"Хюндаї" позбавлять відшкодування ПДВ
Бабуся, яка купує хліб, ПДВ платить. Чому тоді його не повинні платити пасажири "Хюндаїв"? Проте зацікавлені особи до цього не готові: Вілкул подав у Кабмін свої особливі зауваження до проекту.
На сьогоднішньому засіданні Кабмін розгляне законопроект "Про внесення змін до Податкового кодексу щодо вдосконалення механізму справляння податку на додану вартість".
Незважаючи на таку гучну назву, законопроект не передбачає якихось революційних змін на зразок зниження ставки ПДВ і введення податку з обороту.
Він стосується лише перевезень поїздами "Інтерсіті+", які в народі називають "Хюндаями".
Законопроект, внесений міністром фінансів Юрієм Колобовим, скасовує дику за своєю економічною суттю норму Податкового кодексу про застосування нульової ставки ПДВ до послуг з перевезення пасажирів поїздами "Інтерсіті+".
Замість цього послуги з перевезення пасажирів "Хюндаями" пропонується звільнити від ПДВ. Причому тільки до 2017 року. Необізнаним людям може здатися, що це заміна шила на мило, однак це зовсім не так.
Спочатку зануримося в історію питання. Як відомо, запуск у 2012 році широко розрекламованих "Хюндаїв" став грандіозним провалом для тодішнього віце-прем'єра - міністра інфраструктури Бориса Колеснікова, який піарився на цій темі.
В тому числі через це Колесніков не отримав крісла в нинішньому Кабміні. Під провалом маються на увазі численні поломки техніки, а також те, що минулого літа більшість поїздів ходили майже порожніми.
"Батько" славних "Хюндаїв", який живе в іншому фінансовому вимірі, не міг передбачити, що ціни на поїздку в них виявляться непосильними для громадян.
Юрій Колобов на засіданні Кабміну. Фото unian.net |
Спочатку вартість квитків, наприклад, для пасажирів маршруту "Київ - Харків", день відправлення середа, становила у першому класі 403,76 грн, у другому - 273,05 грн. Зрозуміло, з ПДВ за ставкою 20%.
Колесніков знайшов оригінальний вихід, запропонувавши Кабміну 4 липня 2012 ввести для окремо взятого виду поїздів оригінальну ставку ПДВ - 1%. За розрахунками його відомства виходило, що в результаті вартість квитків на цьому маршруті становитиме: перший клас - 345,73 грн, другий клас - 234,4 грн.
Це рішення було схоже на закріплення в кодексі пільгової ставки оподаткування для поїзда, скажімо, "Дебальцеве - Хмельницький". Однак Кабмін це не збентежило, пропозиція отримала підтримку.
Однак геніальність екс-міністра інфраструктури не знає кордонів. Вже наступного дня Верховна рада проголосувала за введення для "Хюндаїв" навіть не 1-відсоткової, а нульової ставки ПДВ. Такого кульбіту історія ПДВ ще не знала.
Натисніть для збільшення |
Річ у тім, що нульова ставка ПДВ застосовується тільки для експортних операцій, а також для транзитних, не пов'язаних із споживанням кінцевого продукту в Україні, наприклад, для заправки повітряних і морських суден.
При цьому відповідно до статті 99 директиви ЄС 2006/112/ЄС від 28 листопада 2006 року про загальну систему ПДВ, а Україна начебто адаптує своє законодавство до законодавства ЄС, знижена ставка ПДВ не може бути нижче 5%.
У підсумку фірма, яка була спеціально організована для "Хюндаїв", - помилка вважати, що ці поїзди перебувають на балансі "Укрзалізниці", - вже другий рік поспіль, нічого не експортуючи, спокійно отримує відшкодування ПДВ.
У разі звільнення перевезень від обкладення ПДВ такий стан речей виправиться. Хоча навіть звільнення від оподаткування ПДВ перевезень у потягах, а тим більше в одному їх виді, є не тільки дивним з економічної точки зору, але й сумнівним з точки зору етичної.
Наприклад, бабуся, яка купує хліб, ПДВ платить - за ставкою 20%. Чому тоді його не повинні платити пасажири "Хюндаїв"? Однак зацікавлені особи не готові погодитися навіть із заміною нульової ставки на звільнення від оподаткування.
Принаймні віце-прем'єр Олександр Вілкул подав у Кабмін свої особливі зауваження до цього законопроекту.
Олександр Вілкул (праворуч) у транспорті. Фото Володимира Дубаса |
Зауваження досить дивні, мовляв, заміна нульової ставки на звільнення від оподаткування "призведе до збільшення собівартості послуг з перевезення пасажирів у швидкісних поїздах".
Правда ж у тому, що прийняття таких змін призведе до закриття дохідного бізнесу для тих, хто годується на відшкодуванні ПДВ. Кого ж захищає віце-прем'єр Вілкул?
Цікаво, що спроба внести подібні зміни у червні 2012 року вже була. Причому вона ґрунтувалася на дорученні президента. Тоді внести зміни до Податкового кодексу пропонував міністр, який представляє "Сім'ю". Проте, минулого разу спроба провалилася. Чи виявиться голос Вілкула вирішальним цього разу?