Приватизація "Енергоатому" є несвоєчасною
Пропозиція уряду дозволити приватизацію компанії "Енергоатом", яка є монополістом на ринку виробництва електроенергії з ядерного палива, відверто несвоєчасна.
Про це заявив член Наглядової ради Інституту енергетичних стратегій Юрій Корольчук.
За його словами, "Енергоатом" не є готовим до такого процесу і Україна може втратити операційний контроль над стратегічними об'єктами, у тому числі 4 атомними електростанціями, які виробляють майже половину (45%) електроенергії в державі.
"Даний законопроект, який дозволяє продаж до 40% "Енергоатому", можна віднести до групи реформаторських ініціатив уряду. Однак, законопроект не передбачає проведення дійсної реформи ядерної галузі", - вважає Корольчук.
Експерт відзначає, що компанія "Енергоатом" дійсно потребує перегляду своєї діяльності як мінімум на 10-20 років вперед насамперед за двома важливими позиціями.
По-перше, про яку приватизацію "Енергоатому" можна говорити, якщо не проведена оцінка вартості об'єктів "Енергоатому" і АЕС. І не визначена сума інвестицій та їх походження, потрібно буде або залучити, або виділити з бюджету України для побудови нових АЕС на заміщення виведених з експлуатації.
По-друге, малоймовірно, що в найближчому майбутньому в Україні буде функціонувати ліберальний ринок електроенергетики, право вибору постачальника електроенергії, ринок двосторонніх контрактів. А без цього продавати "Енергоатом" взагалі немає сенсу.
"Дійсно, на жаль, можлива приватизація "Енергоатому" не матиме нічого спільного з економічними інтересами України. Пропозиція уряду продати частину атомної галузі породжена проблемами бюджету та пошуком грошей", - заявив Корольчук.
За його словами, є ще одна не менш важлива причина появи такого законопроекту - це сильний інтерес до ядерної галузі з боку компанії Westinghouse.
"Адже Westinghouse поступово закріплюється на ринку поставок ядерного палива в Україну і вважає за доцільне в майбутньому брати участь в управлінні діяльністю атомних електростанцій. І приватизація - це кращий метод отримати доступ до АЕС України", - вважає Корольчук.
Тим більше, на думку експерта, для Westinghouse ринок ядерної електроенергетики є цікавим, оскільки АЕС залишаються виробниками дешевої енергії і в Україні очікується зростання тарифів для споживачів.
Він також зазначив, що прем'єр-міністр Арсеній Яценюк і міністр економіки Павло Шеремета чітко крокують шляхом, яким до них йшов екс-президент Віктор Янукович.
"Хоча, ще рік тому подібний законопроект про приватизацію ядерної галузі назвали б зрадою інтересів держави і продажем "Енергоатому" за копійки. При цьому протягом 2010-2013 років влада так і не дійшла до самої приватизації "Енергоатому", а лише намагалася підготувати перший етап корпоратизації "Енергоатому". Законопроект Яценюка-Шеремети перескакує етап корпоратизації і відразу пропонує приватизацію", - повідомив Корольчук.
"На цьому тлі вражає пасивна позиція нинішнього керівництва "Енергоатому" в особі Юрія Недашковського, який мовчав при лобіюванні корпоратизації "Енергоатому" за часів Януковича і мовчить тепер при лобіюванні приватизації урядом Яценюка", - заявив експерт.
На думку Корольчука, тим самим він ще раз дає можливість вважати, що його зусилля в "Енергоатомі" вже давно спрямовані не на управління, а на використання компанії.
"І якщо влада Януковича була налаштована вибрати партнером для можливої приватизації "Росатом" і ТВЕЛ, то чинна влада уряду Яценюка робить свій вибір на користь Westinghouse", - відзначає він.
"На жаль, ні Янукович не керувався, ні Яценюк не керується економічними аргументами для лобіювання приватизації "Енергоатому". Обидва випадки носять характер політичної доцільності", - підсумував експерт.