Екс-міністр: приватизація ГТС - вибір Кабміну
Урядовий законопроект, що дозволяє приватизацію НАК "Нафтогаз Україні" і її "дочок", опозиція охрестила здачею Росії української газотранспортної системи.
Про це в інтерв'ю Forbes.ua заявив екс-міністр енергетики Юрій Продан.
Як повідомляється, офіційна версія: документ, внесений до парламенту 26 квітня, необхідний для виконання Україною своїх зобов'язань перед Європейським Енергетичним Співтовариством.
Продан у ранзі міністра енергетики України три з половиною роки тому вів переговори про приєднання нашої країни до Спільноти. Він стверджує, що офіційне пояснення не має нічого спільного з дійсністю, пише видання.
За словами екс-міністра, у протоколі про вступ України до Співтовариства немає вимоги про приватизацію "Нафтогазу". І в процесі переговорів Європа не висувала ні вимог, ні пропозицій про зміну форми власності "Нафтогазу" або його підрозділів.
"Головне, чого Спільнота хоче від України - поділ "Нафтогазу" за видами діяльності: транспортування, видобуток, постачання. Йдеться про реструктуризацію монополіста, в результаті якої всі підрозділи цілком можуть залишитися в держвласності", - заявив Продан.
За словами чиновника, наша ГТС перебуває не в гіршому стані, ніж газовий сектор в Росії.
"Чутки про її аварійний стан перебільшені. Звичайно, потрібні інвестиції для підтримки ГТС у робочому стані та можливого збільшення транзиту - приблизно 2 млрд доларів. НАК намагається залучити кредити на модернізацію у європейських фінансових організацій: про це Україна з Європою домовилися ще в 2009 році на спеціальної міжнародної конференції в Брюсселі. Прокредитувати модернізацію української ГТС - набагато дешевше, ніж будувати альтернативні газопроводи", - сказав експерт.
Крім того, за словами Продана, збитковість "Нафтогазу", про яку багато говорять - теж проблема, яку можна вирішити.
"Якщо привести ціни на газ для комунального сектору та населення у відповідність з економічно обгрунтованими, компанію можна вивести на прибуток за два-три роки. Але уряд на цей крок навряд чи зважиться: непопулярний захід", - зазначив екс-міністр.
На питання про ціну української ГТС, експерт заявив, що оцінка ГТС - це дуже складне питання.
"Я, на жаль, не знаю, якою методикою користувалася компанія при оцінці, чи враховувалася вартість підземних сховищ газу, враховувалося чи зниження або збільшення обсягів прокачування в минулі роки, в даний час і в перспективі. Складність у тому, що Україна сама не визначає обсяги транзиту, які за останні роки скоротилися. На потенційну ціну приватизації впливає прогрес у будівництві альтернативних газопроводів, якою б спекулятивною ця тема не здавалася", - заявив Продан.
"Мені близька ідея створення тристороннього консорціуму між Україною, Росією і Європою, в якому за кожним учасником будуть закріплені конкретні зобов'язання. "Газпром" в цій схемі повинен забезпечити поставку законтрактованих обсягів газу. Україна - відповідати за безперебійний транзит. Європа-викуповувати весь обсяг газу", - говорить експерт.
За його словам, другим варіантом - реструктуризація і IPO.
"Спершу потрібно провести реструктуризацію НАК відповідно до вимог ЄЕС. Бізнес з транспортування дуже рентабельний - "Укртрансгаз" генерує прибуток. Потім вивести структурні підрозділи на IPO - розмістити невеликі пакети акцій, щоб зрозуміти приблизну ринкову вартість компаній. І тільки потім думати над приватизацією", - підсумував екс-міністр.