Перевірки СБУ паралізували роботу митниць
Затримку на митницях спричинила чергова перевірка митних пунктів Службою безпеки. За останні пів року це вже третій випадок затримки товарів на кордонах без обґрунтованого пояснення.
Уряд України в черговий раз продемонстрував як створювати затори на своїх кордонах.
З початку року було зведено нанівець роботу Південної митниці через посилені перевірки вантажів Держмитслужбою і СБУ.
Так, під прицілом правоохоронних органів вже вкотре опинилися Одеській й Іллічівський порти.
Ще наприкінці тижня від Держслужби морського і річкового транспорту почала надходити інформація про те, що у припортових зонах згаданих об'єктів скупчилися сотні автівок, а на суднах в акваторії гаваней застрягли тисячі контейнерів.
Утім, подібне для українських митників вже стало звичним явищем. Варто лише згадати, скільки було таких прецедентів останнім часом.
Якщо у 2008 році затримки виникали тільки на західних кордонах й здебільшого були пов'язані із страйками польських колег, то у 2010 році підставою для простою вантажів були вже внутрішні причини, а саме, намагання уряду обмежити експорт зерна.
Вперше про ускладнення процедури вивезення зерна стало відомо у червні. Тоді за розпорядженням Держмитслужби, до розмитнення товару залучили підрозділи боротьби з контрабандою і призначили додаткові експертизи для перевірки зерна.
Восени рух на Південній митниці знову обмежили. Тоді керівництво державної митниці пояснювало свою старанність спробами виявити схеми нелегального ввезення товарів через Одеський морський кордон.
У результаті таких дій з боку держави зазнали значних збитків досить багато підприємств: порти, вантажовласники, автоперевізники і залізниця.
У зв'язку з цим в кінці вересня прем'єр-міністр Микола Азаров доручив спростити процедури контролю вантажів, пасажирів і транспортних засобів у морських торговельних портах.
Відповідно до доручення, нормативний термін митного огляду контейнерів у портах не повинен був перевищувати двох годин.
"За місяць ми перевіримо, як виконується цей норматив. Якщо виконується - ми подякуємо керівникові митниці й поставимо нові підвищені завдання. Якщо не виконуються - буде працювати інший керівник", - таку обіцянку тоді дав прем'єр.
В кінці 2010 року ситуація значно покращилася, проте, як виявилося, ненадовго. З початком нового року на Південній митниці знову утворилися затори з транспорту із товарами.
Наразі, за інформацією Держслужби морського і річкового транспорту, інтенсивність митного оформлення контейнерів для розвантаження в Одеському порту знизилася в п'ять разів, а в Іллічівському - втричі. Не виключається і ймовірність повної зупинки прийому контейнерів.
В одеському порту повідомили, що на території складів накопичилося понад 4 тисячі нерозвантажених контейнерів, ще 7 тисяч знаходиться у припортовій зоні.
Через це державні порти не дораховують доходів і працюють неефективно. Розвантаження і поставка контейнерів дають більше прибутку, аніж їх зберігання на складах. До того ж, більшість складів на території портів належить комерційним структурам.
Ще більше втрачають перевізники і власники товарів.
За останніми даними Асоціації міжнародних автоперевізників (АсМАП) в Одеському регіоні, близько 800 вантажівок сьогодні не можуть пройти митний контроль в Іллічівському порту, а в Одеському - 500.
"Вже кілька днів у непідключених холодильниках знаходяться продовольчі вантажі - усі місця підключення зайняті. Частина товарів просто на морозі, нікого не хвилює, що тара може зіпсуватись через негоду. Окремі вантажі вже треба готувати до утилізації", - так описує ситуацію в портах один з представників транспортної компанії.
Окрім цього, за словами представників АсМАПу, перевізникам, не враховуючи простою вантажівок, доводиться ще платити за зберігання машин і контейнерів у портах. До того ж, деяким невеликим фірмам через це загрожує банкрутство.
Які ж вагомі підстави були для таких наслідків? Посилений огляд контейнерів митниками розпочався ще 14 січня, однак ніяких офіційних повідомлень з боку митної служби не надходило.
Не пояснили "Економічній правді" в чому причина ретельних перевірок і речники Держмитслужби. Мовчання з боку митного відомства вражає, враховуючи щогодинні збитки, яких зазнають окремі компанії через простій вантажів.
У той же час, ще на початку тижня ЗМІ поширили неофіційну інформацію, яка свідчить, що затори спричинила чергова перевірка митних пунктів Службою безпеки.
Зокрема, представник автоперевізників Дмитро Охрімчук заявив, що до нього потрапив лист, в якому одеське управління СБУ повідомляє митницю про те, що будуть ретельно оглядатися усі контейнери з їх вивантаженням на 100%.
Копія цього документу і листа начальника Одеського порту Юрія Васькова також є в розпорядженні "Економічної правди".
Керівник прес-служби СБУ Марина Остапенко в коментарі "Економічній правді" підтвердила, що в даний час на Південній митниці правоохоронцями проводиться оперативна робота. Утім, речник наголосила, що до довгих черг на митних пунктах діяльність її співробітників немає ніякого відношення.
"Проблеми створюють самі брокери. Коли наші співробітники з'являються на митницях в рамках боротьби з корупцією, контрабандою або зловживанням службовим становищем, вони просто перестають подавати товарні декларації і створюють через це величезні черги", - зазначила вона.
За словами Остапенко, повному розвантаженню підлягають не всі контейнери, а лише ті, щодо яких є підозра на контрабанду. "Тобто, з урахуванням оперативної ситуації", - додала речник.
У свою чергу, автоперевізники кажуть, що співробітники Служби безпеки відмовлялися відпускати навіть оформлені машини, за якими декларації вже були подані.
"Це неправда, стояло 260 машин в Іллічівському порту вже завантажених, оформлених митницею, а в Одеському - 180. Утім, співробітники СБУ не випускали їх і не повертали документи протягом тижня", - запевнив "Економічну правду" голова одеського регіональної Ради АсМАП Олександр Благодир.
За останньою інформацією від джерел в Кабміні стало відомо, що представники Держмитслужби і Служби безпеки у вівторок провели нараду, на якій обом сторонам не вдалося домовитися.
Однак, після цього митники наказали брокерам подавати нові пакети документів на оформлення, і частину машин вже, начебто, відпустили.
У будь-якому разі, подібні проблеми на українських митницях не додають оптимізму міжнародним та вітчизняним компаніям, що займаються вантажними перевезеннями.
За останні пів року це вже третій випадок затримки товарів на кордонах без обґрунтованого пояснення.
При цьому слова прем'єра про покарання винних, схоже, так і залишаться не більше ніж обіцянкою.