Скільки коштують послуги прокуратури
Прокурори очікують на історичні зміни. Підготовка до підписання угоди з ЄС, що, за словами влади, обов'язково станеться, передбачає реформу прокуратури.
Зміни розпочалися, щоправда, доволі несподівані.
Як було встановлено, протягом 2012-2013 років кількість прокурорів суттєво зросла в усіх областях, крім Миколаївської.
Зважаючи на такі тенденції, автор вирішив підрахувати приблизну вартість послуг одного прокурора у 2013 році, щоб зрозуміти, наскільки подорожчають послуги органів прокуратури для платників податків у 2014 році.
З цією метою в обласні прокуратури були надіслані запити про надання розрахунків до кошторисів 2013 року.
Відповідно до постанови Кабміну №228 від 28 лютого 2002 року розрахунки обґрунтовують показники видатків бюджету і включаються до проекту кошторису.
Кінцевий затверджений кошторис може меншим від розрахунків, оскільки узгоджується з Мінфіном, який "підганяє" витрати під наявні в бюджеті кошти.
Однак саме розрахунки відображають реальну потребу в коштах бюджетних установ через деталізацію видатків. Тобто при заповнені форм розрахунків вказується, скільки для ефективної роботи потрібно канцелярії, паперу, оргтехніки, пального, запчастин, меблів, ремонтів, одиниць нової форми.
Звичайно, не виключається фактор завищення бухгалтерами таких показників для отримання більшого "шматка" від бюджету на свою установу. Проте, автор переконаний, що в лавах радників юстиції не вдаються до дешевих маніпуляцій.
У цій статті не наведені розрахунки Дніпровської екологічної прокуратури, прокуратури Південного, Західного, Кримського та Центрального регіонів України з нагляду за додержанням законів у військовій сфері, оскільки після прийняття нового закону про прокуратуру вони будуть ліквідовані.
Забезпечення діяльності органів прокуратури в регіонах
Розрахунки до кошторисів на 2013 рік містять суми, необхідні для річного забезпечення діяльності конкретного органа прокуратури.
Натисніть для збільшення |
Маючи загальну суму, необхідну для забезпечення потреб органа прокуратури на рік та штатну чисельність цього органа, нескладно вирахувати потреби одного працівника прокуратури на рік.
Відповідно до розрахунків, найбільше коштів у 2013 році необхідно прокуратурі Донецькій області - 155,7 млн грн на 1 016 штатних посад. В середньому - 153,2 тис грн на одну посаду на рік.
На другому місці - Дніпропетровська область - 131,6 млн грн на 965 працівників або 136,4 тис грн на одну посаду на рік. На третьому - Київ - 112,7 млн грн на 770 працівників або 146,3 тис грн на одну посаду на рік.
Натисніть для збільшення |
Найменше грошей на 2013 рік потрібно було прокурорам Чернівецької області - 35,5 млн грн на 362 посади. Це в чотири рази менше, ніж їх донецьким колегам.
Найбільше коштів на забезпечення діяльності однієї посади на рік потрібно прокурорам Хмельницької області - 156,9 тис грн. Найменше - прокурорам Житомирської області - 96,4 тис грн на рік.
Також можна передбачити, що бухгалтери виводили кінцеву цифру 2013 року, відштовхуючись від зафіксованої кількості працівників прокуратури та матеріальних потреб у 2012 році. Таким чином, потреби на 2014 рік будуть визначатися, враховуючи нову збільшену чисельність прокурорів.
* - на 1 січня 2012 року, ** - на 16 липня 2013 року
В останньому стовпчику наведеної таблиці, маючи під рукою дані щодо чисельності кількох обласних прокуратур, автор спробував вирахувати приблизні потреби в коштах на 2014 рік. Варто зазначити, що отримані показники досить умовні, адже кількість прокурорів після 1 жовтня 2013 року може зрости.
Посадові оклади у 2014 році підвищаться, та й інфляція відіграє свою роль. Проте і такі умовні показники пересічному чесному платнику податків дадуть зрозуміти, що справедливість 2014 року обійдеться дорого.
Для прикладу, у Києві органи прокуратури "подорожчають" щонайменше на 18 млн грн, в Одеській області - на 10 млн грн, Луганській - на 7 млн грн.
Звичайно, автора можна звинуватити у маніпуляції. Прихильники росту чисельності органів прокуратури, мабуть, зауважать, що крім зарплат є видатки на матеріально-технічне забезпечення, які закуповуються на кільки років наперед.
Генеральний прокурор регулярно збільшує чисельність прокурорів, що призводить до збільшення витрат з дефіцитного бюджету. Фото vin.gp.gov.ua |
В такому випадку варто згадати Бюджетний кодекс, де чітко вказано, що бюджетний період в Україні становить один календарний рік.
Більш того, в усіх без винятку прокуратурах левову частку кошторису витрат становить оплата праці з нарахуванням на зарплату. У Донецькій області - 142,9 млн грн, Дніпропетровській - 131,6 млн грн, Одеській - 105 млн грн. До речі, в останній 2012 року було найбільше співробітників - 1 040.
Крім посадового окладу, в структуру оплати також входить надбавка за класний чин, ранг, вислугу років, ненормований робочий день, використання дезінфікуючих засобів. Для оперативних працівників - надбавка за високі досягнення в праці.
А ще - щомісячні премії, матеріальні допомоги на оздоровлення та соціально-побутові потреби. Тож ріст чисельності прокурорів у 2013 році прямо пропорційно вплине на ріст видатків з бюджету в 2014 році.
Витяг з розрахунку до кошторису прокуратури Чернігівської області
Натисніть для збільшення |
Величезні кошти органам прокуратури потрібні на канцелярію і папір. Це ще раз підштовхує до думки про необхідність переходу на електронний обіг документів.
Найбільші видатки у 2013 році на канцелярію були закладені в прокуратурі Луганської області - 1,010 млн грн, що в 14 разів більше, ніж у Черкаській області. З цього мільйона безпосередньо на папір та бланки відвели 401 тис грн.
Крім тонн паперу прокурори Луганщини передбачили в розрахунках до кошторису 234 тис папок "наглядове провадження" по гривні за штуку. В Одеській області, де прокурорів більше і злочинів не менше, у 2013 році потрібно лише 5 тис папок.
Крім канцтоварів, велика різниця в потребах та видатках на господарські товари.
Для прикладу: прокурори Харківської області на 2013 рік тільки туалетного паперу запланували на 13,7 тис грн, що майже удвічі більше за всі видатки на господарські товари прокуратури Черкащини. Всього Харкову для нормальної роботи потрібно 411 тис на господарські товари, Черкасам - 7,2 тис грн.
Читати пресу найбільше люблять прокурори Кіровоградській області - 240 тис грн, найменше читають прокурори Хмельницької області - 6 тис грн.
Меблі найбільше зносилися у кабінетах прокурорів Криму - їм потрібно 395 тис грн. Найменша потреба в нових меблях - у Житомирській області - 24 тис грн.
Однак нові меблі не поставиш в обшарпані приміщення. Найдорожчих ремонтів за бюджетні гроші потребують органи прокуратури Харківської та Житомирської областей - 733 тис грн і 534 тис грн відповідно.
Немалих грошей вимагають і "залізні коні". Найбільше пального потрібно органам прокуратури Донецької та Дніпропетровської областей - на 1,96 млн грн і 1,67 млн грн відповідно. На ремонт автівок донецьких прокурорів також треба 368 767 грн.
Наступна стаття витрат - зв'язок. У 2013 році найбільше поговорити по телефону планували харківські та дніпропетровські прокурори - на 647 тис грн і 560 тис грн.
"Сидять" прокурори і в інтернеті. У Львівській області за мережу їм треба заплатити 360 тис грн, що у 167 разів більше, ніж на Житомирщині - 2 160 грн.
Немало коштів потрібно і на охорону прокурорського добра. У Києві - 1 923 450 грн, в Донецькій області - 1 841 286 грн.
Загалом робота з деталізованою інформацією про витрати органів прокуратури дає розуміння трьох речей.
Перша - послуги із встановлення справедливості обходяться дорого доброчесним українцям - платникам податків.
Друга - деякі видатки на органи прокуратури завуальовані. Наприклад, "експлуатаційні витрати" прокуратури Києва - більше 200 тис грн. Інший приклад - у Донецькій області в одну статтю витрат вписали оренду приміщень, авто та обладнання. Подібні видатки занесені в розділ "Оплата різних послуг".
Третя - в органах прокуратури потрібно запроваджувати сучасні досягнення менеджменту - як і в інших сервісних службах. Щоб спонсори - платники податків - одного дня не повикидали із зручних крісел державних радників юстиції.
Крім наведених у статті видатків є ще величезні витрати на відрядження та утримання споруд, кількість яких залежить від чисельності штату.
Органи прокуратури повинні скоротити паперовий обіг документів, замістити механічну працю автоматизованою, впровадити електронні засоби зв'язку між співробітниками і перейти від екстенсивного підходу в роботі до інтенсивного.