Українська правда

Що не так з числом 199 000 у держзакупівлях

Аналіз вартості закупівель виявив аномальну частоту договорів на суму близько 195 тисяч гривень. Про що це свідчить?

Перед Новим Роком користувачі соцмережі Facebook гаряче обговорювали  закупівлі Бабинської сільської ради Рівненської області.

Причиною дебатів став  телевізор LG, який сільрада придбала напряму уклавши договір з ФОП Мастерко В.В. на 199 940 грн. Ця ж сама сільрада за 200 000 грн купила нотбук, а ще за 199 000 грн - "металокерамічну складну дошку з магнітною поверхнею підвищеної стійкості" та інше.

Ми перевірили, чи є розповсюдженим цей випадок. Виявилось, що закупівлі на суму 195-200 тис. грн відбуваються аномально часто. Це може свідчити як про неефективність закупівель, так і про спробу розпорядників коштів обійти обтяжливі і дорогі надпорогові процедури.

Закупівлі на межі порогу

Сума закупівлі Бабинської сільради є особливо цікавою, оскільки вона знаходиться досить близько до порогу закупівлі (нагадаємо, що поріг для закупівлі для товарів становить 200 000 грн). Чи поширений цей випадок? Як часто купують ноутбуки по 199 тис. грн? І чи зловживають цим самі лише сільради? А головне: про що це може свідчити?

Facebook-сторінки деяких користувачів   рясніють подібними випадками.

Щоб відповісти на ці запитання, ми проаналізували дані за завершеними закупівлями (товари та послуги) серед "Допорогових закупівель" та "Процедур звітування про укладений договір", які проводились  в 2016 році.

Таких тендерів було проведено  226 200. Далі ці закупівлі були розподілені за загальною вартістю закупівлі на діапазони в 5 000 грн. Це дозволить дізнатись, як часто зустрічаються тендери з одного діапазону сум.

Кількість тендерів в певному діапазоні сум

 

Результат вражає По-перше, суми розподілені за сталим правилом — чим більше сума, тим менше тендерів на таку суму проводиться.

Графік виглядає красиво для математиків, адже нагадує відомий Експоненційний розподіл.

По-друге, на рисунку є аномалія — стрибок в діапазоні від 195 до 200 тис. грн.  В ньому відбулось 6 700 закупівель. В попередньому діапазоні (190-195 тис.) було 1,3 тис. закупівель. В наступному (200-205 тис.) — 400.

"За логікою цього розподілу "надлишок" становить близько 6 тис. тендерів, а ціна питання — до 1,2 млрд грн".

Активізація закупівель перед новорічними святами?

Розподіл тих самих даних за датою демонструє ще один цікавий факт — витрати наприкінці року непомірно зростають. Ніби деякі покупці намагаються витратити кошти, які залишились перед початком нового року.

ГРАФИК 2

Хто найчастіше закуповує на 195-199 тисяч гривень?

Попри резонанс, який спричинили селищні ради, найчастіше закупівлі на 195-199 тис. грн здійснюють державні підприємства.

ГРАФИК 3

Дані системи ProZorro не мають точного ідентифікатора типу закупівельника, тому ми провели ідентифікацію за назвою. Наприклад, якщо назва включала "ДП", "Д.П", "Державне підприємство" тощо, то цю організацію ми ідентифікували як державне підприємство.

Висновки

Аналіз виявив аномальну частоту тендерів загальною вартістю 195-200 тис. грн Відсоток таких тендерів (до інших тендерів закупівельника цього ж типу) найбільший серед державних підприємств. Інше спостереження каже про те, що інтенсивність та загальна вартість договорів за закупівлями непропорційно збільшується в останні місяці року.

Хоча ми не можемо достеменно говорити про причини цих аномалій без більш детального дослідження, проте можемо перерахувати ряд ймовірних проблем, про які ці аномалії можуть свідчити.

Уникання надпорогів для недоброчесних дій

Ймовірно, розпорядники коштів намагаються уникнути надпорогової процедури і тому ділять закупівлі на дрібні лоти, які б дозволили уникати надпорогових процедур. Така поведінка може бути як правомірною, так і не правомірною, залежно від контексту ситуації. Мотивацією може бути уникнення конкурентної процедури задля роботи з пов'язаними особами (корупція).

Оптимізація процесу закупівель

Уникання надпорогів може свідчити і про інше. Можливо, процедура відкритих торгів, яка за замовчуванням використовується майже завжди, є занадто дорогим, забюрократизованим та незручним інструментом закупівлі, який не дозволяє покупцю вчасно та на потрібному рівні задовольнити свої (або громадськості, для якої це підприємство чи орган створює товари та послуги) потреби.

Завищена сума договору

Недоброчесні розпорядники коштів, які мають особисту мотивацію придбати товар за завищеною вартістю, можуть заключати договори на максимально можливі суми договорів.

Тиск місцевого бізнесу

Та ж сама закупівля за більш високою вартістю може мати зовсім іншу причину. Малим покупцям (як лікарня чи дитячий садок), які працюють в економічно-депресивному регіоні, може бути досить складно знайти постачальника на ринку країни. Тому вони мають погоджуватись на невигідні умови місцевих постачальників.

Перераховані сценарії ставлять перед нами важливі питання, які потребують відповіді, адже в усіх випадках робота системи публічних закупівель може бути оптимізована для підвищення ефективності.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
Prozorro держзакупівлі