3G в Україні: гальмують усі
Аналіз технічної готовності операторів свідчить, що шанси перемогти у конкурсі на частоти для UMTS однакові для учасників торішнього аукціону. "Астеліт" має перевагу через вищу готовність обладнання, а "Київстар" та МТС - багатші.
Розвиток інформаційних технологій в Україні відстає не лише від європейського, але і від російського ринку. І винуваті у цьому не лише інертність влади, а й пасивність українських операторів, які не поспішають розгортати свої мережі.
2009 року вони безрезультатно змагалися за ліцензію на частоти для зв'язку третього покоління. Проте досі жоден з операторів не певен, що незабаром отримає таку ліцензію. Тому вони поки не ризикують інвестувати у технічний прогрес, як це роблять їхні російські колеги.
Змагання сусідів
Такі ж проблеми були і у "великої трійки" російських мобільних операторів у Москві. В той час, як у багатьох містах уже існувало покриття стандарту третього покоління UMTS, військові забороняли охоплювати столицю такою мережею.
Дозвіл "трійка" дістала 6 листопада 2009 року, а вже у січні 2010 року розраховувала запустити покриття. Річ у тім, що кожен оператор будував мережу третього покоління заздалегідь. Один лише "Мегафон" мав напоготові близько 700 станцій у Москві та області.
Правда, операторам завадили нові правила митного союзу Росії, Білорусі та Казахстану, через які вони досі не можуть ввезти обладнання, чекаючи, поки уряд визначиться з нововведеннями на зразок ліцензування імпорту радіоапаратури. Утім, це вже політичні несподіванки, від яких ніхто не застрахований.
Молодим - дорога
В Україні найвищу готовність до розгортання UMTS декларує компанія "Астеліт" - торгівельна марка life:).
Керівник піар-департаменту Оксана Рудюк переконує, що найбільші міста буде покрито 3G-мережею протягом кількох місяців від моменту отримання ліцензії. Хоча й додає, що швидкість її розгортання залежатиме від вартості обладнання.
Представниця оператора нагадує, що він є досить молодим і будував мережу в момент, коли перспектива UMTS вже була передбачуваною. Тож перехід на 3G, запевняє вона, не вимагатиме масштабних інвестицій.
Всі три тисячі базових станцій, які компанія встановлює останнім часом, підтримують 3G. Тестові запуски мережі третього покоління вже було проведено, хоча й не на робочих частотах, досі зайнятих військовими.
За словами аналітика компанії Concorde Capital Єгора Самусенка, таке обладнання коштує дещо дорожче, ніж традиційна GSM-апаратура, однак у сумі виходить дешевше, ніж встановлення окремих станцій під різні формати.
Стара гвардія
"Старі" оператори - "Київстар" та МТС - мають розвинені мережі, укомплектовані переважно станціями другого покоління.
Хоча, за словами менеджера із зв'язків з пресою "Київстару" Сергія Товстенка-Забєліна, близько 30% базових станцій компанії вже готові для встановлення устаткування 3G.
Втім, додає він, порівняно з майбутніми мільйонними інвестиціями у придбання ліцензії, закупівлю обладнання, впровадження нового стандарту та маркетинг, кошти, витрачені компанією на цей проект, є поки що порівняно незначними.
З моменту отримання ліцензії "Київстар" планує розгорнути 3G-мережу у містах-мільйонниках за півроку, а потім - активно розширювати покриття по всій Україні.
Провідний експерт із зв'язків з громадськістю компанії "МТС-Україна" Влад Войтович розповідає, що витрати, пов'язані з впровадженням нового стандарту, будуть обчислюватися сотнями мільйонів доларів. Наприклад, у Росії інвестиції МТС у 3G у 2008-2009 роках склали близько 700 мільйонів доларів.
Наразі "МТС-Україна" оптимізує існуюче обладнання, забезпечуючи його сумісність з UMTS, а будувати мережу почне відразу після отримання ліцензії.
Войнович не взявся оцінити термін запуску 3G-мережі у комерційну експлуатацію, пояснюючи, що він залежить від багатьох факторів. На ринках інших країн, де працює МТС, технологію впроваджували через рік після отримання ліцензії.
Пасивна готовність
Компанія "Українські радіосистеми" - торгівельна марка Beeline - не брала участі у проваленому 2009 року конкурсі на частоти для стандарту UMTS, небезпідставно заявивши, що умови тендера були нечітко сформульовані.
Мережа Beeline також порівняно молода. За словами керівника її служби із зв'язків з громадськістю Ірини Леліченко, вона побудована на обладнанні GSM/WCDMA, яке є базовим для розгортання мережі 3G.
Однак у компанії відмовляються оцінювати час, потрібний для запуску цього стандарту. Можливо, тому, що оператор, за даними Єгора Самусенка, наразі майже зупинив розбудову мережі.
У держави на хвості
Водночас, "Білайн" уже зараз створює базу абонентів 3G-зв'язку, домовившись про роумінг з єдиним оператором, що має мережу UMTS, - державним "Укртелекомом", торгівельна марка Utel. Однак ця компанія, незважаючи на активну рекламу, поки що не змогла наростити великої абонентської бази.
Так само вчинила компанія "Київстар", але наразі їй буде складно заманити до користування цією послугою нових абонентів, адже її пропозиція не набагато краща за власну пропозицію "Укртелекому".
Абонент "Київстара", якому знадобляться послуги 3G, у будь-якому разі буде змушений купувати нову sim-картку - чи то "утелівську", чи то ще одну спеціальну "київстарівську". У другому випадку в абонента буде хіба що якіснішим EDGE-покриття, яке дозволить йому користуватися інтернетом за межами мережі Utel.
МТС залучає абонентів послуг передачі даних в інший спосіб - використовуючи альтернативну CDMA-мережу для надання послуги "МТС Коннект", яку експерти класифікують як 2,5G.
Згодом, за словами Войтовича, ці технології буде вужче спеціалізовано. "Абоненти UMTS виходять в інтернет переважно з мобільних телефонів, тоді як абоненти CDMA-формату користуються ним на домашньому комп'ютері", - каже він.
Велика трійка - за абонентів бійка
Наразі ж компанії лише тестують невеликі експериментальні мережі третього покоління, причому роблять це переважно у закритих екранованих приміщеннях. У польових умовах тестування можна буде вести тільки після дозволу військових.
Аналіз технічної готовності операторів свідчить, що шанси перемогти у конкурсі на частоти для UMTS однакові для учасників торішнього аукціону. "Астеліт" має перевагу через трохи кращу готовність обладнання, а "Київстар" та МТС - багатші.
Однак у будь-якому разі навряд чи суттєво скоротиться відставання українського ринку бездротової передачі даних від аналогічного ринку Росії, не кажучи вже про Західну Європу.