Моніторингу енергоресурсів – "так", Нацкомісії – "ні"
Основною проблемою у нас в суспільстві є, на превеликий жаль, відсутність достовірної інформації, яка б враховувала всі аспекти тієї чи іншої проблеми. Зокрема, ми не знаємо скільки наша держава реально споживає первинних енергоносіїв, у нас немає консол
Верховна Рада (принаймні та її частина, котра вважає парламент нерозпущеним) всерйоз «зайнялася» питанням створення Національної комісії з контролю за впровадженням, функціонуванням й удосконаленням єдиної державної системи моніторингу виробництва, поставок, транспортування, споживання паливно-енергетичних ресурсів.
Дійсно, сьогодні, в умовах значного зростання цін на енергоресурси, надмірної енергоємності економіки, критичного стану житлово-комунального господарства, украй важливим є отримання достовірної інформації для формування адекватної політики та прийняття управлінських рішень щодо розвитку паливно-енергетичної галузі та ЖКГ.
Науковцями НАН України розроблено та запропоновано до впровадження Єдину державну систему моніторингу виробництва, постачання, транспортування, споживання та оплати за паливно-енергетичні ресурси і житлово-комунальні послуги (далі ЄДСМ).
Зазначена система мала б сприяти безперервному спостереженню за фактичним станом справ в енергетичному комплексі і житлово-комунальному господарстві України та одержанню оперативної інформації. Це дозволило б своєчасно виявляти та системно аналізувати зміни, що відбуваються.
Таким чином мала б формуватися об’єктивна інформація, яка б виявляла негативні тенденції, що впливають на стан економічної, соціальної, енергетичної та екологічної безпеки держави.
Відсутність такого механізму не дозволяє своєчасно виявити і попередити необ’єктивне зростання цін та тарифів на споживчі і промислові товари, послуги з енерго-, тепло- і водопостачання. Це призводить до не завжди об’єктивної оцінки кількості та вартості енергетичних ресурсів, що споживаються. Внаслідок цього ми отримуємо необґрунтоване збільшення вартості енергоресурсів.
Прийнятий в першому читанні закон передбачає правовий механізм зазначеного питання в основному за рахунок створення ще одного державного органу - Національної комісії України з контролю за впровадженням, функціонуванням та удосконаленням Єдиної державної системи моніторингу виробництва, постачання, транспортування, споживання та оплати за паливно-енергетичні ресурси і житлово-комунальні послуги (ЄДСМ).
При цьому зазначений орган має виконувати функції єдиного методологічного державного центру по затвердженню методик, форм та стандартів ЄДСМ на загально-державному та місцевому рівнях.
Ця ідея в Парламенті та і в суспільстві не є новою. Але шлях її розв’язання визначений парламентом скоріше за все нагадує підхід замість "розв’язати вузол" – "розрубати його".
Основною проблемою у нас в суспільстві є, на превеликий жаль, відсутність достовірної інформації, яка б враховувала всі аспекти тієї чи іншої проблеми. Зокрема, ми не знаємо скільки наша держава реально споживає первинних енергоносіїв, у нас немає консолідованої інформації щодо забруднення навколишнього середовища конкретно над певною територією.
Разом з тим, у нас є безліч інформативних матеріалів відомчого характеру, де можна дізнатись конкретно – скільки видобуто вугілля в мільйонах тонн, газу в млрд. куб. метрів, урану -? , а потім скільки вироблено електроенергії, причому майже половина вироблено атомними електростанціями.
Ми досить спокійно, як що не сказати байдуже, ставимося до показників ефективності використання енергоносіїв, які не лише відстають від європейських країн , але і від Росії та Білорусі.
Нажаль, автори законопроекту не змогли визначити та запропонувати механізм посилення одного з вже існуючих державних органів, і шляхом його посилення покласти на нього зазначені функції (на мою думку, це б могло бути НКРЕ, за умови покладання на нього регуляторних функцій не лише в сфері "великої енергетики", але й в житлово-комунальній сфері, що і пропонувалось мною як пропозиції до проекту Закону України "Про внесення змін і доповнень до Закону України "Про житлово-комунальні послуги" (щодо встановлення плати за комунальні послуги) реєстраційний № 2197. В цьому випадку, ми могли б проводити комплексну державну політику та мати реальну можливість об’єктивного збору інформації. Хотів би зазначити, що закон про НКРЕ також прийнято у першому читанні.
Ситуація із запровадженням Єдиної державної системи моніторингу виробництва, постачання, транспортування, споживання та оплати за паливно-енергетичні ресурси і житлово-комунальні послуги, в разі остаточного прийняття законопроекту реєстр.№3335 може викликати жорстке протистояння в частині розподілу повноважень між регулюючими та виконавчими органами такими як Мінпаливенерго, НКРЕ, Держкомстат та інші. І найбільш вірогідно, що ці питання будуть вирішуватись протягом тривалого часу. Крім того, як завжди постане "найбільш складна" проблема "посадити" туди свою людину кожному із кланів
Дійсно, питання треба і можна вирішувати різними шляхами , але у нас може вийти так, що замість покращення ситуації ми можемо отримати її погіршення. І таким чином буде дискредитована сама ідея моніторингу в енергетичній сфері, що є дуже сумним.
Народний депутат України Пашинський С.В. - Голова підкомітету з питань стратегії галузі та інвестицій Комітету з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки.