Вимушений M&A
Український ринок злиття та поглинання - M&A - тривалий час в режимі очікування.
Більшість продажів вимушені, а купують лиш те, що продають з великою знижкою.
Оцінити об'єм всього ринку M&A завжди складно, адже умови не розголошуються навіть у найкращі часи.
Коли ж укладаються угоди з реструктуризацією боргів і технічні трансакції, де актив переміщується між офшорами одного власника, стає ще складніше.
Якщо взяти це до уваги, то об'єм реальних трансакцій за січень-березень 2015 року становив 20-30 млн дол.
Для порівняння: у першому кварталі 2014 року об'єм таких трансакцій в Україні перевищив 400 млн дол. В основному - завдяки завершенню двох трансакцій 2013 року у банківській сфері.
Складні часи у зв'язку із зростанням цін на добриво та пальне у період посівних робіт переживає агросектор. До того ж, залишається суттєвим кредитне навантаження: дефолт агрохолдингу "Мрія" - лише верхівка айсберга.
Багатьом селянам, які брали кредити в іноземних валютах на придбання імпортного обладнання, доводиться вирішувати, як платити за кредитами.
До прикладу, збитки та високі ризики України змусили німецьку OSI Group продати свої активи в Україні - ТОВ "Агробіф" та ТОВ "Агросолюшнс". 2013 рік обидві продані компанії закінчили із збитками, і 2014 рік, скоріше за все, також.
Війна - суттєвий ризик не лише для іноземців. Однак деякі українські фірми готові до таких ризиків, особливо коли продавець планує і надалі купувати продукцію.
Мова йде про продаж італійською Marazzi Group ТОВ "Фірма "Донкерампромсировина", що контролює Торезьке родовище вогнетривких та тугоплавких глин холдингу United Minerals Group Ріната Ахметова.
Після завершення трансакції італійці планують надалі купувати сировину з цього родовища для заводів в Італії та Росії.
Однак не всі іноземні компанії тікають з України.
Нідерландська FrieslandCampina - один з найбільших світових виробників молочних продуктів - розглядає можливість придбання активів свого найбільшого українського дистриб'ютора - ТОВ "Аніка Дніпро". Деталі трансакції не розголошуються, але АМКУ вже видав дозвіл на купівлю.
Фото footballnews.com.ua |
Не все добре у банківському секторі, де новинами про ліквідацію або введення тимчасової адміністрації уже нікого не здивуєш.
Страховий бізнес також переживає не кращі часи, адже низька платоспроможність українців змушує їх економити на страховці. Тим не менше, українську страхову компанію "QBE Україна" придбала канадська холдингова компанія Fairfax. Офіційне завершення трансакції планують у другому кварталі 2015 року.
Схоже, Fairfax робить ставку на розвиток страхового бізнесу в Україні. За оцінками, вартість трансакції становить близько 5 млн дол.
Оптимізацію активів в Україні продовжують росіяни. Так, компанія "Сібур", що постачає в країну нафтохімічні продукти, звільнилася від своєї дочірньої компанії SIBUR International Trading Kiev LLC. При цьому "Сібур" продовжує діяльність на українському ринку через віденський офіс.
Водночас, деякі російські бізнесмени нарощують свою присутність в Україні. Так, компанія Premier International, що входить до структури російської VS Energy, придбала готельно-ресторанний комплекс "Шафран" у Сумах.
"Прем'єр готель Шафран" - так тепер називається цей бізнес - увійшов до групи яка об'єднує 17 різнозіркових готелів у 13 містах України.
Ще одна проблемна трансакція - поглинання Sun Oil мережі АЗС "Веста". Торговий дім "Сан ойл" взяв в управління понад 130 АЗС і планує провести ребрендинг. Ще у 2014 році через фінансові труднощі одеський бізнесмен, власник АЗС "Веста" Сурен Сардарян віддав частину мережі іншому оператору - "Лотос енергія".
Найбільш цікавою трансакцією стало придбання логістичною компанією "Міст-експрес" кур'єрської компанії Postman. Разом з Postman покупець отримує 24 відділення поштових компаній "Точка" та 50 Star Express.
Таким чином, на ринку з'явився великий гравець, який конкуруватиме з державною "Укрпоштою" і приватною "Новою поштою". Вартість трансакції - 5-8 млн дол.
Фото novaposhta.ua |
Оживити український ринок M&A здатна стабільність, і не лише на сході України. Стабільність потрібна фінансовій системі та українському уряду задля побудови стійкої комунікації з суспільством і бізнесом, створення розумних правил гри.
* * *
Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора. Вона не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться.
Точка зору редакції "Економічної правди" та "Української правди" може не збігатися з точкою зору автора. Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія.