Кабмін пропонує "квазіприватизацію" ГТС
Уряду необхідно думати про приватизацію газотранспортної системи, а не про її надання в оренду.
Таку думку "Економічній правді" висловив член Спостережної ради Інституту енергетичних стратегій Юрій Корольчук.
"Оптимальними умовами функціонування ГТС України є її збереження у державній власності та подальше управління магістральними газопроводами і підземними сховищами виключно державною компанією", - вважає він.
За його словами, у такому випадку Україна буде монопольно отримувати доходи від транзиту і зберігання газу, а не втрачатиме прибуток і ділитиметься із іншими компаніями.
Натомість, зауважує Корольчук, приватизація може сприяти пошуку інвестора для модернізації і збільшенню транзиту газу до ЄС. Також це дозволить зберегти Україні у майбутньому статус головного транзитера російського газу для Європи.
"Але, як кажуть, благими намірами вистелена дорога до пекла. Замість прямої приватизації майна ГТС - магістральних газопроводів і підземних сховищ, уряд пропонує квазіприватизацію, яка замаскована у вигляді оренди", - підкреслює експерт.
Найбільшою проблемою такої пропозиції він називає "плачевний фінансовий стан" управляючої компанії ГТС - "Нафтогазу".
Лише дефіцит бюджету НАК, за його словами, становитиме у 2014 році близько 7 млрд доларів. Водночас, кредитний портфель "Нафтогазу" перевалив уже за позначку 9 млрд доларів, а з кредитами, які виділені на погашення боргу за газ перед Росією ця сума зросте до 11 млрд доларів.
"Це означає, що уряд буде пропонувати орендувати компаніям ЄС і США проблемну, дефіцитну, збиткову компанію, яка по вуха у боргах. У такому випадку Україна зможе розраховувати на занижену ціну оренди, яка буде у рази нижчою, ніж аналогічні ціни у ЄС", - констатує експерт.
На його думку, необхідно для початку фінансово оздоровити "Нафтогаз" і вивести магістральні газопроводи і підземні сховища України на рівень прибутковості.
"Сьогодні магістральними газопроводами користується лише російський "Газпром". У підземних сховищах газ зберігає лише Україна. Як можна говорити про привабливість цих об’єктів для європейських чи американських компаній, якщо ними ніхто не користується, крім Росії і України?" – зазначає Корольчук.
Зрештою, якщо ГТС буде знаходитися в оренді, то у приватної компанії не буде мотиву інвестувати кошти у модернізацію "чужого" об'єкту, вважає він.
"Рішення уряду дозволити приховану приватизацію ГТС грає на руку Росії і безпосередньо "Газпрому", - каже Корольчук
"На жаль, ухвалення законопроекту переслідує насамперед популістичну ціль – довести громадськості, що Україна стала на шлях євроінтеграції", - додає він.
Як відомо, Верховна рада напередодні ухвалила в першому читанні урядовий законопроект "Про реформування системи управління єдиної ГТС України" (№ 4116а).