Європі вигідно вкладати в українську ГТС?
Найімовірніше, на міжнародній донорській конференції з модернізації української газотранспортної системи у Брюсселі у понеділок жодних конкретних рішень щодо надання кредитів ухвалено не буде.
Але, якщо сторони підпишуть декларацію, це вже стане початком відповідного проекту, сказав радіо "Свобода" радник прем'єр-міністра України з енергетичних питань Олександр Гудима.
"Навіть якщо конкретних рішень не буде ухвалено, а буде ухвалена позитивна декларація, то це означатиме, що допомога не забариться, і вона буде надана найближчим часом. Для багатьох держав чи компаній, які ухвалять рішення, це все одно буде крок вперед", - каже Гудима.
Він також зазначає, що до модернізації української газотранспортної системи прем'єр-міністр Юлія Тимошенко хоче залучити не тільки Європу, але й Росію. Наступна її поїздка буде до Москви.
У свою чергу, координатор із питань реалізації Меморандуму Україна - ЄС Олександр Тодійчук каже, що сьогодні Європі вигідно інвестувати в українську ГТС, оскільки це набагато дешевший проект, ніж, наприклад, "Північний потік" чи "Південний потік".
"Північний потік" коштує близько 20 мільярдів євро, "Південний" - близько 25 мільярдів. По-друге, тарифи через Україну завжди будуть у 3, а у деяких варіантах і в 5 разів нижчими, ніж тарифи з використанням морських маршрутів. І ще Україна унікальна тим, що має на кордонах із ЄС підземні буферні сховища, які дозволяють отримувати додаткові надходження газу при низьких температурах", - зауважує фахівець.
Однак, на думку Тодійчука, сьогодні є низка факторів, які стримують Євросоюз від інвестування в українську ГТС: "По-перше - це політична нестабільність. І по-друге - це важка і непрозора система господарювання "Нафтогазу".
"У всьому світі розподілено видобуток, транспортування вуглеводнів і розподільчі мережі, які забезпечують ринок, оскільки їхня спільна діяльність призводить до перетинання коштів і сприяє розвиткові тіньового сектору. Тож якщо буде досить політичної волі привести українську систему до європейських стандартів, гроші прийдуть обов'язково", - вважає експерт.
Київ оцінює вартість проектів із модернізації ГТС у 2,5 мільярди доларів. Саме стільки потрібно, щоб українська ГТС змогла і надалі прокачувати щорічно 120 мільярдів кубів газу. Однак для того, щоб збільшити прокачку до 140-160 мільярдів, що і планує українська сторона, потрібно до цієї суми додати ще стільки ж, зазначає "Свобода".