Автомобілісти заплатять за "Євро-2012"

Автомобілісти заплатять за "Євро-2012"

Середа, 21 грудня 2011, 17:43 -
Платити доведеться споживачеві, причому не тільки за кожен літр палива, але і оплачувати зростаючу вартість товарів і послуг, оскільки здебільшого дизельні авто - комерційний транспорт.

Ринок нафтопродуктів пережив далеко не найпростіший рік. У 2011 році акцизний податок підвищувався двічі (1 січня і 30 серпня) і двічі знижувався (у квітні та червні).

У першому ж кварталі ціни на нафтопродукти росли під тиском світових цін на нафту. Здавалося б, до кінця року ціни стабілізувалися, попит на нафтопродукти поступово "сповзає" вниз.

Але, не виключено, що в новий рік країна може увійти з новим зростанням цін.

Причиною тому законопроект Міністерства інфраструктури, який передбачає збільшення акцизного податку на бензин і дизпаливо.

Реклама:

Документ передбачає введення уніфікованих акцизів не тільки для бензинів (200 євро / тонна), а й для дизпалива (100 євро / тонна).

Нагадаємо, на даний момент для "дизеля" діє диференційована ставка акцизного податку, яка залежить від вмісту сірки в паливі.

Вид пального

Діюча ставка, €/т

Запропонована ставка, €/т

Збільшення акцизу

Збільшення податкової складової в ціні на АЗС, коп/л

Бензин

182

200

9,89%

18

ДП Євро-2

69

100

44,92%

31

ДП Євро-4

62

100

61,29%

38

ДП Євро-5

42

100

138,09%

5

Джерело: Консалтингова група "А-95"

У Міненерговугілля стверджують, що даний законопроект ще не обговорював з профільним міністерством і його пропозиції в тексті ще не враховані. Не виключено, що вони будуть стосуватися інших товарних позицій.

"Моє ставлення до зрівнялівки (акцизного податку на дизпаливо – "ЕП") за якістю різко негативне. Але розглядати проблему потрібно в комплексі, - каже Фелікс Луньов, радник голови правління НАК "Нафтогаз України". - Необхідно дивитися на весь перелік нафтопродуктів. Я, наприклад, не розумію, чому на прямогонний бензин акциз 19 євро?"

Учасники ринку багато разів говорили, що подібне стимулювання виробництва та імпорту якісного палива змінило структуру самого ринку.

Динаміка ринку дизпалива в залежності від вмісту сірки 2007-2011 рр., тис. тонн.

Джерело: Консалтіговая група "А-95"

Так на думку, Олександра Сіренка, аналітика консалтингової компанії UPECO частка дизпалив на ринку, що відповідає стандартам "Євро-4" і "Євро-5", зросла з 10% в 2007 році до приблизно 80% в нинішньому.

"Диференціація акцизів - це спосіб стимулювання споживання більш екологічних видів палива. Вона необхідна при дії декількох стандартів якості на ринку одночасно? - заявили в прес-службі ТНК-ВР Коммерс. - Якщо старі стандарти втратять чинність з 1 січня 2012 року, і на ринку буде присутнє тільки ДП класу "Євро 4" і "Євро 5", в диференціації акцизів не буде необхідності".

На думку Сергія Куюна, директора консалтингової групи "А-95", якщо уряду потрібні надходження, то слід було б еквівалентно підвищити всю шкалу акцизного податку на дизпаливо, але не відмовлятися від диференціації.

Кожного разу нафтотрейдери висловлювали надію на те, що держава зробить такий же крок і на ринку бензину. Але, не виключено, що станеться все якраз навпаки. У всякому разі, документ вже отримав "благословення" Державної податкової службі.

"Проект закону "Про внесення змін до Податкового кодексу щодо збільшення акцизного податку на нафтопродукти і автотранспортні засоби" був розроблений Міністерством інфраструктури і був підтриманий ДПС і, швидше за все він вступить в силу з 1 січня 2012 року, - заявила Ірина Мельник, начальник відділу аналізу податкового законодавства ДПС. - Поки він розглядається у комітетах і відомствах і погоджується Верховною радою".

Розуміння ініціативи Мінінфраструктури лежить в площині підготовки до "Євро-2012". Тому як кошти від збору акцизного податку акумулюються в спеціальному фонді держбюджету. З нього-то і фінансуються витрати на підготовку до чемпіонату Європи.

Як стверджують представники Державної податкової служби, показники нинішнього року хоч і перевищують торішні, але відстають від запланованих.

"Відбувся перерозподіл попиту нафтопродуктів між вітчизняним виробництвом та імпортом, - каже Тетяна Коваленко, начальник управління адміністрування акцизного податку ДПС. - З імпорту теж сплачуються відповідні податки, але це відбувається на митниці. Але у зв'язку з тим, що у нас різний з ними облік ці кошти не надходять до спеціального фонду держбюджету".

Заради справедливості варто зауважити, що свою лепту в "недобір" спецфонду внесли:

- Дія з 17 квітня по 31 серпня двох законів України, які знизили ставку на нафтопродукти зі 182 до 132 євро (втрати близько 800 млн гривень).

- Списання податкової заборгованості ряду суб'єктів відповідно до законів прийнятих 12 травня Верховною радою: закони № 3319-VI "Про деякі питання заборгованості за спожитий природний газ та електричну енергію" і № 3320-VI "Про внесення змін до Податкового кодексу Україні щодо питань оподаткування природного газу та електричної енергії ".

- Зміна балансу споживання на ринку нафтопродуктів на користь імпорту (недоотримано близько 2,5 млрд гривень).

- Збільшення ввезення та переробки Лисичанським НПЗ давальницької сировини (втрати надходжень приблизно на 1 млрд гривень).

У свою чергу, Державна митна служба вже в практично удвічі перевищила надходження від імпортних нафтопродуктів.

"Митна служба вдячна імпортним операторам за те, що цього року вони суттєво збільшили надходження до бюджету, - заявив Ярослав Прокопенко, перший заступник начальника департаменту з боротьби з контрабандою, аналізу ризиків та протидії корупції Держмитслужби. - Якщо в 2010 році від ввезення нафтопродуктів Митниця отримала трохи менше 6 млрд гривень, то на початок листопада ми вже наблизились до 12 млрд гривень".

Тому дії Мінінфраструктури пояснюються в тому числі і особливістю розподілу надходжень одного і того ж виду платежів до різних фондів.

Міністерство розраховує, що в 2012 році за рахунок підвищення акцизів на бензин і дизпаливо дозволить зібрати 3,3 млрд гривень.

А платити за ці особливості в кінцевому підсумку доведеться споживачеві, причому не тільки за кожен літр палива, але і, оплачувати зростаючу вартість товарів і послуг, оскільки дизельні авто, здебільшого - комерційний транспорт.

Реклама: