Українська правда

Брендове пальне опинилося поза законом

В уряді заборонили більшість технічних умов, за якими вироблялися неякісні нафтопродукти. Але разом із сумнівними продуктами під заборону підпали і так звані брендовані cорти пального.

Міністерство економічного розвитку та торгівлі своєрідно відреагувало на слова прем’єр-міністра Миколи Азарова. 15 березня той заявив: " "Великі претензії в наших споживачів до якості нафтопродуктів. Ті, хто стикаються з цією сферою, говорять, що на наших заправках можна заправитися неякісним бензином. В уряді зараз розглядається питання зміни технічних умов".

Боротьба з неякісними нафтопродуктами розпочалася з епічної помилки. Дбаючи про споживача, в уряді фактично зробили нелегальним цілий ряд продуктів, які мережі АЗС продають як пальне преміум-класу.

Справа в тому, що одним з джерел неякісної продукції на паливному ринку є виготовлення моторних палив за технічними умовами (ТУ). На відміну від державного стандарту, який має чітко зафіксовані характеристики пального, ТУ дозволяють нафтовикам займатися творчістю, і за рахунок різних присадок отримувати нестандартне пальне. Це досить розповсюджене явище не лише на ринку бензину чи дизельного пального, а й багатьох інших ринках.

У випадку з нафтопродуктами, будь-яка юридична особа може отримати технічні умови на виготовлення свого продукту в територіальних органах ДП "Укрматртестстандарт". Цією можливістю досить часто користуються гравці ринку різного штибу: від маленьких небрендованих АЗС і міні-НПЗ до крупних операторів ринку. Щоправда, одні з них отримують дозвіл на виготовлення дивних моторних сумішей, інші – орендованих та дуже дорогих палив.

Наприклад, два роки тому "Укртатнафта" уникала сплати десятків млн грн до бюджету, виготовляючи так звані компоненти автомобільних бензинів КБ-92 і КБ-95 – на підставі окремих ТУ. Це було низькоякісні речовини, які могли навіть зіпсувати елементи двигуна автомобіля. Але вони були дешевшими за звичайний бензин, і за рахунок цього заправки групи "Приват" отримували чималий прибуток.

Іншим прикладом виготовлення пального за окремими ТУ є отримання так званих бензинів "преміум".

Діяльність не надто сумлінних гравців в рівній мірі шкодила як споживачам, так і мережам АЗС нарівні з нафтопереробними заводами. Перші заправлялися неякісним продуктом і зазнавали збитків, другі – вислухували звинувачення, треті – скаржилися уряду на нерівні умови конкуренції. Але всі підтримували позицію, що уряду необхідно вжити дій, щоб звільнити ринок від неякісної продукції.

І ось, 15 березня 2012 року Мінекономрозвитку затвердило наказ №327. Цим документом воно призупинило дію ТУ за багатьма нафтопродуктами, які відповідають стандартам ДСТУ 4839:2007 "Бензини автомобільні підвищеної якості" и ДСТУ 4840:2007 "Пальне дизельне підвищеної якості".

Можливо, цей документ приймався з метою захистити ринок від неякісного пального. Але, за іронією долі, до переліку призупинених ТУ потрапило чимало дійсно більш якісних продуктів. Зокрема, до цього переліку включено продукти "Екто" (мережа АЗС "Лукойл"), "Pulls" (мережа АЗС "ОККО"), "95 UA" (мережа АЗС "КЛО"), "Pulsar-95", "Formula Diesel DT" (мережа АЗС "ТНК"), "Energy" ("Укртатнафта").

Цікаво, що, хоча наказ датований 15 березня, широкого розголосу він отримав лише нещодавно. Тому учасникам ринку довелося лише стримано "вітати" подібні дії Мінекономрозвитку.

"Ми всіляко підтримуємо намагання уряду України покласти край випуску та продажу неякісних нафтопродуктів, - говорить В’ячеслав Стешенко, комерційний директор столичної мережі АЗС "Кло". – Однак рішення про відміну разом усіх без виключення технічних умов на випуск бензинів є поспішним, так як під заборону потрапили не тільки різноманітні паливні компоненти та сурогати, але і так звані брендові продукти, які формують найякіснішу пропозицію на ринку на сьогоднішній день".

"При анулюванні ТУ на орендовані палива міністерство не взяло до уваги те, що вони виробляються на базі автомобільних палив екологічного класу Євро-4 та Євро-5 з використанням високоякісних миючих присадок, - зазначають у прес-службі "ТНК-ВР Коммерс".

Також цікаво, що одні ТУ на брендові палива потрапили до переліку до анулювання, а інші – ні.

Зокрема, йдеться про брендові продукти мереж "Паралель", Shell, Socar та WOG. Прес-служба Ігоря Єремєєва, який володіє останнім з перелічених брендів, напевно, отримувала неприховану насолоду, розсилаючи повідомлення наступного змісту.

"Доводимо до Вашого відома, що мережа АЗК WOG не має відношення до нафтопродуктів "Mustang ua", про які зазначається в Наказі. У мережі АЗК WOG реалізуються нафтопродукти під торговою маркою Мustang (95Мustang, 100Мustang, ДПМustang), технічні умови на випуск яких відмінні від зазначених у наказі". Як виявилось, якимсь іншим "мустангом" приторговують в Одеській області.

Але судячи з "зони ураження" наказу, до якої потрапили як імпортери, так і переробними. Поза зоною залишились "свої", іноземні компанії та навіть пан Єремєєв, то злого заміру за наказом знайти складно.

Поки жодна за мереж не заявила про те, що вилучила з продажу продукти, які потрапили до "чорного списку". Юридичні департаменти великих компаній ще розмірковують над тим, що робити.

"Викликає сумніви законність видання наказу такого змісту, адже для анулювання реєстрації ТУ мають бути причини, які встановлюються по кожному конкретному ТУ, а не "огульно" для всіх, - зазначають у прес-службі "ТНК-ВР Коммерс". – Прикро, коли добрі наміри використовуються на шкоду не тільки паливних компаній, а й споживачів".

Учасники ринку кажуть про нелогічність подібних рішень. Вони звертають увагу уряду на те, що крок тримісячної давнини – продовження дії старих стандартів.

"В цій ситуації державі, перш за все, необхідно зробити лише один крок – нарешті відмовитись від старих стандартів якості нафтопродуктів або ж так званого стандарту Євро-2, - вважає В’ячеслав Стешенко. – пальне такого класу вже більше 10 років заборонене в Європі. В той час як у нас вже більше трьох років уряд кожні півроку пролонгує дію цих стандартів".

На думку експерта, відміна старих стандартів залишила б низькоякісне пальне поза законом, і ускладнила б життя несумлінним учасникам ринку.

Нафтовики припускають, що вони будуть звертатися до суду – якщо поява наказу не виявиться помилкою. Міністерство економіки поки не каже нічого, але це неважливо. "Преміум"-бензини залишаються у продажу. Наймовірніше, саме зараз хтось із кимось домовляється.