Українська правда

Unbundling* "Нафтогазу". Хто гальмує реформування галузі

Секретаріат Енергетичного співтовариства опублікував моніторинг виконання плану з реформування газового ринку України. Результати для влади — невтішні.

20 червня 2016 року секретаріат Енергетичного співтовариства опублікував документ "Моніторинг виконання плану з реформування газового ринку — рік потому".

Англійською мовою — Monitoring of the gas market reform implementation plan — status quo 1 year later.

На жаль, інформація про цей моніторинг та багато важливих вказівок у ньому оминули українську пресу.

Відповідно, менеджмент ключових держкомпаній газового сектора і Міністерства енергетики та вугільної промисловості мали менше клопотів з відповідями та коментарями на незручні запитання щодо unbundling "Нафтогазу".

25 березня 2015 року Кабмін затвердив узгоджений із Світовим банком та Енергетичним співтовариством "План заходів з реформування газового сектора".

Основна мета цього документа — узгодження українського законодавства, яке регулює ринок газу, з правовим полем Енергетичного співтовариства. Цей моніторинг стосувався стану виконання згаданого плану реформування газового сектора.

Як зазначається у моніторингу, Україна зобов'язалася прийняти закон "Про ринок газу" та закон "Про регулювання ринку енергетики" відповідно до Третього енергетичного пакета, підзаконні акти та unbundling "Нафтогазу України". З даного переліку було прийнято тільки закон "Про ринок газу".

 Учасники Енергетичного співтовариства, 2016 рік

Структура моніторингу проста. Це таблиця з колонками "Сфера реформування", "Відповідальний держорган", "Deadline виконання", "Стан виконання". Чимало позицій виконані, але зобов'язання з unbundling "Нафтогазу" — ні. Про це — детальніше.

1. Прийняття закону "Про регулювання ринку енергетики". Відповідальний орган — Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг — НКРЕКП. Deadline — 1 травня 2015 року. Стан — жодних дій.

2. Прийняття закону "Про внесення змін до законів "Про трубопровідний транспорт", "Про нафту і газ", "Про управління об'єктами держвласності" для імплементації процедури Unbundling відповідно до закону "Про ринок газу". Відповідальний орган — Міненерговугілля. Deadline — січень-квітень 2016 року.

Про стан виконання вказано так: "Проект закону про внесення змін був поданий у парламент, проте був відхилений". Це означає, що процедура повернулася до відправної точки. Тож коли спікери профільних держкомпаній та урядових структур кажуть, що "процес іде", це означає, що він нікуди не йде або йде не туди.

3. Проект "Плану з реструктуризації "Нафтогазу" з метою відділення ГТС відповідно до вимог закону "Про ринок газу" повинні були розробити Міненерговугілля, АМКУ та НКРЕКП і подати у секретаріат Енергетичного співтовариства до жовтня 2015 року. Подали із запізненням — 2 лютого 2016 року.

4. Постанову "Про вибір моделі відділення української ГТС, яка є державною і не може бути приватизованою" та "План з реструктуризації "Нафтогазу" Міненерго і Кабмін повинні були розробити та ухвалити до січня 2016 року.

Однак повідомлення, що Кабмін ухвалив "План реструктуризації "Нафтогазу", з'явилося лише 1 липня. Як довго тепер ця реструктуризація триватиме?

5. Розробка "Плану з попередження ризиків, пов'язаних із реструктуризацією "Нафтогазу", її дочірніх компаній та інших господарюючих суб'єктів, корпоративних прав, які належать "Нафтогазу" щодо виконання кредиторських зобов'язань".

Цей документ повинні були розробити Міненерговугілля, Мінфін та "Нафтогаз" до жовтня 2015 року. Статус виконання — "В очікуванні. Значна затримка".

6. Остання недоробка — забезпечення реструктуризації "Нафтогазу". Виконавці — Міненерговугілля, ФДМ та АМКУ. Стан виконання — до червня 2016 року. Оскільки тепер маємо лише затверджений "План реструктуризації "Нафтогазу", то виконання цього завдання "очікується із значною затримкою".

Моніторинг також містить такі висновки та акценти.

1. Значний прогрес досягнутий щодо розвитку закону "Про ринок газу", включаючи прийняття законодавчого акта "Про обов'язок з організації комунального обслуговування" та підзаконних актів, похідних від закону "Про ринок газу".

2. Значна затримка щодо виконання графіка Unbundling "Нафтогазу". Проте Міненерговугілля рухається у цьому напрямку, зокрема, стосовно питання Unbundling-плану для ГТС, включаючи умовне погодження з секретаріатом Енергетичного співтовариства.

"Нафтогаз" представив спеціальні захисні заходи, які повинні підвищити рівень прозорості та незалежності його менеджменту. Unbundling-процес, очікується, буде проходити дуже уважно та ретельно протягом наступних тижнів.

3. Найбільший неуспіх — відсутність регуляторного законодавства, яке відповідає Третьому енергетичному пакету. Хоча проект закону кілька разів обговорювався у парламенті, його прийняття все ще в очікуванні. Аналогічна ситуація — з іншими законами, які слід привести у відповідність до закону "Про ринок газу".

З повним текстом моніторингу можна ознайомитися тут.

* - розукрупнення

* * *

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться.

Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
законодавство уряд парламент Нафтогаз