Українська правда

Стільниковий ринок на двох

Технології передачі даних розвиваються у всьому світі. Спробу не відставати від міжнародних тенденцій роблять і деякі українські оператори мобільного зв’язку. Спектр і якість їхніх послуг мають бути приблизно однакові. Але обирати треба когось одного…

Технології передачі даних розвиваються у всьому світі. Спробу не відставати від міжнародних тенденцій роблять і деякі українські оператори мобільного зв’язку. Спектр і якість їхніх послуг мають бути приблизно однакові. Але обирати треба когось одного…

Першим став останній

Через швидкий розвиток технологій і досі відсутні загальновживані критерії "широкосмуговості". У різних джерелах можна знайти визначення, що суттєво відрізняються між собою. Якщо два-три роки тому швидкою вважалася передача 128 Кбіт/сек, то на сьогодні послуга, що претендує на звання "широкосмугового доступу", має забезпечувати реальну швидкість не менше ніж 300-400 Кбіт/сек.

До кінця 2006 року амбіції операторів стільникового зв’язку у цьому напрямку були обмежені можливостями технологій передачі даних найбільш поширеного в Україні стандарту GSM. Розроблена для GSM-мереж, технологія GPRS та її більш сучасна модифікація EDGE зазвичай забезпечують швидкості на рівні 120-150 Кбіт/сек. Навіть у теорії цей покажчик не може перевищити рівня 473.6 Кбіт/сек.

Провідні українські оператори GSM-мереж – "Київстар", "УМЗ", "Астеліт" -- забезпечують покриття, доступність, середню швидкість та інші показники послуг передачі даних на вельми пристойному рівні порівняно з колегами Європи та Північної Америки.

Аби подолати обмеження GSM, у "Телесистемах України" вирішили зробити ставку на альтернативну технологію, відому як CDMA. На відміну від давно присутніх на ринку операторів CDMA-мереж ("Інтертелеком", "ІТС", "ВелтонТелеком"), у мережі ТСУ використовують сучасніший стандарт - CDMA2000 1x EvDO. Міжнародний союз електрозв’язку відносить його до так званих технологій "третього покоління" мобільного зв’язку.

Хоча формально послуги за торговою маркою "PEOPLEnet" почали надавати наприкінці 2006 року, компанії знадобилося кілька місяців, аби довести їх до належного рівня. Як стверджують представники ТСУ, на сьогодні послугами компанії користуються близько 70 тисяч абонентів. Приблизно половину з них зацікавила саме швидкісна передача даних. До кінця року абонентська база "PEOPLEnet" має сягнути 100 тисяч.

Важливим є те, що послуги за торговою маркою "PEOPLEnet" стали першим в Україні прикладом мобільного доступу до інтернету, спроможним конкурувати з послугами на основі традиційних технологій фіксованого зв’язку.

+1

У жовтні до амбітного новачка приєднався найстаріший учасник ринку. Компанія "Український мобільний зв'язок" (ТМ "МТС", "Jeans", "Sim-Sim", "Екотел" та інші) додала до переліку своїх послуг нову позицію -- "МТС-Конект". Новий гравець обрав шлях, дуже подібний до того, яким вже рік поспіль рухається "PEOPLEnet".

Для надання послуг швидкісної мобільної передачі даних УМЗ також обрав стандарт CDMA2000 1x EvDO. Нова мережа, створена в рамках цього проекту, використовує частоти в діапазоні 450 МГц. Донедавна в цьому діапазоні працювала мережа стільникового зв’язку за технологією NMT450, з якої майже п'ятнадцять років тому починався бізнес УМЗ. Враховуючи, що послуги голосової телефонії компанія надає в GSM-мережі, нову CDMA-мережу використовують винятково для передачі даних.

На сьогодні послуги "PEOPLEnet" надають у Києві та більшій частині Київської області, Львові, Одесі, Донецьку, Дніпропетровську, містах-супутниках, Кривому Розі, Харкові, Сімферополі.

Послуга "МТС-Конект" поки що обмежена Києвом та Харковом.

Обидві компанії швидко збільшують покриття і до кінця 2008 року охоплять всі обласні центри. До кінця 2009-го у зоні покриття CDMA-мереж мешкатиме близько 80% населення країни.

Що обрати?

Суттєвою відмінністю "МТС-Конекту" є використання більш сучасної та швидкісної версії технології CDMA2000 1x EvDO, так званої Ревізії А. Завдяки цьому швидкість передачі даних у "зворотному напрямку" (від абонента до базової станції) дозволяє використовувати, наприклад, послуги IP-телефонії на кшталт "Skype" чи "Gizmo". В наявній мережі "Телесистем України", що використовує технологію CDMA2000 1x EvDO Ревізії 0, це неможливо. До кінця року компанія збирається оновити своє обладнання, щоб також забезпечити підтримку Ревізії А.

За результатами практичних тестів, середня швидкість передачі даних "PEOPLEnet" у місті Києві сягає 400-600 Кбіт/сек. в робочий час. Показники "МТС-Конекту" поки що менш стабільні, але навряд чи суттєво відрізнятимуться в наступні місяці.

Компанії пропонують для підключення аналогічне обладнання за дуже схожими умовами.

