Соколовський назвав винних у подорожчанні бензину
За нинішнє зростання цін на бензин і дизельне пальне в Україні мають відповідати всі ті, хто організував і до недавнього часу підтримував реверсне використання нафтопроводу "Одеса - Броди".
Про це заявив експерт з енергетичних питань Богдан Соколовський у коментарі агентству "УНІАН".
Він відзначив, що ще на початку 2000-х років, "значною мірою завдяки зусиллям тодішнього прем`єр-міністра Віктора Ющенка", було завершено спорудження нафтопроводу "Одеса - Броди".
У 2003 році державна комісія прийняла нафтопровід, готовий до експлуатації в його проектному напрямі, аверсному - з Одеси до Бродів.
Таким чином, були створені технічні умови для безпечної роботи і розвитку українських НПЗ, які були розраховані на переробку на рік у цілому понад 50 млн. тонн нафти, і ще на початку 90-х років були основними гравцями на українському ринку нафтопродуктів.
"У 2003 році, на жаль, в робочому порядку на урядовому рівні, де-факто на користь іноземного монополіста, був змінений напрям практичного використання нафтопроводу на "реверсний". У результаті такої експлуатації протягом семи років українська нафтопереробка була позбавлена мотивації до технологічної модернізації, втратила робочі місця, її завантаження впало до 10-20%, продукція перестала бути конкурентоспроможною", - сказав Соколовський.
"Як результат, сьогодні внутрішній ринок майже на половину забезпечується не найкращими імпортними нафтопродуктами, ціни на які коливаються з амплітудою більшою, ніж на світових ринках. А українська держава не має можливості в необхідному ступені впливати на ціноутворення", - наголосив він.
При цьому Соколовський відзначив, що зараз, із великим запізненням, виходячи з об`єктивних причин, уряд починає використання "Одеса - Броди" в аверсному напрямі.
Це створює передумови для належного забезпечення високоякісною сирою нафтою українських НПЗ і для їх переобладнання за сучасними світовими стандартами.
Держава, переконаний експерт, має дати заводам час, створити умови і водночас зобов`язати їх провести відповідну модернізацію, допомогти укласти вигідні контракти на поставки високосортної нафти, наприклад, із прикаспійськими і, в першу чергу, азербайджанськими постачальниками.
"Все це реально зробити за 2-3 роки. І лише в цьому контексті було б доцільно проводити роботу щодо поступового зменшення частки імпортних нафтопродуктів. Інакше, якщо уряд від імені держави передчасно обмежить імпортерів, увівши імпортні мита, як уже задекларовано, це призведе до дефіциту бензину і дизелю і, як результат, - до їх істотного подорожчання навіть безвідносно до світової кон`юнктури", - вважає Соколовський.
Як повідомлялося, з 31 січня до 7 лютого 2011 року середні по Україні великооптові ціни на нафтопродукти збільшилися на 1-1,8% (у середньому на 1,3%).
За даними моніторингу консалтингової групи "А-95", з 31 січня до 7 лютого 2011 року середні по Україні великооптові ціни на нафтопродукти змінилися таким чином: на бензин А-80 - зросли на 1,2%, або на 120 гривень за тонну, - до 10270 гривень за тонну; на бензин А-92 - зросли на 1%, або на 100 гривень за тонну, - до 10390 гривень за тонну; на бензин А-95 - зросли на 1,8%, або на 190 гривень за тонну, - до 10900 гривень за тонну; на дизельне пальне - зросли на 1,3%, або на 120 гривень за тонну, - до 9010 гривень за тонну.