Українська правда

Чи робитимуть китайці "запорожці"?

Надходить пора великих звершень для Васадзе. Ймовірним покупцем пакету акцій ЗАЗ експерти вважають китайську Chery Automobіle Co Ltd. Компанія ця веде досить агресивну стратегію на ринку й не приховує намірів усталити позиції в Україні. Тому придбання 31,

Один із наближених до Юлії Тимошенко бізнесменів, власник корпорації "Укравто" Таріел Васадзе повторює шлях головного фінансового "спонсора" Блоку Литвина - Ігоря Єремеєва. Як відомо, після парламентських виборів 2006 року пан Єремеєв, відпочивши від виборчих штормів, зайнявся значними угодами: реалізував свою частку у Дрогобичському НПЗ (41% акцій у ВАТ "НПК "Галичина"). Надходить пора великих звершень і для Васадзе.

На майбутній продаж ним свого активу прямо вказують останні маніпуляції акціями запорізького автозаводу. Так, минулого тижня 31,7% акцій були виведені зі статутного фонду корпорації "Укравто" і повернуті в ЗАТ "ЗАЗ". Тепер їх необхідно або анулювати, або продати іншому акціонерному товариству. Третього не дано, оскільки, відповідно до чинного законодавства, компанія не може бути власником своїх цінних паперів. Анулювання акцій, по суті, означало би зменшення статутного фонду, що у випадку із запорізьким автомобільним заводом практично виключено. Залишається єдиний варіант, котрий, між тим, на підприємстві офіційно заперечують.

За повідомленням прес-служби ЗАЗ, повернення акцій пов'язане з відмовою від раніше запланованої додаткової емісії. Мовляв, у такий спосіб підприємство збиралося залучити інвестиції для модернізації виробництва. Але у зв'язку зі зміною ситуації на українському й світовому ринку капіталу акціонери передумали.

Тут варто нагадати, що раніше ЗАЗ неочікувано для всіх відмовився від оголошеного розміщення облігацій на 600 млн грн. Отримані кошти передбачали спрямувати на розвиток. Зокрема, йшлося про запуск нової фарбувальної лінії, лінії з виробництва пластмасових деталей і виконання низки інших пунктів інвестпрограми. Андеррайтером обрали Брокбізнесбанк, що належить колегам-однопартійцям Васадзе - братам Бурякам.

Облігації вже були надруковані, коли ЗАЗ раптом оголосив, що зупиняє процес реєстрації випуску й проспекту емісії в ДКЦБФР. Тоді прес-служба підприємства повідомила, що зазначене рішення пояснюється "змінами в політиці позик". Що приховано за цим формулюванням?

Очевидно, що подальший розвиток автомобілебудівного гіганта вимагає значної модернізації. А отже - масштабних інвестицій. З іншого боку, на думку галузевих експертів, пан Васадзе може одержати за 31,7% акцій ЗАЗ десь близько 600 млн дол.

Найімовірнішим покупцем в українських ЗМІ називали компанію General Motors Europe, з якою в ЗАЗ давно налагоджені тісні партнерські зв'язки. Однак насправді саме з цієї причини в європейської філії GM немає особливих причин нарощувати свою присутність на запорізькому автозаводі. Тим паче, що зараз значні ресурси цієї компанії кинуті на польський автомобілебудівний завод FSO. Куплений, до речі, на паях із Укравто.

Набагато ймовірнішим покупцем пакету Васадзе експерти вважають китайську Chery Automobіle Co Ltd. Компанія ця веде досить агресивну стратегію на ринку й не приховує намірів усталити позиції в Україні. Тому придбання 31,7% акцій ЗАЗ і освоєння на ньому зборки своїх машин щонайбільше відповідає планам китайців. Те ж саме можна сказати й про іншу велику автомобілебудівну компанію з Піднебесної - Jіanghuaі Automotіve Company.

Залишається додати, що Укравто є дистриб'ютором їхньої продукції в Україні через свої структурні підрозділи, фірми CA Automotіve (Chery) і "ТДЦ-авто" (JAC). До складу корпорації також входять підрозділи, зайняті розвитком готельного, ресторанного й туристичного бізнесу, сервісного автомобільного обслуговування.

Саме тому передпродажна підготовка пакета акцій передбачає його виведення зі складу досить різношерстої Укравто - інакше інвестори не зможуть толком зрозуміти, що ж вони, властиво, купили. Крім того, Укравто за формою є відкритим товариством, і для продажу пакета потрібна згода зборів акціонерів. Тоді як закрите суспільство приймає таке рішення за спрощеною процедурою. Виходячи з цього, повернення 31,7% пакета в ЗАТ "ЗАЗ" видається цілком логічним.

Олексій Некраса, аналітик компанії Galt & Taggart Securities:

- Зважаючи на досвід тривалої співпраці Укравто, ЗАЗ і General Motors (вони створили спільне підприємство на заводі FSO у Польщі), було би зрозумілим, якби вони зробили щось схоже і на ЗАЗ.

У ЗМІ навіть писали, що пакет продано General Motors. Але Укравто і ЗАЗ поки що спростовують цю інформацію. Такий крок (створення СП Із General Motors - ЕП) був би логічним, але з ким саме співпрацюватиме Укравто залежить від того, як у самій компанії бачать свій подальший розвиток.

Є й інший варіант, але він менш реальний – це китайський виробник автомобілів, компанія Chery Automobіle Co Ltd, яка зараз виходить на український ринок (наразі вони працюють на Кременчуцькому автоскладальному заводі, що входить до корпорації АІС). Хоча якщо Україна вступить до СОТ, цій компанії буде не так цікаво виробляти автомобілі в Україні.

Весь завод оцінюють приблизно у $600 млн. Щодо модернізації, то у 2005 році розробили інвестиційну програму для ЗАЗ на досить значні кошти, але згодом її заморозили через відміну пільг. Обсяг інвестицій у цьому випадку може залежати від того, що саме запланує ЗАЗ: модернізацію лінії фарбування, зварювальну лінію чи щось більше; має значення, що саме там треба зробити, бо модернізувати можна багато чого.

Олександр Спасіченко, керівник інвестиційного відділу інвесткомпанії "Бонум Груп":

- Найвірогідніше, 31,7% акцій вивели зі статутного фонду корпорації "Укравто" і повернули в ЗАТ "ЗАЗ" для структуризації активів із метою, наприклад, подальшого продажу, оскільки 31,7% належало напряму Укравто, а друга частина належала компанії, яка також належить Укравто. Тобто де-факто - власник не змінився.