Таблиця 1. Вартість USB-модема

Без додаткової угоди

Угода на 18 місяців

Угода на 24 місяці

Угода на 1 рік, абонплата 25 грн на місяць

Угода на 1 рік, абонплата 330 грн на місяць

"МТС-Конект"

1170,00

715,50

654,90грн

"PEOPLEnet"

1185

745

645

Ціни наведені в гривнях із ПДВ

На сьогодні обидві компанії надають свої послуги винятково за контрактної форми підключення. Порівнювати вартість їхніх послуг "в лоб" неможливо через принципово різні підходи до тарифікації, що їх обрала кожна з компаній. Почнемо із "МТС-Конекту".

Таблиця 2. Вартість послуг "МТС-Конекту"

Тарифний план

Вартість на місяць, грн

Вартість передплаченого трафіку, за 1 Мбайт

Вартість трафіку понад сплачений, за 1 Мбайт

Передплачений обсяг, Мбайт

Конект 50

50

0,08

0,10

600

Конект 100

100

0,06

0,08

1600

Конект 150

150

0,04

0,06

4096

Конект 200

200

0,02

0,04

10240

Ціни наведені в гривнях із ПДВ

Послугу активують і сплачують у рамках діючого контракту. Тому проблеми з поповненням рахунку немає – абоненти можуть робити це у будь-який зручний для них спосіб.

Як бачимо, пропозиція УМЗ спрямована на людей, які або чітко уявляють необхідний для них обсяг послуг, або орієнтуються на доступний їм бюджет, або просто не бажають витрачати час на оптимізацію своїх витрат.

"Телесистеми України" із самого початку пішли іншим шляхом. Під керівництвом директора з маркетингу Оксани Ферчук (до речі, колишнього працівника УМЗ) для "PEOPLEnet" вперше в Україні розроблили та запропонували абонентам ефективний і гнучкий інструмент контролю за витратами, відомий як "тарифний конструктор".

Ідея полягає в тому, що абонент може у будь-який час замовити потрібний йому протягом доби обсяг послуг. І отримати відповідну знижку. Чим більше він використовуватиме щодобово, тим дешевше коштуватиме кожен мегабайт. Причому тарифікується лише спожита послуга. У тарифі "Все просто" абонентська плата взагалі відсутня. Тож якщо послуги не потрібні, за них не доведеться платити.

Таблиця 3. Вартість та умови надання наборів послуг

Набір послуг

Абонплата за добу, грн

Передплачений обсяг, Мбайт

Вартість передплачених даних, грн за 1 Мбайт

Вартість даних понад передплаченого обсягу, грн за 1 Мбайт

Міні-інтернет

2

25

0,08

0,10

Міді-інтернет

6

100

0,06

0,10

Максі-інтернет

25

500

0,04

0,10

Для користування "тарифним конструктором" є інтернет-система самообслуговування. За її допомогою абоненти можуть самостійно виконувати практично будь-які операції – перевіряти та поповнювати баланс, вмикати та вимикати додаткові послуги і т. п. За своїми можливостями система не поступається визнаному лідерові у цій царині - сервісу "Мій Київстар". Попри майже дворічні експерименти, УМЗ досі не може запропонувати своїм абонентам такої можливості.

Усвідомлюючи, як важливо максимально спростити оплату своїх послуг, ТСУ максимально задіяли можливості афільованого з ними "Приватбанку". Послуги "PEOPLEnet" можна придбати та сплатити у будь-якому відділенні чи банкоматі найбільшого в Україні банківського закладу.

Розробляючи свою пропозицію, фахівці ТСУ відштовхувалися від вартості послуг операторів традиційних технологій передачі даних. Компанія "УМЗ", у свою чергу, вирішила відмовитися від характерного для неї підходу "преміальний продукт за преміальною ціною" і спробувала переграти єдиного конкурента саме ціною. Як результат -- послуги обох компаній дуже привабливі і здатні конкурувати за ціною з пропозиціями компаній, що використовують традиційні кабельні технології передачі даних.

Є нюанси

Таким чином, на ринку склалася вельми цікава ситуація. Дві компанії надають ідентичні послуги за допомогою ідентичних технологій. До речі, абонентське обладнання, яке пропонують обидві компанії, постачають ті самі виробники. В усьому іншому компанії є геть різними. УМЗ була першою на ринку. ТСУ поки що останній за часом появи його учасник. УМЗ – одна із найбільших, ТСУ – одна із найменших.

"PEOPLEnet" робить акцент на гнучкості та зручності своєї пропозиції. Компанія орієнтована на тих, хто має специфічні, нестандартні потреби. Зокрема, вимагає ефективного контролю над витратами.

Основний та поки що єдиний конкурент "Український мобільний зв'язкок" у повній мірі використовує свій стратегічний ресурс – мільйон контрактних абонентів -- лояльних до компанії, обізнаних із її підходами, більшість із яких цілком задовольнить стабільна якість за передбачуваною та привабливою ціною.

Обидві компанії одностайні в своїх прогнозах та оцінках ринку - він досі перебуває у початковій фазі свого розвитку. Його потенціал та темпи зростання настільки великі, що місця і абонентів вистачить на всіх.

Анонсований на перше листопада початок діяльності багатостраждального проекту мобільного зв’язку третього покоління може додати напруги цим змаганням. У будь-якому випадку, зростання конкуренції піде на користь абонентам. Чим гостріша конкуренція за наші гроші, тим лагідніші оператори.