванню "ясного сонечка".

"Зараз ідеальний момент, щоб прибрати корупційні схеми і закласти чіткі правила гри на наступні п'ять років. Українські інвестори будуть і далі працювати з малими і середніми станціями, а ЄБРР даватиме кредити. Я не бачу ризиків для СЕС у Вінницькій області або для біомасового проекту в Житомирі", - вважає Кубрушко.

"Що можуть означати зміни на ринку відновлюваних джерел енергії? Те, що пріоритет буде надаватися іншим механізмам для інвестицій у менші за об'ємом проекти.

У зв'язку з обмеженнями мережі Україна майже вичерпала потенціал будівництва великих об'єктів на відновлюваних джерелах енергії. Введення потужностей, що не будуть перевантажувати мережу, і підбір правильного "енергетичного міксу" згідно із специфікою кожного регіону - це правильний шлях", - переконана Рибак.

Наразі ж Україна не знаходить рішучості здихатися від "інвесторів", наближених до тіла Януковича, які можуть і далі обкрадати платників податків.