Українська правда

Проект бюджету-2016: без інвестицій та реформ

Блокування фінансування проектів регіонального розвитку означатиме, що країною і далі керуватимуть переважно з центру.

Якби державна бюджетна політика була спрямована на розвиток, учасники інвестиційного ринку отримали б сигнал про довгострокові наміри вкладати кошти.

Натомість уже четвертий рік поспіль Верховна Рада ухвалює бюджети із скороченням інвестиційної складової - видатків розвитку.

Цей рік - не виняток. У запропонованому урядом проекті держбюджету-2016 лише 6,3% планується виділити на розвиток, інше - на "гасіння пожеж" та проїдання.

Чи збільшить робоча група, що працює над проектом бюджету, цей відсоток, питання лишається відкритим.

Реальний чи примарний фонд розвитку

Факти щодо прогнозів наповнення Державного фонду регіонального розвитку - ДФРР - невтішні. Виглядає як окозамилювання заплановане збільшення обсягу його фінансування у 2016 році у 1,6 разу, бо цього, найвірогідніше, не станеться.

Уряд пропонує наповнювати цей фонд та кілька інших важливих напрямів з примарного джерела поповнення спецфонду - коштів від реалізації конфіскованого майна, яке було привласнене корупційними методами.

Абсурдним є існування самого плану з реалізації конфіскованого майна в умовах відсутності рішень суду та за економічної кризи. До того ж невідомо, чи знайдуться покупці на конфісковані статки корупціонерів, адже мова йде про мільярди.

Наслідки схожого "планування" у 2015 році такі. План виконали на 0,01%. Зібрали 94,7 тис грн з 1,5 млрд грн передбачених. Прогнозовані наслідки для 2016 року: про проекти розвитку, оборони, інновацій та інфраструктури доведеться забути.

Це ігнорування розвитку оборонно-промислового комплексу та регіонального розвитку. З п'яти напрямків два - проекти розвитку регіонів і територіальних громад, три - виробничі проекти, які мають високу суспільну та комерційну цінність.

Чому так важливо нарощувати оборонну промисловість? Відповідь очевидна.

По-перше, це оснащення та забезпечення армії з огляду на військові дії.

По-друге, це можливості для експорту продукції оборонного призначення з відповідними позитивними наслідками для нашої економіки.

По-третє, це стимулювання науки та інновацій, фінансування потужностей з виготовлення продукції подвійного призначення, тобто її комерціалізація для цивільного сектора. Це позитивно вплинуло би на розвиток економіки.

Стосовно регіонального розвитку треба розуміти філософію ДФРР та мету створення інфраструктури територіальних громад.

Кошти ДФРР розподіляються між регіонами для підтримки проектів на конкурсній основі та відповідно до регіональних стратегій розвитку. Проекти підтримуються за формулою "10% з місцевих бюджетів та 90% з ДФРР".

Багато проектів фінансуються за рахунок коштів партнерів, а це більші ризики і вищі ставки. Зараз зареєстровано 1 288 проектів, з яких на 2016 рік - 340. Тобто під загрозою зриву перебувають проекти співробітництва територіальних громад.

Децентралізація? Де централізація?

Новація щодо створення інфраструктури територіальних громад була запропонована у держбюджеті-2016 для забезпечення прийнятих у 2015 році змін до закону про добровільне об'єднання територіальних громад.

Закон передбачає, що держава фінансово підтримує добровільне об'єднання територіальних громад сіл, селищ і міст шляхом надання об'єднаним громадам коштів у вигляді субвенцій на формування відповідної інфраструктури згідно з планом соціально-економічного розвитку такої територіальної громади.

Таким чином, фінансування планів соціально-економічного розвитку територіальних громад у 2016 році за умови відсутності субвенцій буде покладене лише на плечі цих громад. Це означає, що реальні наміри центральної влади щодо децентралізації відрізняються від задекларованих.

Можна скільки завгодно говорити про зміну відносин між центром та регіонами, збільшення повноважень, проведення реформ, але блокування фінансування цих заходів означатиме, що країною і далі керуватимуть переважно з центру. Усвідомлюючи це, депутати відхилили запропонований урядом проект бюджету.

Без вирішення цього питання країна опиниться у глухому куті. Без переорієнтації бюджетних видатків із споживання на розвиток виходу з кризи не буде.

Щоб мінімізувати ризики недофінансування проектів розвитку, слід виключити пункт 6 статті 11 та пункти 12-17 статті 14 бюджету і доповнити статтю 10 словами "конфісковані кошти та кошти, отримані від реалізації майна, конфіскованого за рішенням суду за вчинення корупційного правопорушення".

* * *

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться.

Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.

Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.
місцеві бюджети реформи бюджет