Українцям не вистачає грошей на органічні харчі
Попит на органічні продукти харчування набирає оберти популярності і кількість шанувальників.
Як відзначають учасники ринку, фактичний обсяг продуктів, вирощуваних у країні без використання пестицидів і хімдобрив, в цілому або по окремих культурах оцінити складно, пише видання "Экономические известия".
Врожайність на "органічних" угіддях, природно, нижча, тому, ймовірно, частка цих продуктів у валовому зборі сільгосппродуктів не перевищує 1%.
У натуральному вираженні це може означати валовий збір, наприклад, органічних овочів в Україні на рівні 30-40 тис. тонн.
Велика частина сертифікованих продуктів, виготовлених на території Україні, йде на експорт.
Труднощі існують і на законодавчому рівні. У зв'язку з тим, що в Україні не прийнятий закон про органічне виробництво, в країні немає правил, згідно з якими здійснювалась би сертифікація виробників органічної продукції.
Таким чином, на сьогоднішній день органи сертифікації орієнтуються на європейські правила сертифікації та маркування.
Також мало уваги цьому сегменту приділяють і торгові компанії.
За різними оцінками, річний обсяг світового ринку органічних продуктів складає від 40 до 50 млрд. доларів. Середні темпи зростання складають від 7% до 10%.
Щорічно під органічне сільське господарство в світі приділяється дедалі більше земель.
Зараз в Європі це понад 5 млн. га, в Північній Америці - 1,5 млн., в Австралії - близько 10 млн. га.
У розвинених країнах вже сформувався ринок органічних продуктів, в кожному великому супермаркеті є широкий вибір, дуже поширені "магазини здоров'я", впроваджені чіткі норми сертифікації та маркування.
Наприклад, в Британії в 2009 році три з чотирьох родин в тому чи іншому кількості купують органічні продукти харчування.
У Європі сформувалися повноцінні ринки органічної продукції в таких сегментах, як овочі та фрукти, молоко і молочні продукти, дитяче харчування, органічний текстиль, сільськогосподарська сировина для переробки - передусім зернові культури.
Згідно з останніми даними Міністерства сільського господарства США, на органічні продукти припадає 3% від загального обсягу ринку, а в країнах ЄС цей показник коливається від 2% до 7%.
Японія є лідером органічного ринку серед країн Азії.
Щорічно збільшується попит на органічні продукти в Китаї, Сінгапурі, Малайзії та Індії внаслідок збільшення платоспроможності споживачів.
Наприклад, органічний ринок в Індії за останні два роки зріс на 200%.
Визначити ситуацію в Україні неможливо через відсутність гарантій покупки саме органічної їжі.
У нас за обіцянку "органічності" продукту можуть "попросити" і вдвічі, втричі дорожче.
Згідно з результатами дослідження, проведеного компанією Appleton Mayer, велика частина - 60%, українців у великих містах України готові купувати екологічно чисті товари, навіть за умови, що їх вартість буде вище вартості стандартних товарів.
І лише 16% заявили, що їх не цікавлять такі товари.
Найбільше респондентів готові купувати подібні продукти вищі за вартістю стандартних на 10% -25% і 25% -40%.
Одночасно експерти Appleton Mayer з'ясували, що тільки 38% респондентів в Україні задоволені якістю продовольчих товарів.
Таким чином, екологічно чисті товари можуть бути гідною альтернативою стандартним товарах в Україну, при тому що попит на них починає поступово зароджуватися.
Найбільш актуальні для 39% респондентів екологічно чисті м'ясо та м'ясна продукція, для 36% - молоко і молочна продукція, для 29% - овочі і фрукти, а для 16% - хлібобулочні і макаронні вироби.