Третина бензину в Україні - фальсифікат
Близько 30% всього палива, що реалізується з автозаправних станцій в Україні, за даними Комітету захисту споживачів, не відповідає сучасним стандартам якості
"За останній рік кількість фальсифікату на АЗС різко зросла. Головна причина - відсутність ефективного контролю якості палива", - зазначив президент комітету Андрій Пасішник, пише газета "Дело".
За його словами, перш за все небезпека заправки підробленими паливом існує на небрендованих станціях, які конкурують з великими мережами, у тому числі торгуючи низькоякісним паливом.
Також нерідко зловживають мережі, що працюють під відомими логотипами за джоберською угодами.
"Шляхів появи фальсифікату на АЗС кілька. Окремі станції просто розбавляють якісне паливо різними компонентами бензинів чи іншими нафтопродуктами. Решта реалізують власне компоненти бензинів", - пояснює Пасішник.
У системі державних органів стежити за якістю нафтопродуктів уповноважений Держспоживстандарт.
Проте з 2008 року відомство практично не проводило перевірок АЗС.
Головна причина - відсутність фінансування. Так, у 2010 році на перевірки всіх видів товарів в держбюджеті було передбачено 1,8 млн. гривень.
При цьому тільки на контроль якості пального необхідно мінімум 15-20 млн. гривень
щорічно.
Також Держспоживстандарт не перший рік має проблеми із закупівлею спеціалізованого обладнання для лабораторій, які дозволяють проводити необхідні аналізи.
"Якщо у 2011 році фінансування також не дозволить нам вирішити ситуацію з лабораторіями, необхідно буде домовлятися з приватними компаніями про можливе використання їх устаткування", - сказав керівник відомства Олександр Матвійчук.
Ще одна проблема в контролі якості нафтопродуктів - законодавство.
За законом, Держспоживстандарт зобов'язаний повідомляти компанію про плановану перевірку за 10 днів.
Природно, що до приходу ревізорів порушення усуваються. "Ми розробили законодавчі зміни, які дозволять проводити раптові перевірки АЗС, і сподіваюся, вони вже скоро будуть прийняті", - зазначив Матвійчук.
Пасішник відзначає, що нарівні з державним контролем необхідно створити систему громадського контролю.
"Наша організація вже проводила самостійно перевірки: відбирала паливо і відправляла на аналіз. Однак ми не можемо використовувати результати своїх перевірок, оскільки в законодавстві функції перевіряючого чітко закріплені за державою", - зазначив керівник громадської організації.
За словами експерта, щоб результати перевірок мали юридичну силу, надалі комітет має намір проводити перевірки спільно з Держспоживстандартом.
І за його словами, відповідні попередні домовленості вже досягнуті. "Відомство також зацікавлена в цьому, оскільки в законодавстві прописана вимога про залучення до ревізій громадськості", - додав Пасішник.
Читайте нас також у Telegram. Підписуйтесь на наші канали "УП. Кляті питання" та "УП. Off the record"