Українська правда

Десять днів на бюджет

Бюджетний саботаж ставить під загрозу фінансування соціальних програм, виплату зарплат, пенсій, стипендій, а також проведення виборів президента.

31 грудня закінчується термін дії закону про державний бюджет на 2009 рік, а фінальна версія бюджету-2010 досі не подана урядом у парламент. А вона має ще пройти три читання у бюджетному комітеті Верховної ради.

Відповідальний за підготовку бюджету - міністр фінансів, якого в уряді Юлії Тимошенко немає вже близько року.

Бюджетний саботаж ставить під загрозу фінансування соціальних програм, виплату зарплат, пенсій, стипендій, а також проведення виборів президента.

У разі відсутності головного фінансового документа країна буде жити за "лекалами" попереднього бюджетного періоду.

Це означає, що щомісячні видатки бюджету не можуть перевищувати 1/12 річних витрат попереднього періоду і тільки за тими статтями, які збігаються і в проекті бюджету-2010, і у фінплані-2009. Інші витрати не передбачені.

Чому затягується процес? Причина - у небажанні уряду представити реальний бюджет напередодні президентських виборів, оскільки у 2009 році доходи бюджету впали більш ніж на 12%, витрати зросли на 3,5%, а дефіцит фінансувався за рахунок кредитів МВФ і Світового банку.

Ситуація з наповненням бюджету катастрофічна. Зменшення бази оподаткування через погіршення прибутковості підприємств, падіння реальних доходів населення і скорочення внутрішнього попиту призвели до зменшення дохідної частини бюджету і зростання його дефіциту до 24 мільярдів гривень.

Це є свідомим приховуванням реальної економічної ситуації в Україні перед виборцями, адже у новому бюджеті уряду доведеться урізати соціальні витрати. Це вкрай непопулярний захід, який завдасть нищівного удару по популістським заявам діючого прем'єра та її президентським перспективам.

Як тут не згадати попередження колишнього міністра фінансів Віктора Пинзеника?

Згідно з Конституцією, відсутність бюджету на наступний рік або перегляд термінів його дії можливі лише при введенні воєнного стану в країні, оголошенні надзвичайного стану, техногенної або екологічної катастрофи.

В Україні про це ніхто не заявляв, тому бездіяльність Верховної ради і уряду є відвертим саботажем та інструментом інтриг політичних сил, представлених у парламенті, навколо фінансових потоків і розподілу бюджетного фінансування.

У парламенті відсутній консенсус з основних напрямків бюджетної політики, оцінки ефективності бюджетних програм, не представлена урядом програма соціально-економічного розвитку на середньо- та довгострокову перспективу.

Все це свідчить про повну непрофесійність влади і бажання у ручному режимі керувати країною та процесом виборів президента. У Верховної ради залишилося десять днів для ухвалення бюджету на 2010 рік.

Необхідно, щоб виконання бюджетного законодавства стояло на першому місці. Дванадцять тисяч місцевих бюджетів і 46 мільйонів українців не повинні залежати від політичних чвар.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
вибори уряд парламент