Українська правда

Медичне страхування не врятує охорони здоров'я України - Світовий банк

25 лютого 2008, 14:52

Світовий банк опублікував новий звіт про державні фінанси України за назвою "Вдосконалення міжбюджетних відносин і стратегія видатків у сферах охорони здоров'я та освіти". Згідно з висновком цього звіту, Україні не потрібно збільшувати обсягів видатків у сферах охорони здоров'я та освіти, а слід підвищити ефективність цих видатків, що дасть змогу поліпшити показники та якість державних послуг.

Хоча в Україні на душу населення припадає більше лікарів і вчителів, ніж у будь-якій країні ОЕСР, проте результати роботи її систем охорони здоров'я та освіти значно гірші.

У звіті вказується, що ресурси, необхідні для інвестицій, які поліпшать якість послуг, можна відшукати, підвищивши самостійність місцевих органів влади щодо видатків і, тим самим,  посиливши їхні стимули до переорієнтування державних послуг на задоволення відповідного попиту населення.

У звіті вказується на посилення фіскального тиску, зумовленого значними потребами в інвестиціях на місцевому рівні (за оцінками, протягом наступних 10 років Україна потребуватиме приблизно 29 млрд дол.), тривожний демографічний профіль та на необхідність модернізувати державні послуги.

У цьому документі показано також, що усунення наявних проблем, які перешкоджають підвищенню ефективності, дасть змогу  щороку заощаджувати до 1% ВВП у сфері освіти та 0,6% ВВП - охорони здоров'я і спрямувати ці кошти на підвищення якості послуг.

Згідно з цим звітом, основним джерелом неефективності є відсутність гнучкості в процесі формування бюджетів для сфер охорони здоров'я та освіти, до чого призводять стандартні норми матеріально-технічних ресурсів, що не дозволяють місцевим органам влади перерозподіляти ресурси відповідно до змін у попиті.

За такої ситуації, вказується у звіті, додаткові бюджетні ресурси ситуації не поліпшать.

Зокрема, запровадження медичного страхування, яке зараз обговорюється і яке також має на меті залучення додаткових ресурсів до сектора охорони здоров'я, означатиме лише збільшення податкового навантаження на населення та високі адміністративні видатки, але не дасть змоги вирішити проблеми, які є основною причиною неефективності та низької якості послуг.

Першочергові заходи реформ повинні натомість спрямовуватися на ліквідацію негнучкої системи розподілу видатків, які повинні підтримувати наявні мережі закладів, що надають послуги, і забезпечити сильніші стимули й можливості для місцевих органів влади розподіляти кошти так, щоб задовольняти попит населення.

У документі наголошується, що  ці заходити необхідно здійснити в такий спосіб, щоб захистити бідних і врахувати соціальні наслідки оптимізації шкіл і заходів охорони здоров'я та зменшення кількості їх працівників.

"Учителі, медсестри і лікарі заслуговують на кращі умови праці", - зазначає Мартін Райзер, економічний радник Світового банку.

"Багато з них будуть змушені працювати по-іншому, але отримуватимуть за це й гідну винагороду, яка виявлятиметься у поліпшенні умов праці та у вищій оцінці їхньої роботи учнями, батьками і пацієнтами", - вважає пан Райзер.

Загальна сума зобов'язань на підтримку охорони здоров'я та освіти наприкінці 2007 року становила 147 млн дол. США. 2 лютого 2008 року Світовий банк і Україна підписали угоду про позику в сумі понад 300 млн дол. США на другу позику на підтримку стратегії розвитку, в якій викладено програму пріоритетних реформ у сфері міжбюджетних відносин і в наданні послуг у сфері охорони здоров'я та освіти.

Вибрані рекомендації звіту:

- Зміцнити органи влади районного і міського рівня, включаючи передачу їм всіх функцій охорони здоров'я та освіти від органів влади нижчого рівня.

- Забезпечити органам влади малих міст, сіл і селищ збереження інших їхніх місцевих функцій і нинішнього політичного представництва.

- Сприяти консолідації місцевих органів влади третього рівня за допомогою стимулів, а не указів, водночас уникаючи створення нових місцевих органів влади рівня нижчого за районний зі значними повноваженнями у сфері видатків.

- Переглянути та усунути "норми", що містяться в наказах Міністерства освіти і науки України та Міністерства охорони здоров'я України, які визначають параметри формування місцевих бюджетів і позбавляють гнучкості місцеві органи влади.

- Дати органам влади районного і міського рівня більшу свободу в плануванні та розподілі (і перерозподілі) своїх кадрів і ресурсів.

- Широко використовувати злиття шкіл і закладів охорони здоров'я та забезпечити можливості для органів влади районного і міського рівня для здійснення такого злиття.

- Включити до законодавства та забезпечити впровадження податку на майно з відповідним фіскальним кадастром.

- Скасувати податки, які дають низькі надходження до бюджету, і спростити місцеві податки з метою зниження адміністративних витрат і витрат на збір податків.

- Раціоналізувати формулу для трансфертів вирівнювання, зокрема, шляхом усунення зайвих факторів і неналежно розроблених стимулів.

- Включити до Бюджетного кодексу капітальний трансферт /субвенцію, що матиме сталий характер і базуватиметься на відповідності певним критеріям.

- Вдосконалити законодавчу базу для запозичень місцевих органів влади у відповідності з найкращою міжнародною практикою.

- За допомогою усунення "норм" забезпечити оптимізацію кількості посад в освіті та охороні здоров'я, включаючи непедагогічні посади у системі освіти і технічні посади у системі охорони здоров'я. Крім того, здійснити перегляд норм для досягнення ефективнішого робочого навантаження вчителів.

- Удосконалити контроль за власними платежами населення за послуги охорони здоров'я та освіти з метою зменшення нерівності.

- У разі, якщо можна буде забезпечити фіскальні заощадження, надавати цільову допомогу бідним, спрямовуючи більші суми видатків районним лікарням (до яких найчастіше звертаються бідні) і виділяючи цим лікарням ресурси на ліки, що видаються за рецептами.

"Економічна правда"