Банки таємно продають проблемні борги?
Фінансові експерти пояснюють неоднозначну поведінку банків їхнім прагненням сховати наявність великих обсягів проблемної заборгованості. Себто, інформація про співробітництво з колекторами позначається на іміджеві банку.
Банки продовжують позбавлятися неплатоспроможних боржників. У 2010 році фінансові установи готові продати колекторським та факторинговим компаніям черговий пакет проблемних кредитів, але не за безцінь.
За даними колекторської компанії Credit Collection Group, 2009 року банківський сектор України позбувся боргів на суму понад 2 мільярди гривень за середньою ринковою ціною - не більше 10% від суми заборгованості за тілом кредиту. Основну частину, кредитний портфель на 1,5 мільярда гривень, банки реалізували за останні чотири місяці.
Найбільш активними продавцями на борговому ринку, за словами поінформованого джерела, у 2009 році були Правекс-Банк, ІНГ Банк Україна, Кредит Європа Банк, Індекс-банк, СЕБ Банк, ОТП Банк, БТА Банк, Кредобанк, банк "Ренесанс Кредит", УніКредит Банк та Платинум Банк.
Найчастіше борги купували компанії CCG, "Укрфінанс", eCall, CredEx і "Укрборг". Вони і зараз є найактивнішими учасниками банківських тендерів.
В цілому, гіперактивність гравців ринку в останньому кварталі 2009 року не була випадковою.
У першу чергу, у серпні 2009 року парламент вніс зміни до деяких законів щодо фінансового оздоровлення банків, що спростило продаж проблемних кредитів.
"Документ дозволив відносити дисконт - різницю між залишком боргу і ціною продажу - на валові витрати банку", - пояснив "Економічній правді" начальник спеціалізованого департаменту Укрсиббанку Єгор Кононенко.
Таким чином, фінансові установи змогли включати у витрати суму списань, що виникає при продажу боргів з дисконтом, уникаючи сплати податку на прибуток. Крім того, продаж боргів дозволив банкам списати безповоротні кредити і звільнити сформовані під них резерви.
Прийняття закону сприяло створенню цивілізованого ринку купівлі-продажу проблемних боргів. До цього колекторські компанії, які з'явилися ще 2006 року, в основному брали банківські борги на аутсорсинг, отримуючи з них комісію.
Якщо банк і продавав проблемні кредити, то тільки афільованим компаніям, але такі угоди були непублічними.
Другим чинником, який призвів до буму продажу "токсичних" кредитних портфелів наприкінці 2009 року, колектори назвали бажання банків поліпшити річну звітність. Проте проблема "брудних" портфелів й надалі залишається для банківського сектора актуальною. Більше того - їх кількість зростає.
На кінець 2009 року проблемні позики склали майже 9% кредитного портфеля банків або близько 65 мільярдів гривень, стверджують в асоціації "Український кредитно-банківський союз".
За прогнозами колекторського агентства Verdict, у 2010 році банки продовжать збувати прострочені боргові зобов'язання, але різкого зростання обсягів не буде.
"У цьому році не варто очікувати збільшення об'ємів проданих боргів. Ймовірно, показник залишиться на рівні 1 мільярда гривень. А от сума, за яку куплять ці борги, напевно, зростатиме", - вважає генеральний директор групи компаній eCall Олексій Тесленко.
Експерти eCall впевнені, що у 2010 році борги на цю суму обійдуться колекторам у 100 мільйонів гривень. "2009 року за таку ж суму боргів колекторські компанії заплатили уп'ятеро менше, близько 20 мільйонів гривень", - уточнює Тесленко.
На його думку, окреслена динаміка свідчитиме про стабілізацію банківського сектора і "звикання установ до вантажу прострочених заборгованостей". Тому дешевими вони не будуть.
Комерційний директор Credit Collection Group Ольга Чернишук погоджується з цією тезою, але прогнозує більш помірне подорожчання проблемних кредитів.
"Конкуренція посилюється на ринку факторингу з кожним днем, а це не може не позначитися на ціні портфелів у бік підвищення. Але при цьому, за нашими прогнозами, зростання цін у 2010 році не перевищить 20% порівняно з попереднім роком", - стверджує Чернишук.
Тимчасом у колекторській компанії "Укрборг" вважають, що поки зарано говорити про підвищення цін.
"У 2010 році не було угод, які можна порівняти за обсягами з найбільшими угодами, укладеними з банками 2009 року. Тому порівнювати фактичну ціну за викупленим портфелями за 2009 рік з сьогоднішніми пропозиціями на тендерах некоректно", - підкреслює директор з розвитку бізнесу "Укрборгу" Іван Палажук.
За його словами, ціни диктують не банки, а самі боржники, які в сукупності визначають якість пулу заборгованості.
"Левова частка загальної суми проданих у 2009 році кредитів - це портфель дуже низької якості з дисконтом 99,6%. Очікується, що якість портфелів, які будуть продаватися у 2010 році, буде кращою. Тому знижки на них можуть скласти 90-95%", - пояснює гендиректор eCall.
Основними якісними параметрами для оцінки портфеля кредитів колекторами у Credit Collection Group називають термін прострочення, суму заборгованості, співвідношення тіла кредиту і нарахованих штрафних санкцій, історію платежів і ступінь опрацювання боржників внутрішніми службами банку.
"Саме вміння правильно оцінити портфель є запорукою встановлення ідеальної ціни за портфель, вигідної для обох сторін", - наголошує Чернишук.
Наприклад, максимальну ціну - 18% від номінальної вартості - зміг отримати від CCG за свої активи ІНГ Банк Україна. Однак фінансова установа продавала кредити роздрібного підрозділу, який закривався, тому далеко не всі боржники банку були проблемними.
За прострочені на рік позики колектори готові платити до 7%, якщо отримують повну інформацію не тільки про позичальника, його фінансовий стан, фактичне місце проживання та роботу, але і про його родичів. Ціна портфеля знижується при втраті кредитних справ.
У банках, натомість, уникають теми продажу "поганих" кредитів. У Правекс-Банку і Кредобанку, наприклад, вирішили не коментувати це питання. А в Укрсиббанку запевняють, що нічого не знають про факт підвищення цін, тому що "установа не продає проблемні активи".
Хоча, за даними "Економічної правди", Укрсиббанк у 2009 році здійснив декілька таких продажів для компанії eCall.
Фінансові експерти пояснюють неоднозначну поведінку банків їхнім прагненням сховати наявність великих обсягів проблемної заборгованості. Себто, інформація про співробітництво з колекторами позначається на іміджеві банку.
Сьогодні в Україні працює близько 20 великих колекторних компаній. На думку аналітиків, потужна конкуренція серед покупців цілком здатна призвести до зростання цін на проблемні активи. При цьому невеликим колекторам доведеться піти з ринку через відсутність коштів на придбання портфелів.