Коньяк, вино та СОТ
Минулий рік був не найлегшим для вітчизняних виноробів. Протягом всього року ринок знаходився у стані повної "бойової готовності". Почалося все з нечуваних морозів у Криму, труднощів з експортом продукції виноробства в Росію, а осінь відзначилася гучним скандалом навколо "фальсифіката", який виявився "качкою" з-під власного ліжка. Рік, що розпочався, обіцяє бути не менш веселим...
Система ніпель
Минулорічні буремні події не завадити галузі розвиватися у тренді, практично аналогічному до попереднього року. Протягом перших п'яти місяців динаміка зростання була невеликою (виключення складав січень, коли виробництво не досягло показників попереднього року). Однак у травні-липні виробництво тихих вин в Україні зростало небаченими темпами.
Це відбулося завдяки появі на ринку нового гравця, який протягом цього часу виробив майже 1,5 млн дал. Саме за рахунок цього крива виробництва тихих вин в Україні відхилилася вгору, але уже в серпні ринок повернувся до вихідного тренду з невеликим приростом; в жовтні-листопаді виробництво дещо пожвавилось, оскільки наближалися свята та налагоджувався експорт в РФ.
Об'єми та динаміка імпорту докорінно відрізнялися від показників попереднього року. Як на ринку вина, так і на ринку коньяку спостерігалося декілька "хвиль ентузіазму" – в лютому-квітні та у жовтні-грудні. Не дивлячись на те, що імпортери закінчили рік з відчутним приростом, доля, зокрема, молдовських продуктів на українському ринку зараз достатньо неоднозначна.
З "другим пришестям" Молдови в Росію цікавість операторів до нашого ринку має шанси знизитися, оскільки їм терміново доведеться відновлювати втрачені позиції на стратегічному за об'ємами ринку російському. Тому можливе послаблення рекламної та маркетингової активності молдованських імпортерів в Україні.
На думку експертів Першого Національного Виноробного Холдингу (ПНВХ), частка молдовських коньяків, піки поставок яких прийшлися на друге півріччя, на ринку буде знижуватися. Через півроку роздрібіні мережі будуть прагнути залишити на полицях тільки ті позиції, які встигли сподобатися та здобути лояльних споживачів.
Проблема споживацької лояльності та якості буде також актуальна і на винному ринку. Прискіпливість Росспоживнагляду чимало пошарпала нерви українським виноробам у вересні-жовтні 2006 року, але стала імпульсом для ключових операторів експорту приділяти більше уваги питанням якості.
В ПНВХ вважають, що новою тенденцією стане збільшення контролю за якістю виноробної продукції. Не в останню чергу це відбудеться завдяки діям контролюючих відомств Російської Федерації. Тому гравці, зорієнтовані на зовнішні ринки, можуть впливати і впливають на параметри якості продукції виноробства, оскільки їм просто невигідно працювати з неякісними виноматеріалами, стверджують у компанії.
Не виключено, що, прагнучи убезпечити експортні поставки від політичних ризиків, ключові оператори українського ринку будуть здійснювати певні кроки у цьому напрямку. Для них 2006 рік виявився зовсім непростим. Поставки на зовнішні ринки здійснювали неймовірні кульбіти, особливо у квітні-травні минулого року. В результаті експорт українського вина так і не перевищив показники попереднього року, хоча деяким гравцям вдалося компенсувати це поставками коньяку, де відслідковувалася позитивна динаміка.
Разом з тим, тенденція, що чітко сформувалася на внутрішньому ринку, рівною мірою застосовується до імпорту та до експорту виноробної продукції. Якщо сумістити графіки поставок вин та коньяків за межі України та в Україну, їх коливання будуть на диво ідентичними. Це говорить про те, що основні обсяги експорту, так само як і імпорту, здійснюються рядом ключових операторів, значення яких з часом буде тільки посилюватися.
Еволюція всередині країни
Прогнози зростання доходів населення на 2007 рік уже зараз дають підстави вважати, що темпи росту приватного споживання будуть скорочуватися. Це зумовить невелике гальмування на ринках алкогольних напоїв. Додатковим фактором уповільнення зростання ринків коньяку та вина буде можливий відтік молдовської продукції в бік РФ.
"Динаміка ринку коньяку наступного року збережеться і зростання може скласти приблизно 10-12%, – вважає Андрій Салацький, виконавчий директор ПНВХ. – Однак, існує можливість того, що зростання уповільниться. Питома вага коньяку серед алкогольних напоїв доволі висока і ринок близький до свого насичення".
Одною з ключових тенденцій на коньячному ринку стане посилення лідерів. В першу чергу це буде відбуватися за рахунок зростання конкуренції між коньяками ВАТ "АПФ "Таврія" та ЗАТ "Одеський коньячний завод".
