Рада може дозволити Азарову розчленувати "Нафтогаз"
Український парламент на наступному пленарному тижнi розгляне урядовий законопроект iз реформування нафтогазового комплексу.
Про це йдеться у повідомленні на сайтi Верховної ради, передає "Інтерфакс-Україна".
Законопроект пропонує внести змiни до законiв України "Про трубопровiдний транспорт" та "Про управлiння об'єктами державної власностi".
Документ пропонує надати необхiднi повноваження Кабміну iз реформування НАК "Нафтогаз України".
Вiдповiдно до запропонованих змiн, "реорганiзацiя (злиття, приєднання, подiл, перетворення) державних пiдприємств, дочiрнiх пiдприємств НАК "Нафтогаз України", якi провадять дiяльнiсть iз транспортування магiстральними та/або розподiльними трубопроводами, зберiгання в пiдземних газосховищах, а також НАК "Нафтогаз України" здiйснюється за рiшенням Кабiнету Мiнiстрiв України".
Вiдповiдно до чинного закону "Про трубопровiдний транспорт", реорганiзацiю (злиття, приєднання, подiл, вiддiлення, перетворення) державних пiдприємств трубопровiдного транспорту, а також їх приватизацiю заборонено.
Забороняється також вiдчуження основних фондiв державних пiдприємств магiстрального трубопровiдного транспорту, передання їх з балансу на баланс, в концесiю, оренду, лiзинг, заставу, управлiння, передання до статутного фонду iнших юридичних осiб основних фондiв та акцiй таких пiдприємств.
Заборона поширюється на будь-якi дiї, якi можуть призвести до вiдчуження основних фондiв та акцiй цих пiдприємств, а також основних фондiв та акцiй НАК "Нафтогаз України", дочiрнiх та заснованих нею пiдприємств i газосховищ.
Головне науково-експертне управлiння Верховної ради висловило низку зауважень до цього законопроекту.
Зокрема, дозвiл за рiшенням Кабмiну здiйснювати реорганiзацiю компанiї "Нафтогаз України" суперечить ст. 80 закону України "Про акцiонернi товариства" та не вiдповiдає ст. 59 Господарського кодексу.
Вiдповiдно до закону "Про акцiонернi товариства", об'єднання, приєднання, подiл та змiну форми власностi акцiонерного товариства здiйснюється за рiшенням загальних зборiв, а у випадках, передбачених законом, - за рiшенням суду або вiдповiдних органiв влади.
Те, що держпiдприємства, якi виконують дiяльнiсть iз транспортування магiстральними та/або розподiльними трубопроводами, зберiгання в пiдземних газосховищах, будуть реорганiзовуватися лише за рiшенням Кабмiну, не вiдповiдає ст. 59 Господарського кодексу, згiдно з якою припинення дiяльностi суб'єкта господарювання здiйснюється шляхом його реорганiзацiї за рiшенням власника (власникiв) або уповноважених органiв, за рiшенням iнших осiб - засновникiв суб'єкта господарювання чи їхнiх правонаступникiв, а у випадках, передбачених законами, - за рiшенням суду.
Головне науково-експертне управлiння Верховної ради також зазначає, що оскiльки НАК "Нафтогаз України" входить до перелiку об'єктiв права державної власностi, що не пiдлягають приватизацiї, передання майна компанiї iншим юридичним особам, якi створюються на базi його майна, фактично означає, що вiдповiдне майно може бути приватизоване.
Iснує також альтернативний законопроект народного депутата Юрiя Кармазiна (фракцiя НУ-НС), який також включено до порядку денного на вiвторок.
Як наголошується в пояснювальнiй записцi до законопроекту "Про внесення змiн до закону України "Про трубопровiдний транспорт", ухвалення документа сприятиме запобiганню корупцiйних дiй у газовiй сферi.
Головне експертне управлiння рекомендує за результатами розгляду законопроекту в першому читаннi повернути його на доопрацювання.
Управлiння також зазначило, що позитивнi положення законопроекту Кармазiна доцiльно використовувати пiд час доопрацювання урядового документа.
Зокрема, це стосується заборони приватизацiї пiдприємств, створених внаслiдок реорганiзацiї "Нафтогазу України".
Водночас комiтет з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної полiтики та ядерної безпеки не змiг ухвалити рiшення щодо жодного iз законопроектiв.