"Основною площиною, в якій буде відбуватися боротьба, стане брендінг. Це посилить позиції обох виробників. – вважає Салацький. – Гравці другого ешелону, як і минулого року, будуть прагнути наздогнати лідерів. Щоправда, це буде під силу лише тим з них, хто має чітку та зрозумілу стратегію збуту".
Перші ознаки наростання конкуренції між флагманами класичного коньячного виробництва намітилися ще у грудні 2006 року. Власних прогнозів спеціалістів ЗАТ "Одеський коньячний завод" про зростання ринку на 10% було недостатньо для задоволення бажання закінчити рік із першими показниками, і у грудні заводом було вироблено двомісячний об'єм коньяку – 110 тис дал.
Ще однією подією, яка, без сумніву, вплине на ринок у році, що прийшов, може стати зниження мита на ввезення коньячного спирту до 0,6? за літр (законопроект №2101 від 8 вересня 2006 року). На думку спеціалістів ПНВХ, слід очікувати збільшення кількості коньячних торгових марок. Тому якщо раніше ключові виробники коньяку утримували позиції за рахунок стабільної якості продукції та якісної дистрибуції, тепер в Україні з'являться ще й значні об'єми європейських коньяків та коньячних спиртів.
Не виключено, що і ринок вина у 2007 році збереже темпи і покаже зростання у межах 10%. Експерти покладають великі надії на середню і верхню частину середнього цінового сегменту. За даними Аналітичної служби ПНВХ, згідно з дослідженнями TNS MMI 2006/3, з кінця 2005 року віддавання переваги вину з цінового діапазону 7-15 гривень втратило до 5 пунктів, в той час коли віддавання переваги вину за ціною в діапазоні 15-35 грн виросло на 4-5%.
Споживачі поступово "виростають" з вин вартістю до 10 гривень і дешеві вина їх уже не задовольняють. Саме тому спостерігається перерозподіл попиту з нижнього цінового сегменту на користь середнього на середнього вищого цінових сегментів".
Паралельно продовжується і зсув уподобань у споживанні типів вина. Українці все більше купують напівсолодких, сухих та напівсухих вин. За даними Аналітичної служби Першого Національного Виноробного Холдингу, згідно з дослідженнями TNS MMI 2006/3, споживання даних типів вин з 2005 року неухильно зростає, демонструючи постійний приріст від 2 до 5%. Поступово здають позиції кріплені і десертні вина в ролі "головної страви" на столі пересічного українця.
Подібний розподіл уподобань характерний для цивілізованих ринків, і поступово розвивається в Україні. Тому тенденція до подального збільшення частки сухих та напівсухих вин буде утримуватися протягом найближчих п'яти років.
СОТки
Вступ України до СОТ без перебільшення стане подією року, що розпочався. Доступ до українського ринку для інших операторів буде полегшено, і конкуренція на ринку значно посилиться. Цілком можливо, що перерозподіл сил на ринку відбудеться не на користь українських виробників. Це особливо стосується ринку вина, де основним конкурентом вітчизняної продукції стануть вина з країн Нового Світу. При цьому існує ймовірність, що з появою в Україні іноземних гравців ринки вина і коньяку отримають новий імпульс до зростання у другому півріччі (після деякого уповільнення в першому).
Ця тенденція, напевно, тільки підштовхне вітчизняний алкогольний бізнес до подальшого укрупнення. Українським компанія необхідно буде "зміцнити оборону" як по лінії дистрибуції (створюючи чи розширюючи географічно власні представництва), так і в роботі над своїми продуктами, приділяючи більше уваги брендінгу і просуванню, а не лобовій рекламі.
Продовження мораторію на продаж землі – також доволі яскрава подія для виноробів. Поки державні мужі сперечаються про розмір мита на ввезення виноматеріалів, переймаючись розвитком виноробства, вони як мінімум ще на рік відкладають розвиток виноградарства в Україні.
"Продовження мораторію на продаж рівноцінно відрубанню хвоста собаці по одному хребцю, щоб їй не було боляче. Зняття мораторію призведе до перерозподілення прав власності на землю, – вважає Андрій Салацький. – Формування ринку землі стане поштовхом до розвитку сільського господарства, коли земля стане об'єктом власності і застави, що дасть можливість додаткового залучення інвестицій. При правильному підході до цього процесу можна домогтися гарних результатів для розвитку сільського господарства".
Після експертизи "СОТівських" законів Україні неодмінно запропонують переглянути її позицію стосовно об'ємів дотацій аграрного сектору та строки адаптації до нових умов. А це є ключовим питанням для вітчизняних виноробів. В черговий раз "піклування про вітчизняного товаровиробника" обертається проти нього самого. Таким чином, українським виноробам просто не залишають вибору: замість того, щоб конкурувати за якістю товарів, їм прийдеться конкурувати за ціною з "новосвітськими прибульцями".
Даниїл Нестеров,
Прес-служба Першого Національного Виноробного Холдингу